Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en gammal 940 GL -94 jag tänkte skrota men jag är ändå sugen på att veta varför en viss sak händer.

På senare tid så har det börjar glappa i bilbältesvarnaren på förarsidan. Den fungerar inte alltid och då den inte fungerar så fungerar inte heller blinkers.
Ibland när man juckat vid bilbältets lås på högersidan, knäppt av och på ett par ggr samt ruskat lite. Då börjar blinkers fungerar åter igen.

Ett annat sätt är att dra blinkers spaken en trettio gånger. Tillslut så fungerar det.

Någon dom varit med om liknande?
Ja, bältesvarningen använder blinkreläet – det är ett trick Volvo införde på 240 någon gång på 1970-talet (var väl så på andra märken också, kanske).

Ditt problem beror nog på att reläet är lite på upphällningen.

Edit: Kom redan på 140 tillsammans med den nya instrumentbrädan. Viktigt vetande :wink:
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
NilsO skrev:Ja, bältesvarningen använder blinkreläet – det är ett trick Volvo införde på 240 någon gång på 1970-talet (var väl så på andra märken också, kanske).

Ditt problem beror nog på att reläet är lite på upphällningen.
Tackar, min fråga är härmed löst.
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]