Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krewblew
Hejsan all experts!

Jag köpte bilen (855 T5-R) den 16/2:a ställde av den tills nu i mars då jag tog ut den..

Efter andra dagen då jag gasar iväg litegranna så slutar turbon ladda. Får inget laddtryck alls. Kompisen som åker bakom mig ser att det kommer ett mörkt rökmoln varje gång jag gasar iväg.. Lambdalampan börjar inom kort att lysa och man får allmän panik.
Har inte kört hårt alls med bilen!

Turbon är slut, det är bara att konstatera. Men enl.säljaren var allt i bra skick. När jag skulle kolla i facket efter serviceboken så låg den inte där som utlovat. och jag ringde självklart direkt och frågade efter den. Han skulle fixa fram den sa han. då han sa att den låg i i bilen och han var säker på det. Jag gjorde missen att inte kolla i facket innan köpet. Enormt jävla dumt, det är ju bara att erkänna.

Men det jag ville fråga var om det finns någonting jag kan göra åt detta?

Annonsen och allt som utlovats har inte hållit alls till fullo och detta har orsakat problem för mig som köpare.
Jag fick ingen servicebok, inga vinterdäck och inga papper på någonting alls.
Konsumentverket vill att jag går upp i tingsrätten med detta.
Men det är så att personen ifråga som jag köpte bilen av är arbetslös och det känns dumt att utsätta någon för rättegång då...

Kan jag komma någon vart? jag är tveksam..
Förmodligen är det bara jag som varit jävligt dum..

Har ni varit med om något liknande?
Och vad hände då?

Årsmodellen är -95 och jag misstänker att det är orginalturbon som sitter i
Bilen är en Italienimport och har 16.225mil på mätaren. Milen är kollade av autotech så jag litar på dom..
Så jag antar att det är dags att byta turbon ändå?

Mvh
av ljungström
Har du köpt bilen av en privatperson så får du nog stå där med din tvättade hals ärligt talat.

Att starta en domstolsprocess kostar nog betydligt mer än det smakar. Att du inte fick vinterhjul borde du väl ärligt talat märkt och kombinationen import, låga mil och ingen servicebok borde väl starta alla tänkbara varningsklockor egentligen...
av krewblew
ljungström skrev:Har du köpt bilen av en privatperson så får du nog stå där med din tvättade hals ärligt talat.

Att starta en domstolsprocess kostar nog betydligt mer än det smakar. Att du inte fick vinterhjul borde du väl ärligt talat märkt och kombinationen import, låga mil och ingen servicebok borde väl starta alla tänkbara varningsklockor egentligen...
Ja.. Du har nog helt rätt.. Synd att jag litade så pass mycket på personen i fråga bara.. Är för godtrogen.. Då kan det kosta pengar som jag märkt. :(

Jag var klantig så är det bara.. får stå mitt kast och fixa bilen...

Någon som vet nån som kan byta turbon åt mig för en slant?
Kan inte göra det själv nämligen.. :(
av Frigge
HUR har Autotech kollat bilen ? Har dom tillgång till Volvos register ?
Att läsa av bilen via systemtester eller liknande är absolut ingen garanti för att milen stämmer. Att Turbon går sönder "så tidigt" är inte vanligt, personligen misstänker ju jag att mätarställningen inte stämmer.

Pm:a mig Vin nr:et/Regnr så kan jag kolla.
av klykan
Bara att beklaga!

Jag är själv för godtrogen och det har en tendens att slå tillbaka hårt som attan har jag märkt.... :(
Min bror har golf tdi som har samma symptom, rökmoln och slutar ladda, men där funkar turbon allt som oftast ännu så länge. Den har gått strax över 20000 mil. Jag tror nog att det beror mer på hur bilen har körts än exakta antal mil om och när turbon rasar eller ej. Men det är klart, har din "egentligen" rullat 36000 mil så är det väl dags....

Hoppas du kan fixa turbon för en billig peng! Håller tummarna!
av krewblew
klykan skrev:Bara att beklaga!

Jag är själv för godtrogen och det har en tendens att slå tillbaka hårt som attan har jag märkt.... :(
Min bror har golf tdi som har samma symptom, rökmoln och slutar ladda, men där funkar turbon allt som oftast ännu så länge. Den har gått strax över 20000 mil. Jag tror nog att det beror mer på hur bilen har körts än exakta antal mil om och när turbon rasar eller ej. Men det är klart, har din "egentligen" rullat 36000 mil så är det väl dags....

Hoppas du kan fixa turbon för en billig peng! Håller tummarna!
Tack ska du ha.. Har för många motgångar mot mig just nu..!
Användarvisningsbild
av camaro69
Utan att vara elak kan man med lätthet säga att du blivit superblåst av en, som en del skulle säga, tvättäkta skitstövel.

Att gå upp i tingsrätten kräver att du har bevisning som är vattentät med dokument och/eller vittnen.

Den som "torskar" får stå motpartens kostnader även om man använder rättskyddet i sin hemförsäkring. För att ha någon framgång bör/måste man ha juridisk skolad person som hjälper en att föra talan.
En advokat kostar minst 1 000 kr/tim och hans taxameter snurrar otroligt fort.

Ditt argument att säljaren är arbetslös o s v. Vilket larv. Fan han har ju blåst dig. Sluta ömka en bedragare.
Jag ger mig sjutton på att han skrattade hela vägen till banken.

Tyvärr så har du nog fått en kostsam "minnesbeta". Det är inte alltid lätt om man är något oerfaren, och alltför "het på gröten" i bilaffärer, när man har med oseriösa personer att göra.

Om Konsumentverket eller konsumentvägledare uppmanar dig att gå till tingsrätten. Tag kontakt med en advokat. De flesta har 15 minuters fri rådgivning. Advokaten gör sedan en bedömning om det är värt mödan och kostnaden att köra målet i tingsrätten. Det är även advokatens skyldighet att avråda om det är utsiktslöst att driva målet.

Även om du skulle vinna målet, så är det inte säkert att du får en krona tillbaka, om personen inte har några utmätningsbara tillgångar.

Alltså, det kan kosta pengar även om du "vinner" i tingsrätten.

Ja vad säger man: Tycker förbaskat synd om dig att du blivit så "blåst".

Hoppas det ordnar sig på något sätt.

:evil:
av krewblew
Okej.. Tack för att ni bryr er. Känns bra! Tjänar väl inga storslantar heller så det kommer ta lite tid att få ihop allt som behövs för att fixa det som behöver lagas.. Men det får bli ett litet projekt för sig.
Tack igen!
Användarvisningsbild
av Funk
Inte för att vara taskig, men du behöver inte alls ha blivit blåst..
Om turbon laddade OK när du provkörde så kan du mycket väl bara ha otur. Om mätarställningen stämmer så kan det indikera att bilen gått korta sträckor och då kanske rejält hårt.
Däremot så är frånvaron av servicebok alltid en varning, och importbilar är ofta högriskaffärer. Om du dessutom inte fått allt som lovats så är det ju värdelöst...
Men som sagt, funkade allt när du köpte så kan man inte direkt skylla på säljaren, efter 12 år och 16000 mil så kan vad som helst hända om man har otur..

/Thomas

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]