Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hojt! Min Volvo 940 Turbo -94 dör helt utan förvarning ibland, den hostar inte eller någonting, kan köra i 90km/h på femmans växel och den bara tvärdör. När jag har tur så hoppar den igång igen om jag hinner rulla tillräckligt länge med växeln i. (tar upp till 20-30sek)

Det har även hänt vissa gånger att den inte startar efter att jag stängt av den också, främst när jag stått på tomgång ett tag före jag stänger av den.
Då har jag tagit ur säkring nummer ett (1) och väntat ett tag, för det va nån som sa att det skulle jag pröva det, och då brukar den hoppa igång efter några försök. Sen om det beror på säkringen eller om jag bara har tur det vet jag inte.

Luftmassemätare och lambda är bytt vid olika tillfällen. Detta har hållit på länge och varken luftmassemätaren eller lambdan gjorde någon skillnad.

Men jag läste precis en tråd här på forumet om ett liknande fel. Där de trodde att det var något bränsle-relä som var kaiko, sitter ett i motorrummet och ett bakom säkringarna om jag inte missminner mig?

Men om det är pumparna som lägger av, eller spridarna, borde inte bilen hosta och rycka innan den dör då? För jag menar liksom NOLL förvarning, den tvärdör liksom, allt annat funkar som det ska, all elektronik osv, det är bara motorn som dör.

Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde ge mig tips på vad jag ska kolla upp för något, samt ifall någon kan svara på hur bilen beter sig om spridarna eller pumpen/pumparna lägger av.

Tack på förhand! :D
Senast redigerad av 2 Dallaz, redigerad totalt 0 gång.
I och med det är en -94-a kan du enkelt "ta ut" felkoder. Är det någon givare eller liknande så är där felkod, är där ingen felkod kan man utesluta en del fel (alla fel get inte felkod)
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
När t.ex bränslereläet "lägger av" så stängs bränsleboxen av och spridarna stängs, motorn får "inte en droppe" bensin. Bränslerelät är det vita relä som sitter bakom säkringarna till vänster.
Det låter typiskt som bränslereläet eller radioavstörningsreläet. I båda fallen tvärdör den, som du beskriver.

Man kan byta ut reläerna eller öppna dem och förbättra dåliga lödpunkter.

Bränslereläet är det längst till vänster i den mittersta raden av reläer i elcentralen.

Radioavstörningsreläet är svart och sitter i motorrummet – jag tror det sitter på insidan av vänster framskärm på din bil.

Det sätts inga felkoder för den här typen av problem.
lennarte skrev:I och med det är en -94-a kan du enkelt "ta ut" felkoder. Är det någon givare eller liknande så är där felkod, är där ingen felkod kan man utesluta en del fel (alla fel get inte felkod)
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
När t.ex bränslereläet "lägger av" så stängs bränsleboxen av och spridarna stängs, motorn får "inte en droppe" bensin. Bränslerelät är det vita relä som sitter bakom säkringarna till vänster.
Tackar! Testar ett nytt relä med det samma! :D
NilsO skrev:Det låter typiskt som bränslereläet eller radioavstörningsreläet. I båda fallen tvärdör den, som du beskriver.

Man kan byta ut reläerna eller öppna dem och förbättra dåliga lödpunkter.

Bränslereläet är det längst till vänster i den mittersta raden av reläer i elcentralen.

Radioavstörningsreläet är svart och sitter i motorrummet – jag tror det sitter på insidan av vänster framskärm på din bil.

Det sätts inga felkoder för den här typen av problem.
Tackar! Testar direkt! :D Btw, vad gör "radioavstöringsreläet"? ??:-/
Dallaz skrev:Btw, vad gör "radioavstöringsreläet"?
Radioavstörningsreläet (spridarreläet) sitter (i dom flesta fall) på expansionskärlet för kylaren. Det fungerar som det heter, det tar bort frekenserna (pulserna) som stör i radion. Elsystemet är "integrerat", d.v.s alla kablar till alla funktioner ligger i samma "härva" på 7/900 modellerna. Det radioavstörningsreläet gör är att "gå förbi" kabelhärvan genom att "reläa" batteriströmmen direkt till spridarna som sedan jordas i bränsleboxen. Tydligen blir det störningar när det ligger ihop med andra kablar. Volvo 240 har samma insprutningssystem men där är en "egen" kabelhärva för insprutningen (och tändningen) och på dessa finns inget sådant relä.
lennarte skrev:
Dallaz skrev:Btw, vad gör "radioavstöringsreläet"?
Radioavstörningsreläet (spridarreläet) sitter (i dom flesta fall) på expansionskärlet för kylaren. Det fungerar som det heter, det tar bort frekenserna (pulserna) som stör i radion. Elsystemet är "integrerat", d.v.s alla kablar till alla funktioner ligger i samma "härva" på 7/900 modellerna. Det radioavstörningsreläet gör är att "gå förbi" kabelhärvan genom att "reläa" batteriströmmen direkt till spridarna som sedan jordas i bränsleboxen. Tydligen blir det störningar när det ligger ihop med andra kablar. Volvo 240 har samma insprutningssystem men där är en "egen" kabelhärva för insprutningen (och tändningen) och på dessa finns inget sådant relä.
Ohfan, ja nåt nytt lär man sig varje dag, tack :) Har förresten bytt bränsle-reläet nu och kört ett par mil. Än så länge fungerar det, men ibland så dröjer det lite längre innan bilen dör igen, så jag uppdaterar om några dagar :)

Edit: Ser nu att det står förSvarning i titeln
Dallaz skrev:bytt bränsle-reläet nu och kört ett par mil. Än så länge fungerar det,
Vi håller tummarna..... :lol:
Du kan gå i på första inlägget och ändra rubriken om du vill. Jag hade inte märkt det....... :oops:
Användarvisningsbild
av Dallaz
Över 40 mil på mätaren sedan jag bytte bränslerelät nu. Så får väll anses som fixat! :) Jättestort tack!! :D

Ifall någon som ser detta inlägget även kan berätta för mig var ventilationen till bensintanken sitter så skulle jag vara mycket tacksam då jag tror den är igensatt (felen tar aldrig slut) :wink:
Det finns ingen "direkt" ventilation till tanken, Det är ett slutet system (avgas och utsläppsregler). Däremot går det en slang fram till en "kolkanister" (på 740 är det en gul burk bakom vänster strålkastare) som "suger i sig" gaserna och där det sitter det en ventil som öppnar vid vissa tillfällen (finns några olika typer) och en slang till insugningsröret så motorn "suger i sig" dessa ångor som annars skulle "läckt ut" i naturen.
lennarte skrev:Det finns ingen "direkt" ventilation till tanken, Det är ett slutet system (avgas och utsläppsregler). Däremot går det en slang fram till en "kolkanister" (på 740 är det en gul burk bakom vänster strålkastare) som "suger i sig" gaserna och där det sitter det en ventil som öppnar vid vissa tillfällen (finns några olika typer) och en slang till insugningsröret så motorn "suger i sig" dessa ångor som annars skulle "läckt ut" i naturen.
Någon kolkanister hade jag visst inte, den tunna slangen som jag antar kommer ifrån tanken ligger löst vid batteriet, (var förövrigt ingen soppa på den), och där de två andra slangarna ska sitta vid spjällhuset satt det en slang emellan bara.

Jag har en kolkanister på min reservdelsbil. Så frågan är: Är det värt att sätta dit den, och kolla alla slangar. Eller bör jag bara leta fel någon annanstans? Antar att någon slang är pluggad någonstans, kan väll vara den pluggen som hoppat ur kanske?

Jag har ägt bilen i ca 9-10 månader, och det hära "pyset" när jag öppnar tanklocket har kommit de senaste veckorna. Det känns som att det är tryck i tanken och inte vakuum.

Edit, inte hittat någon plugg, kan det kanske vara så enkelt som att den slangen varit ute i det fria och det kommit skit i den och det blivit igensatt? Så att om jag kopplar på kolkanistern igen så suger den bort det eventuella dammet i slangen? Lite långsökt kanske, men värt o pröva? :)
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]