Bra! Då kan vi gå in på några detaljer här. Du säger "den större motorn". Egentligen finns det ju tre storlekar om man vill se det på det viset. Den minsta: 1.8 F och snäppet över den 2.0 F. Detta är samma motorblock men 2.0 F har större cylinderborrning. Dom har 4 cylindrar. Nästa storlek blir lite mera tabellartat. Om du kollar i tabellen längst ner så ser du att det finns tre varianter av den femcylindriga 2.5 F-motorn. Och där ser man också en intressant uppgift. Den
svagaste i den motorfamiljen har 300 Nm. Dom andra har ännu mera och naturligtvis mera hästkrafter. Alltså riktiga kraftpaket! Den större 4-cylindriga motorn 2.0 F Har "bara" 190 Nm. Detta är måhända i minsta laget, men om man inte har behov av att vara någon "värsting i grönljusen" så räcker detta långt. Skall du däremot dra husvagn eller andra tunga släp, så skall du välja en 2.5 F-modell. Naturligtvis kan du dra en släpvagn till kommunens soptipp, eller ett hyrsläp från IKEA någon gång om året. Men man gör det knappast ofta eller regelbundet med den 4-cylindriga motorn.
Alla Volvos FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Den är av Calix/Volvo fabrikat och fullt utbyggbar med deras tillbehör, kupévärmaruttag, batteriladdare, timer, fjärrstart o.s.v. Det är Calix som tillverkar Volvo Original åt Volvo i Volvos namn. Därför passar alla delar ihop. Sedan finns det ett antal tekniska detaljer som skiljer motorerna från bensinvarianterna, men det behöver man egentligen inte känna till för att köra och äga bilen. Det är som jag skrev tidigare ingen skillnad på att äga och köra den även om den har någon detalj som inte finns i bensinvarianten. Av den orsaken behöver man inte känna till detaljerna. Men om man vill veta mera så skall man naturligtvis söka informationen på detta. Man kanske är en intresserad hobbymekaniker och vill vårda sin bil själv så långt det går.
Till sist en skillnad till på dom två motorfabrikaten. Dom 4-cylindriga motorerna har kamkedja. Medan dom 5-cylindriga har kamrem. Den skall (Måste) bytas vid vissa serviceintervall. Det gäller ju för övrigt alla bilar med kamrem. Till dom 4-cylindriga finns ingen angiven intervall för kamkedjan. Den kanske anses hålla bilens livslängd ut eller så byter man den i en okänd och avlägsen framtid.
Övriga egenskaper för V70 gäller ju för alla bilar oavsett motortyp, så går vi inte in på här.
Ställ gärna frågor om något är oklart.
Jag höll på att glömma länken till Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
Dom olika F-motorerna ser du längst ner på sidan.