NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fhell
Hej,
Jag behöver forumets hjälp.

Jag försöker få igång svärmors V50 2,4 bensin från 2005.

Det började för 2 år sen (ungefär) när instrumenpanelen började blinka säger hon. Mätarhuset blinkade, symboler och mätare m.m.
Då lämnade hon in bilen (hos fel verkstad runt hörnet…) som bytte mätarhuset enligt uppgift. Efter 50 m började bilen leka julgran igen.
Så då körde hon bilen till en annan verkstad som enligt rykten skulle vara bättre. Där blev bilen ståendes tills hon bestämde sig för att de skulle felsöka och enligt dem så behövde dem original mätarhus för att kunna göra en felsökning?
Den första verkstaden visste inte vilket mätarhus som var hennes så hon fick med sig tre st men verkstad nr 2 kunde fortfarande inte göra nåt då de inte kan utläsa några felkoder.

Jag förbarmade mig över bilen så nu har jag tagit loss och torkar samt haft på oxidrengöring på säkringslådan under handskfacket.
Jag har felsökt generatorn som laddar 14,4V över batteriet men ändå visar mätarhuset ”Elservice erfordras” och symbolen för batteri tänds upp.
Jag har kopplat in en OBD-läsare men får inte upp några felkoder i den.

Vart ska jag fortsätta?
Kan man bara byta mätarhus utan komplikationer?
Behöve jag VIDA för att läsa ur elsystemet?

Till saken hör att det regnar in i bilen så det gör ju inte saken bättre/lättare…
Kan du inte leta upp anslutningar på mätarhuset som uppenbarligen ska ha batterispänning och mäta hur mycket spänning du har där. Ta jord till voltmetern på instrumenthuset där också. Det skulle ju kunna vara spänningsfall någonstans på vägen mellan batteri och mätarhus eller i jordanslutningar.
Finns det någon CEM (eller motsvarande) i V50? Isåfall är det väl snarare på den man ska mäta spänning..
@Erik Å,
Grejen är att jag tre st mätarhus varav två st fungerar. Den som är svart tror vi är den som är original… Men grundfrågan var om man måste ha rätt mätarhus för att kunna läsa ut felkoder som den andra verkstaden hävdar?
De två mätarhusen som fungerar ger också olika varningslampor i displayen. Båda säger ”Elsystem service erfodras” och symbolen för batteri tänds upp. Men den ena varnar för airbag, inte den andra…
Så spänning fram finns.
Jag har gjort CEM under handskfacket, den var ärgad och dålig. Så har använt mig av oxidrengöring bl.a. men kan det vara så att den inte släpper igenom tillräckligt med spänning

@klacken,
Jag har använt mig av en iCarsoft Vol II som är inköpt på Vparts för ett antal år sen. Men den säger att det inte finns felkoder.
Om jag har ett servicemeddelande i mätarhuset som säger ”Elsystem service erfodras” så torde jag ha en felkod i systemet?

Generatorn är inte bytt men jag uppmätte 14,3V över batteripolerna när bilen var igång med fläktar, AC m.m. Igång så känslan är att den laddar.
Jag har läst om att man ska mäta Ampere också?
Fhell skrev: Idag, 08:02 Jag har gjort CEM under handskfacket, den var ärgad och dålig. Så har använt mig av oxidrengöring bl.a. men kan det vara så att den inte släpper igenom tillräckligt med spänning
Där har du nog orsaken till larm om låg batterispänning.

Fhell skrev: Idag, 08:02 Generatorn är inte bytt men jag uppmätte 14,3V över batteripolerna när bilen var igång med fläktar, AC m.m. Igång så känslan är att den laddar.
Jag har läst om att man ska mäta Ampere också?
Behövs inte, har du 14.3V under belastning så laddar generatorn som den ska
Airbag-felkoder har en tendens att bita sig fast tills man nollställer med vida eller något annat kvalificerat diagnosverktyg. Andra aktiva felkoder brukar ju försvinna om man kopplar bort 12V några minuter men airbag-fel anses tydligen som allvarligare ;-)

Så frågar du mig så skulle jag […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]

Visa din semesterbil(d)

En första premiärtur blev ner till Fal[…]

Tjuvström V70 2005

Nu blev det avancerat. Hur ser en sådan ut[…]