Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1426058
Hej!
Jag har tänkt att göra om extraljusinstallationen som volvo gjorde på min bil på den gamla tiden det begav sig.
Det sitter tre stycken Hella Compact 2002 i fronten med vardera 100W om det är H1:or?
300W totalt alltså.

Till dessa är det dragit 2.5mm2 till en Hella reläsockel och med en säkringsmodul med säkring.
Relät är ett slutande enkelrelä på 40A och säkringen är den också på 40A.

Vad jag vet så drar lamporna max 25A tillsammans.
Varför är det avsäkrat med 40A och ett relä på 40A ?

Vad är det som gäller i min kombination?
Osäker på vad strömbrytarknappen i kupén är avsedd för ström.

Är det inte 30A relä och 30A säkring som gäller?
Är det kablaget man har valt att avsäkra med 40A? Vet inte vad 2.5mm2 krävs för säkring?
#1426062
Säkring och relä är ganska rätt. Du har en startström på lamporna på minst 1,5 gånger effekten 25 x 1,5 är 37,5A . Skulle jag bygga skulle jag mata relät med 4mm2 och 2,5mm2 ut till lamporna. Brytaren i cupen är väl bara styrströmmen till relät får man hoppas, där räcker det gott och väl med 0,75mm2. Har volvo gjort installationen har dom väl använt standardkablaget och orginalströmbrytare i cupen, eller har du en knapp typ biltema
#1426087
Du kan aldrig ha "för stort" relä eller för grova kablar. Överdimensionera hellre än underdimensionera. Säkringen är till för att säkra *kablaget* - inte det som drivs av kablaget. Säkringen ska alltså anpassas för kablaget och inte lamporna. Du ska aldrig säkra högre än vad kablaget i fråga klarar av.

Här är en tabell som kan vara en bra vägledning;
Bild

Styrströmmen till reläet tar inte många mA, så där räcker 0.75-1mm2 kabel bra.
#1426248
Tack för era svar.
Jag är osäker vilka dimensioner som används. Men ut till lamporna är det nog 4mm2. Det sitter stora kontakter till dessa har jag sett som är gömda bakom grillen och det och är även draget i robotslang. Uppe i reläsockeln skulle jag tippa på 2.5mm2 m3n osäker på den som går från batteriet. Om det är 2.5mm2 eller 4mm2.
Stiftkontakterna får man ju inte in allt för grova kardeler i ändå så där finns en begränsning.

Signalkabeln är supertunn och jordkabeln är gissningsvis 0.75mm2

Jag har en dålig bild på reläsockeln men vet inte vart den är. Om jag hittar den så bifogar jag bilden. Då kan man iaf ana hur det ser ut. Men som sagt dålig bild. Svårt att ta en bild. Trångt.

Mitt mål är att klippa av kablarna vid stiften, krimpa på nya stift och sticka in dem i nya reläsockeln. Samt skydda stiften/kabelskorna med endera fett eller nån kontaktspray. Det är ett utsatt område där den sitter i motorutrymmet. Det har oxiderat en del på stiften på de relän som suttit där genom åren.
20190516_124001.jpg
20190516_124001.jpg (225.22 KiB) Visad 1795 gånger
20190518_193507.jpg
20190518_193507.jpg (597.4 KiB) Visad 1795 gånger
20190518_193523.jpg
20190518_193523.jpg (490.67 KiB) Visad 1795 gånger
#1426261
Är du osäker kanske det är lika bra att dra nya kablar? Det är ju inte svårt. Den rosa och svarta går till spolen i reläet(därav kan dom vara tunna, så dom skulle du kunna återanvända så slipper du bråka med knappen i kupén, om du har en sån). Dom röda kommer ju direkt från batteriet till reläet, och sen ut till lamporna. That's it.
Då kan du ju dessutom passa på att sätta reläet lite mer skyddat :-)
#1426303
Ja, knappen sitter på panelen bakom klimatanläggningen. Men har för mig det går andra kablar till den. Jag får kolla igen. Jag glömmer bort så fort.

Gissningar när man inte dragit allting själv.
Vart går alla kablar från extraljusen t.ex? Måste ju sitta någon knutpunkt nånstans. Samma sak med jordkablarna.

Hade ju endast tänkt byta till nya fräscha kabelskor/stift men kablarna är ju lite i de kortaste laget.
#1428160
Kontakten med kablar från matning från relät och jord från chassit
Kommer in i undre kontaktdelen. Övre som inte syns splittas och går ut till vardera extraljus
20210205_201926.jpg
20210205_201926.jpg (751.38 KiB) Visad 1609 gånger

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]