Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akcol
Kan man på något sätt se att kamremmen är bytt? Förrförra ägaren hävdar den är det men ingen lapp i motor-rummet, bara handskrivet i boken "bytt kamrem" ?:-/
Är remmen märkt med tillv. datum eller kan man se det på annat sätt. Börjar bli dags annars för 18"-service.
V70-2007.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Saknar du kvitto, lapp i motorrummet eller åtminstone namnet på verkstan så att du kanske kan få infon därifrån så återstår nog att bestämma dig för hur mycket du litar på förrförra ägaren.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Som föregående talare undrar, när borde remmen rimligen vara bytt, om den nu påstås vara det? Har du t.ex. ägt bilen sedan 10000 mil så har troligtvis inte föregående ägare bytt remmen.
Det är lätt att plocka bort den övre kamremskåpan och inspektera skicket på remmen som sitter där. Ser du krackeleringar så är det definitivt dags för byte. En gammal rem blir också lite skitig, medan en ny rem oftast har vit "ren" text på sidorna. Där kan det stå tillverkningsdatum, men jag är inte säker. Däremot kan man ju titta efter märket på remmen. "Volvo original" använder vad jag förstår det märke Gates eller INA. Står det t.ex. biltema på din, så är den ju bytt.

Jag skulle i alla fall inte chansa, utan jag skulle byta kamremskitet. Inte nödvändigtvis vattenpumpen, men i alla fall kamrem, spännare och löprulle. Jag gjorde denna operation på min S60 för en månad sedan. Det är absolut ingen raketforskning, men det kräver lite mekvana och framför allt noggrannhet med tanke på de förödande konsekvenser det kan bli om man gör fel. Kolla i en rep-handbok och kolla på youtube.
Jag köpte för övrigt mitt kamremskit från tyskland, av märket INA. Betalade inte ens 800 kr för detta. Det vara andra bytet för min bil (förra var 16' mil och hos Volvo), gissa vad det stod på den gamla spännaren och löprullen? Jo just det, INA. :)
av akcol
Jag köpte bilen som då gått ca 17000 mil. Förra ägaren hade den bara ca 400-500 mil. De sägs att remmen byttes vid 16 000 mil som var brukligt på det tidigare modellerna, på 2007 ska den bytas vid 18 000 mil. Hursom, tack för svar, ska ta bort övre kåpan och kolla läget sen blir troligen verkstad och byte av remmen mm. Från vilken webbsida köpte du Jeppe940 kamrems-kitet?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Okej. Det låter ju bra, men som sagt, finns det något belägg för det, (kvitton, verkstadsnamn etc?)

Jag köpte grejerna från Reservdelar24.se, vilket är samma webshop som AutoDoc, bildelaronline24 etc. En tysk webshop - flera svenska hemsidor. Jag har beställt grejer därifrån flera gånger. Det har alltid fungerat smärtfritt och det är extremt konkurrenskraftiga priser jämfört med Sverige. UPS står för leverans hem till dörren för en kostnad av ynka 85 kr. (Fraktfritt vid order över 1500). Leverans har alltid skett fjärde arbetsdagen efter beställning t.ex. lägg order på lör, sön eller mån, så har man grejerna på fredagen. Notera dock att om det är några röda dagar i Tyskland eller Danmark under leveransveckan så blir det något mer än fyra arbetsdagar.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]