Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Egonm123
#1617281
Hej
Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk i, ramlager, vevlager, kolvringar och packningar.
Den har en t3/t4 turbo, gröna r spridare, 531 topp med en t3 kamaxel, nuke ställbar btr med nuke fuelrail, 3 tums luftmassemätare och förmodligen chippad efter setupen eftersom jag köpte den med rasad motor eftersom gamla ägarn hade laddat 1,8 bar.
Nu laddar jag 0,8-0,9 bar och jag tycker att den saknar kraft för den orkar inte riktigt börna tvåan, orkar ettan finfint men när man ska köra tvåan så blir det spinn men när du bromsar för mycket så orkar den inte.

Vet som sagt inte vad det är är för chip men gamla ägaren säger att den var chippad efter gröna r och 3 tums lmm, på chippen står det volvo 940T 300hk.
Den har en värre koppling med m90 och svetsdiff.

Varför orkar den inte?
#1617289
Känns det som att den saknar effekt när du gasar på utan att börna? Om du inte bromsar när du börnar på tvåan orkar den utan bekymmer då? Beroende på vad du menar med "bromsar för mycket" så kan det ju vara så enkelt också att du bromsar för mycket.
#1617320
Den verkar vilja fortsätta på tvåan när du ej bromsar men det är när du börjar bromsar som den far ner i varv och tillslut inte orkar,

Har sett att man helst ska ha ett justerbart sprut om man kör med t3 kammen men inte vet jag om den ställer till nått kanske?
Sen går inte bilen helt 100, lambda/motorstyrning lampan lyser, den är också ganska segstartad. Har även inte någon bredbandslambda.

Tycker att bilen känns riktigt stark på låga varv och sånt men Tycker att den ska orka mer när man tex börnar.
#1617332
Det är nog flera saker i kombination på gång här:

Varför lambdalampan lyser lär ju kollas upp och åtgärdas till att börja med.

Sen undrar jag om inte kombinationen av delar är i alla fall en liten del av ditt bekymmer. Både toppen och framförallt kammen flyttar upp registret en hel del så du blir beroende av att varva för att få ut något. Men det gör också att om varvtalet sjunker för mycket så tappar du laddtrycket och effekten försvinner. Chipen, framförallt det till tändning kan ha en del med saken att göra också, beroende på vilka det är såklart. Sen undrar jag om inte laddtrycket är lite lågt, men utan BBL kan det vara dumt att börja öka på.

Är det du eller förra ägaren som satt ihop motorn? Är kammen rätt inställd och med rätt spel? Får motorn rätt bränsletryck? Bränslepump som orkarleverera tillräckligt flöde?
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir d[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]