Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MisterNo
Hejsan!
Tycker att ni har jättebra forum,ren guldgruva för volvo ägare :)

Jag äger en 740-92 med Regina insprutningsystem och jag har problem med hög tomgång. Jag läste alla inlägg på forum som handlar om problem med tomgång och jag känner inte att mitt problem passar riktigt någonstans.
Det förkommer ganska hög öväsen från luftburken och jag mistänker att tomgångsregulator kan vara orsaken till både ljud och hög tomgång
Jag försökte att smörja tomgångsregulator(eller tomgångmotor som det kallas på forum)med resultat blev inte bättre
Jag undrar om någon annan har haft samma problem?
av elanen
Min impulsgivare gav dina symtom. När den till slut gav upp förstod jag varför den hade haft konstig tomgång och även spikat.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Spraya startgas över insugspackningar och spridarpackningar samtidigs som du lyssnar efter förrändringar på motorljudet. Spraya även slangen mellan tomgångsventilen och insuget.
Du kan även testa att "strypa" tomgångsventilen genom att lossa slangen från luftburksidan (den som går till tomgångsventilen) trä en plastpåse över pipen och trä på slangen igen. Starta motorn och kolla tomgången.
I detta läget skall tomgången ligga på grundinställt läge ca. 500 rpm.
av MisterNo
Tack för alla förslag som jag fick.

Fråga till elanen
Jag undrar vad är för impulsgivare och var det sitter någonstans?

Fråga till Jocke
Om jag sprejar med startgas och motor ändrar varvtal då tar det in luft.

Tomgången ligger kring 1500 och är ganska stabil och kanske det är inte så högt men det är ganska irriterande när det inte ligger där det ska ligga.
Igår jag tog jag av slangen som går från tomgångsregulator till kåpan på luftfilterburken och den lät inte så bra. Oväsen kom från slagen som går från tomgångsregulator till luftburken.
Jag täppte samma slag och bilen var igång och motor gick ner till 400-500 rmp och gick så lugnt och fint.
Är det någon som vet orsaken till oväsen som kommer från slagen?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
MisterNo skrev:Tack för alla förslag som jag fick.

Fråga till elanen
Jag undrar vad är för impulsgivare och var det sitter någonstans?

Fråga till Jocke
Om jag sprejar med startgas och motor ändrar varvtal då tar det in luft.

Tomgången ligger kring 1500 och är ganska stabil och kanske det är inte så högt men det är ganska irriterande när det inte ligger där det ska ligga.
Igår jag tog jag av slangen som går från tomgångsregulator till kåpan på luftfilterburken och den lät inte så bra. Oväsen kom från slagen som går från tomgångsregulator till luftburken.
Jag täppte samma slag och bilen var igång och motor gick ner till 400-500 rmp och gick så lugnt och fint.
Är det någon som vet orsaken till oväsen som kommer från slagen?
Impulsgivaren sitter uppe på svänghjulskåpan (om du tittar ner bakom fördelaren så sitter den skruvad på kåpan)

Att tomgången ligger så som din då du täppte slangen är positivt! Det betyder att spjället är rätt inställt! Problemet ligger alltså runt tomgångsventilen! Ta loss slangarna från tomgångsventilen och inspektera så det inte är skador/sprickor i dessa!

Du kan även testa med att nolla minnet i styrenheten, genom att plocka ur säkring 1 en stund! Testa därefter hur tomgången ligger!
av MisterNo
Hej!
jag har testat att plocka ur säkring och det hjälpte inte tömgången var lika hög.
Jag har kollat slagar en gång och jag tyckte att de såg fräscha ut men jag ska kolla de igen imorgon.
Jag misstänker att tomgångsventilen är boven i drama och jag blir tvungen att byta ut den men jag måste vara säker.

Kan någon utföra liten test
Lossa slagen vid luftburken som går från tomgångstabilisator och lyssna om det förekommer oväsen.
Jag tog loss slangen och det förekomm oväsen från slangen
av MisterNo
Hej!
Idag gick jag genom alla slangar och de verkar vara ok.På måndag ska jag åka till bildemontering och köpa begagnad tomgångsstabilisator och se om mina problem blir lösta.
Jag undrar om det är vanligt fel?
av MisterNo
idag har jag byt ut tomgångstabilisator och allting blev bra igen.
jag tackar alla som försökte hjälpa mig

Du måste rätt omgående till verks[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]

Halloj på er! Försöker hjälp[…]