Moderator: Moderatorer
olleerik skrev:Hej. Jag äger en Volvo V70N 2007 årsmodell med xenon på halvljuset. Hur ska dem bete sig när jag startar bilen?? Ska dem dippa upp och ner??När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !
leiwi skrev:När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !Kanske skiljer sig på årsmodeller isåfall, min -07:a gjorde inte så vid start.
kebabpizza skrev:Kan ju kanske varit "ful monterade" ljusinsatser, det är krav på bilar xenon ljus att dom skall ha automatisk ljusreglering avseende höjdleiwi skrev:När du startar bilen så rör sig ljusen ner /upp för att kalibrera ljusbilden beroende på signal från Last/ höjdgivarna som finns på bilen !Kanske skiljer sig på årsmodeller isåfall, min -07:a gjorde inte så vid start.
leiwi skrev:Kan ju kanske varit "ful monterade" ljusinsatser, det är krav på bilar xenon ljus att dom skall ha automatisk ljusreglering avseende höjdDu missförstår nog lite här tror jag, mina xenon var original och självklart reglerades höjden automatiskt vid behov men de gjorde aldrig ner/upp vid start.
Volvosson skrev:Kan eventuellt bero på om bilen har nivomat eller ej.Ja, det låter troligt, min hade inte Nivomat.
Min V70 07 har xenon + nivomat. Den brukar ibland
justera strålkastarna vid start. Elmotor hörs då tydligt.
Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]