Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mest fundersam över om någon annan har varit med om detta.

Mars detta år besiktade jag min xc70 och fick någon tvåa som jag sen lämnade in till Bilcentrum så att dom kunde släcka den och samtidigt göra service. Under tiden dom gör det så hittar dom fjäderbrott och löser det med. Det gjorde dom utan problem och tyckte det var konstigt att besiktningen hade missat det.

Nu fick jag brev från bilprovningen som påpekade att jag har haft körförbud på bilen sen i mars pågrund av att tvåorna aldrig släcktes.

Vi ringde upp och fråga Bilcentrum vad som har skett, varför inte tvåorna var släckta och hur kommer det sig att vi har kört en bil med körförbud över ett halv år.

Som svar fick jag att: Eftersom vi upptäckte att det var fjäderbrott så kunde vi inte släcka tvåorna och att det har blivit missförstånd mellan oss. Det fick jag som svar från dom idag på tele.
Dom nämnde aldrig något om det när jag hämtade ut bilen efter släckning av tvåor och fjäder byt och service.

Någon som har varit med om det här?
Nu gick bilcentrum med på att betala halva besiktning igen för att få den körklar och det tycket jag är jäkligt lågt av dom.
Som jag fick det förklarat för mig när jag "släckte 2or" på verkstad(volvo) så får dom inte åtgärda något fel förutom 2orna. Men jag skulle tro att dom flesta antingen gör "2" lagningar(dokumentation), en där 2orna släcks, och sen en där det nya/missade felet är åtgärdat(Så gjorde dom för mig då jag "passade på" att fixa något annat när bilen ändå var på verkstad), eller helt enkelt "inte släcker 2orna" och istället åker och ombessar bilen åt en(vilket volvo gjorde åt mig en annan gång där jag själv redan åtgärdat ett par 2or).

Men det var bra slarvligt av dom att inte informera dig, och ett rätt allvarligt slarv dessutom.
Jo men.. De anlitades att släcka 2:orna och har ju ej utfört detta. Om det sedan inte går får de ju meddela detta, du som konsument kan inte förväntas veta utan det är deras arbete.

Rent krasst undrar jag om detta kunnat räknas som att de gjort ett felaktigt arbete. Är de MRF anslutna kan du höra med deras jurister https://msverige.se/allt-om-bilen/skots ... -verkstad/ eller anmäla till arn, om man nu orkar dock…
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]