NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har försökt att göra en framvagnsinställning själv.

Jag har spänt upp linor längs sidorna och tagit hänsyn till skillnaden i bredd mellan fram och bakvagnen.
Jag har utgått från centrumnavet (för att få linorna rak) för att sen mäta på var sin sida av fälgen.
Bilen vill dra till höger och följande är resultat efter mätning.

VF = Toe in = 6mm
HF = Toe in = 3mm

VB = Toe in / Toe out = 0
HB = Toe in / Toe out = 0

3mm på en sträcka av 430mm (17tum) motsvarar 0.4 grader och 6mm blir 0.8 grader.
Jag har läst att man brukar vilja ha lite toe in, så jag antog att 0.4 grader kanske var lämpligt.

Nu till mitt problem, när jag korrigerade VF till 3mm går bilen rakt när man håller ratten rakt, dock vill den dra åt höger direkt man släpper ratten, så något är galet.

Om vi utgår från att jag mätt rätt.
Har jag för mycket toe in?
Kan mina förmodligen sneslitna däck göra att bilen vill dra snett, även fast framvagnen står rätt?

Bilen är en Volvo V50 T5 AWD
2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av. Detta ger en liten men märkbar tendens att bilen vill dra åt höger med samma toe på båda sidor.
Jag har själv justerat toe så bilen går rakt i högerfil med ratten exakt i mittläget.. I omkörningsfilen på motorväg drar den då mer åt vänster men det är ju inte lika ofta man är där. :-)
Har du samma lufttryck på båda sidor, det påverkar benägenheten att dra åt endera hållet. Likaså om man har anliggande broms på endera sidan. Olika däck har olika rullmotstånd, se till att ha samma typ på vänster/höger sida. Kan vara läge att prova skifta vä/hö hjul, kan bli kordsläpp inne i däcken som inte syns från utsidan.

Sen, om caster eller kpi inte är lika på båda sidorna så kommer ratten att sträva mot ett läge som inte innebär färd rakt fram.
Men dessa ska inte ändra sig om inte bilen är krockad eller så. Fel på styrservot kan antagligen också ge sådana fenomen.
OM RYSSEN KOMMER

Bra text https://www.dn.se/kultur/michail-sjisjki[…]

Detektivarbete

Hej Jag har en XC70 2002 med en B5244T3 motor. Och[…]

Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]