NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50PlusV40
#1610238
Jag har försökt att göra en framvagnsinställning själv.

Jag har spänt upp linor längs sidorna och tagit hänsyn till skillnaden i bredd mellan fram och bakvagnen.
Jag har utgått från centrumnavet (för att få linorna rak) för att sen mäta på var sin sida av fälgen.
Bilen vill dra till höger och följande är resultat efter mätning.

VF = Toe in = 6mm
HF = Toe in = 3mm

VB = Toe in / Toe out = 0
HB = Toe in / Toe out = 0

3mm på en sträcka av 430mm (17tum) motsvarar 0.4 grader och 6mm blir 0.8 grader.
Jag har läst att man brukar vilja ha lite toe in, så jag antog att 0.4 grader kanske var lämpligt.

Nu till mitt problem, när jag korrigerade VF till 3mm går bilen rakt när man håller ratten rakt, dock vill den dra åt höger direkt man släpper ratten, så något är galet.

Om vi utgår från att jag mätt rätt.
Har jag för mycket toe in?
Kan mina förmodligen sneslitna däck göra att bilen vill dra snett, även fast framvagnen står rätt?

Bilen är en Volvo V50 T5 AWD
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1610240
2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av. Detta ger en liten men märkbar tendens att bilen vill dra åt höger med samma toe på båda sidor.
Jag har själv justerat toe så bilen går rakt i högerfil med ratten exakt i mittläget.. I omkörningsfilen på motorväg drar den då mer åt vänster men det är ju inte lika ofta man är där. :-)
Har du samma lufttryck på båda sidor, det påverkar benägenheten att dra åt endera hållet. Likaså om man har anliggande broms på endera sidan. Olika däck har olika rullmotstånd, se till att ha samma typ på vänster/höger sida. Kan vara läge att prova skifta vä/hö hjul, kan bli kordsläpp inne i däcken som inte syns från utsidan.

Sen, om caster eller kpi inte är lika på båda sidorna så kommer ratten att sträva mot ett läge som inte innebär färd rakt fram.
Men dessa ska inte ändra sig om inte bilen är krockad eller så. Fel på styrservot kan antagligen också ge sådana fenomen.
#1610311
Erik Å skrev: tor 29 maj 2025, 22:18 2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av. Detta ger en liten men märkbar tendens att bilen vill dra åt höger med samma toe på båda sidor.
Jag har själv justerat toe så bilen går rakt i högerfil med ratten exakt i mittläget.. I omkörningsfilen på motorväg drar den då mer åt vänster men det är ju inte lika ofta man är där. :-)
Har du samma lufttryck på båda sidor, det påverkar benägenheten att dra åt endera hållet. Likaså om man har anliggande broms på endera sidan. Olika däck har olika rullmotstånd, se till att ha samma typ på vänster/höger sida. Kan vara läge att prova skifta vä/hö hjul, kan bli kordsläpp inne i däcken som inte syns från utsidan.

Sen, om caster eller kpi inte är lika på båda sidorna så kommer ratten att sträva mot ett läge som inte innebär färd rakt fram.
Men dessa ska inte ändra sig om inte bilen är krockad eller så. Fel på styrservot kan antagligen också ge sådana fenomen.
Tack för ditt svar, det finns lite andra parametrar att ta hänsyn till med andra ord.
Jag ska ge mig på ett nytt försök och försöka hitta ett gyllene medel, kanske t.o.m. sikta mer mot neutralt.
#1610313
Lelleprinter skrev: fre 30 maj 2025, 19:04 För Volvo V50

Toe-in fram: 0,2° ± 0.1°
För 17" hjul blir det 2,5mm ± 1,2mm

Toe-in bak: 0,3° ± 0,1°
För 17" hjul blir det 3,7mm ± 1,2mm
Tack för det, jag fyllde nog i fel när jag beräknade vinkel.
Jag ska ge mig på ett nytt försök och gå mer mot neutralt för att se vad det ger för utslag.
#1610319
Det kan vara läge att kasta ett öga på bakaxeln också, är den sned kommer bilen att svänga hur perfekt framvagnsinställningen än är :-)
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]