Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattan58
Har kört omkring med reservdäck i flera år ,dvs motsatt säsongsdäck, för att jag är irriterad över att det inte fins reservdäck i bilen. Har dock aldrig behövt utnyttja detta. Nu blev jag informerad om att man inte kan köra med olika rullomkrets då det förstör fyrhjulsdriften. skillnaden är 6 cm. Sommar 237,Vinter 231. Någon med tankar om detta??
av mattiasv60
Fråga 1 är väl varför du kör med så olika rullomkrets mellan sommar och vinter ? Man brukar väl förska matcha det så att skillnaden blir försumbar.
Sen motsvarar ju 6cm typ 2.5% i differens - skall du bara ta dig hem eller till närmsta däckverkstad är det nog inga problem - men tänker du åka långa sträckar kanske det är dumt (?) Fast var det inte primärt visko-kopplingen (innan haldex) som for illa av det ? Vet dock inte om XC90 hade viskokoppling ??
/M
av Lövet
XC90 har aldrig haft Viscokoppling, bara Haldex. Så den är mindre känslig men det är dumt att åka runt länge med olika omkrets.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]