Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte belägg fram idag och slet som vanligt i en evighet med sista steget: att få tillbaka den där stenhårda fjädern.

Alltså, det MÅSTE finnas något bra knep för att få dit den! Nu slet jag mig genomsvettig och har fortfarnade ont i nävarna efter tängerna jag använde... :D
Saken blir ju inte bättre av att jag pajat ena axeln och inte kan ta i som jag skulle vilja.

Så kom igen, visst finns det något trick - att använda ett helt annat verktyg på något fiffigt sätt eller så? Pretty please..? ;)
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga, men skulle också mer än gärna få tips för detta moment.
När jag bytte belägg fram sist hade jag förvisso inga problem med denna, ...meeen på tjejens saab 9000 svor jag i en evighet för att få dit fjädrarna på bakoken (som är av samma modell). Att plocka ner tank, göra nya bromsrör hela vägen bak, byta slangar, ok, skivor, belägg samt återmontera tanken var liksom lättare än att få dit denna j*kla fjäder.
hammerin skrev:En vanlig polygrip använder jag =) Sätter i ena änden först och bänder sedan i den andra!
Gör likadant, men slår till lätt med en hammare när den andra änden är ungefär mitt för hålet. Då slipper man passa så precist.
Sedan några mkt lätta slag i var ände för att kolla att den inte åkt ut under processen.
Det kan jävlas ändå, men jag har nog aldrig hållit på mer än 1 - 2 min.
Blev tvungen att riva isär bromsarna igen idag och följde ett bra tips jag hittade här i en annan tråd.
Sätt fast den nedre delen av bygeln som den ska vara, men låt den övre delen hamna på fel sida av klacken på okhållaren. Banka in änden av bygeln i sitt lilla hål, håll emot (det räckte med tummen) så den inte åker ur och bänd med lämpligt verktyg den övre delen av bygeln över klacken - jag använde änden på en fil som hävarm. Gick på ett par sekunder utan speciellt mycket våld. :D
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]