- tis 18 apr 2017, 21:58
Som föregående talare undrar, när borde remmen rimligen vara bytt, om den nu påstås vara det? Har du t.ex. ägt bilen sedan 10000 mil så har troligtvis inte föregående ägare bytt remmen.
Det är lätt att plocka bort den övre kamremskåpan och inspektera skicket på remmen som sitter där. Ser du krackeleringar så är det definitivt dags för byte. En gammal rem blir också lite skitig, medan en ny rem oftast har vit "ren" text på sidorna. Där kan det stå tillverkningsdatum, men jag är inte säker. Däremot kan man ju titta efter märket på remmen. "Volvo original" använder vad jag förstår det märke Gates eller INA. Står det t.ex. biltema på din, så är den ju bytt.
Jag skulle i alla fall inte chansa, utan jag skulle byta kamremskitet. Inte nödvändigtvis vattenpumpen, men i alla fall kamrem, spännare och löprulle. Jag gjorde denna operation på min S60 för en månad sedan. Det är absolut ingen raketforskning, men det kräver lite mekvana och framför allt noggrannhet med tanke på de förödande konsekvenser det kan bli om man gör fel. Kolla i en rep-handbok och kolla på youtube.
Jag köpte för övrigt mitt kamremskit från tyskland, av märket INA. Betalade inte ens 800 kr för detta. Det vara andra bytet för min bil (förra var 16' mil och hos Volvo), gissa vad det stod på den gamla spännaren och löprullen? Jo just det, INA. :)
Skruva aldrig på tom mage...