Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleerik
Hej. Jag äger en Volvo V70N 2007 årsmodell med xenon på halvljuset. Hur ska dem bete sig när jag startar bilen?? Ska dem dippa upp och ner??
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Dom ska inte röra sig vid start (har själv haft en V70 07:a med Xenon).
av olleerik
tack för hjälpen. fråga två om du har tid eller lust. Hur ställer jag in ljusbilden på dem. E re bara genom ställskruvarna på själv lyktan??
Användarvisningsbild
av leiwi
olleerik skrev:Hej. Jag äger en Volvo V70N 2007 årsmodell med xenon på halvljuset. Hur ska dem bete sig när jag startar bilen?? Ska dem dippa upp och ner??
När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !
Användarvisningsbild
av kebabpizza
leiwi skrev:När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !
Kanske skiljer sig på årsmodeller isåfall, min -07:a gjorde inte så vid start.
Användarvisningsbild
av leiwi
[
kebabpizza skrev:
leiwi skrev:När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !
Kanske skiljer sig på årsmodeller isåfall, min -07:a gjorde inte så vid start.
Kan ju kanske varit "ful monterade" ljusinsatser, det är krav på bilar xenon ljus att dom skall ha automatisk ljusreglering avseende höjd
Användarvisningsbild
av kebabpizza
leiwi skrev:Kan ju kanske varit "ful monterade" ljusinsatser, det är krav på bilar xenon ljus att dom skall ha automatisk ljusreglering avseende höjd
Du missförstår nog lite här tror jag, mina xenon var original och självklart reglerades höjden automatiskt vid behov men de gjorde aldrig ner/upp vid start.
av Volvosson
Kan eventuellt bero på om bilen har nivomat eller ej.

Min V70 07 har xenon + nivomat. Den brukar ibland
justera strålkastarna vid start. Elmotor hörs då tydligt.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Volvosson skrev:Kan eventuellt bero på om bilen har nivomat eller ej.

Min V70 07 har xenon + nivomat. Den brukar ibland
justera strålkastarna vid start. Elmotor hörs då tydligt.
Ja, det låter troligt, min hade inte Nivomat.

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]