Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattan58
Har kört omkring med reservdäck i flera år ,dvs motsatt säsongsdäck, för att jag är irriterad över att det inte fins reservdäck i bilen. Har dock aldrig behövt utnyttja detta. Nu blev jag informerad om att man inte kan köra med olika rullomkrets då det förstör fyrhjulsdriften. skillnaden är 6 cm. Sommar 237,Vinter 231. Någon med tankar om detta??
av mattiasv60
Fråga 1 är väl varför du kör med så olika rullomkrets mellan sommar och vinter ? Man brukar väl förska matcha det så att skillnaden blir försumbar.
Sen motsvarar ju 6cm typ 2.5% i differens - skall du bara ta dig hem eller till närmsta däckverkstad är det nog inga problem - men tänker du åka långa sträckar kanske det är dumt (?) Fast var det inte primärt visko-kopplingen (innan haldex) som for illa av det ? Vet dock inte om XC90 hade viskokoppling ??
/M
av Lövet
XC90 har aldrig haft Viscokoppling, bara Haldex. Så den är mindre känslig men det är dumt att åka runt länge med olika omkrets.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]