Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ska köpa en begagnad V70 och jag känner mig minst sagt förvirrad. Är inte bra på bilar :-) Har inte hur mycket pengar som helst, men kan tänka mig lägga mellan 50-75 000 för en bil och vill ha en V70. Jag har hittat en del Classic från 2007 och 08, 170 hk, 2.4 och V70 FT, 2,5, 200 hk frn 2008 och 09 för det priset.

Vad ska jag välja? Skiljer det mycket mellan en classic samma modell från 07 och 08?

Mvh
Inge
Förmodligen har du hört rykten och osanningar från någon som inte själv har någon FFV (Ford och Volvospråk för E85-bilar. Betyder FlexiFuel Vehicle) än mindre kört någon. Det finns mycket trams och dumheter i dessa rykten, och 99,999% är falska och fel. Så vänd dig i stället till någon som har en FFV och har erfarenhet av den.
När det gäller service så är det så här: Volvos F-modeller 1.8 F och 2.0 F har ett schemalagt serviceintervall på 2000 mil. Däremellan skall oljan och oljefiltret bytas var 1000 mil. Olje- och filterbyte ingår också i serviceintervallerna. Vid dom här mellanliggande oljebytena görs inget annat med bilen. Naturligtvis kan verkstaden kolla på något som du ber om när den ändå finns på verkstaden. Men det är ingen schemalagd service.
Nu är det så här att i alla av dagens bilar skall man byta olja minst en gång om året. Oavsett vilket bränsle man kör på. Detta står i instruktionsböckerna. Medelbilsvensson kör 1255 mil om året. I denna vägsträckan ligger det tusenmila oljebytet. Alltså inget extra eller tyngande pålaga med oljebyten. Allt är fullt normalt och även nyttigt för bilen.
Nu finns det många som kör mer än dom här 1255 milen om året. Mycket mer t.o.m. Många av dom använder sin bil i jobbet eller bor långtifrån jobbet. För dessa människor är det superviktigt att ha en bil som fungerar i alla lägen och i alla väder. Det minsta man kan göra för att bilen skall motsvara dom förväntningarna är att byta olja ofta! (Enligt anvisningarna) Att slarva med oljebytena är det samma som att effektivt förkorta bilens liv.

Sedan är det en annan aspekt också. Detta med 2000 mil serviceintervall gäller 1.8 F och 2.0 F. Det finns emellertid en handfull 2.5 Fxx-modeller också. 5-cylindriga motorer. Dom har 3000 mil serviceintervall och oljebyten däremellan vid 1500 mil. Samma där, oljebyte ingår även i servicen. Men märk väl, oljebyte minst en gång om året!

Så fråga i stället någon som har och kör en Volvo F-modell om du skulle hitta något passande objekt. Fråga inte någon "kvällstidningsläsare" eller "Epatraktorägare". Många uttalar sig om sådant som dom inte vet ett skvatt utav. Dom flesta av dessa självutnämnda "experter" har från någons jobbarkompis morsas före detta sambos kusins grannes hockeyklubbkompis svågers vän som fick väldiga problem när vederbörande en gång åkte i en FFV-bil. Tycker du att du skall lyssna på sådant?

Och en tillrättaläggning: En Volvo V70 2.0 F har 145 hkr om du kör på bensin. Kör du på E85 så har den 147 hkr. Allt enligt Bilregistret. (SAAB var mycket värre i den frågan, men det är historia nu) Men 147 hkr räcker långt och räcker även till för att köra för fort. Dom 5-cylindriga 2.5 F är mycket kraftfullare.

Att äga och köra en FFV-bil är inte konstigare eller svårare än att köra och äga vilken annan bil som helst. (Snarare tvärtom)
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Bra! Då kan vi gå in på några detaljer här. Du säger "den större motorn". Egentligen finns det ju tre storlekar om man vill se det på det viset. Den minsta: 1.8 F och snäppet över den 2.0 F. Detta är samma motorblock men 2.0 F har större cylinderborrning. Dom har 4 cylindrar. Nästa storlek blir lite mera tabellartat. Om du kollar i tabellen längst ner så ser du att det finns tre varianter av den femcylindriga 2.5 F-motorn. Och där ser man också en intressant uppgift. Den svagaste i den motorfamiljen har 300 Nm. Dom andra har ännu mera och naturligtvis mera hästkrafter. Alltså riktiga kraftpaket! Den större 4-cylindriga motorn 2.0 F Har "bara" 190 Nm. Detta är måhända i minsta laget, men om man inte har behov av att vara någon "värsting i grönljusen" så räcker detta långt. Skall du däremot dra husvagn eller andra tunga släp, så skall du välja en 2.5 F-modell. Naturligtvis kan du dra en släpvagn till kommunens soptipp, eller ett hyrsläp från IKEA någon gång om året. Men man gör det knappast ofta eller regelbundet med den 4-cylindriga motorn.
Alla Volvos FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Den är av Calix/Volvo fabrikat och fullt utbyggbar med deras tillbehör, kupévärmaruttag, batteriladdare, timer, fjärrstart o.s.v. Det är Calix som tillverkar Volvo Original åt Volvo i Volvos namn. Därför passar alla delar ihop. Sedan finns det ett antal tekniska detaljer som skiljer motorerna från bensinvarianterna, men det behöver man egentligen inte känna till för att köra och äga bilen. Det är som jag skrev tidigare ingen skillnad på att äga och köra den även om den har någon detalj som inte finns i bensinvarianten. Av den orsaken behöver man inte känna till detaljerna. Men om man vill veta mera så skall man naturligtvis söka informationen på detta. Man kanske är en intresserad hobbymekaniker och vill vårda sin bil själv så långt det går.
Till sist en skillnad till på dom två motorfabrikaten. Dom 4-cylindriga motorerna har kamkedja. Medan dom 5-cylindriga har kamrem. Den skall (Måste) bytas vid vissa serviceintervall. Det gäller ju för övrigt alla bilar med kamrem. Till dom 4-cylindriga finns ingen angiven intervall för kamkedjan. Den kanske anses hålla bilens livslängd ut eller så byter man den i en okänd och avlägsen framtid.
Övriga egenskaper för V70 gäller ju för alla bilar oavsett motortyp, så går vi inte in på här.
Ställ gärna frågor om något är oklart.

Jag höll på att glömma länken till Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
Dom olika F-motorerna ser du längst ner på sidan.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]