Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ANSY
Hej
Upptäckte i somras att det ryckte ordentligt i automatlådan vid acceleration rund ca 80km/t.
Det verkar bara hända på 3:ans växel och ökar man eller minskar man på gasen så slutar det. I övrigt är det inga problem med lådan. Bilen har gått 17000mil.
Jag lämnade in den på volvoverkstade,n men de kunde först inte hitta vad det var. Vi kom överens om att byta växellådsoljan men det hjälpte inte.
I samband med bytet upptäckt de en felkod, TCM-005, vilket betyder "lock-up solenoid fastnat i läge off".
Deras förslag på lösning var att byta växellåda á 40000kr plus jobb.
Kan det stämma att ända lösningen är att byta låda? Jag har iof hittat billigare rekondade lådor men går det inte att byta en solenoid?
Är det någon som känner till felet?
Har någon tips på en lösning?
volvo,s tekniker kan inget om automatlådor, därför blir deras förslag "ALLTID" att byta låda. Det står inte heller mycket i vida om reparationer på lådor, men det står information om solenoiderna och hur man byter dem.
Det är ett förhållandevis enkelt ingrepp att bara byta en solenoid, det sitter en kåpa på växellådan och under där sitter solenoiderna. Solenoiderna finns att köpa på volvo, bara mekanikerna får tummen ur och börjar leta art.nummer i vida....
eller på makko transmissionparts. Viktig att du byter rätt solenoid och köper rätt solenoid. Finns bilder på google om vilken som är vilken.
Googla på tf80sc solenoids!
Lånar tråden lite. Har ju samma problem nästan men det är solenoiden som håller lock-up den hoppar ur, får felkod och lådan går bara på fyran och nedåt. Startar jag om bilen funkar den igen. V70 D5 2002 aut
Användarvisningsbild
av ANSY
Tack milkrucker, det låter lovande.
Behöver jag tömma ojan innan jag tar bort kåpan över solenoiden?
Jag lättade lite på skruvarna och då trängde det fram lite olja.
Eftersom oljan är ny så gissar jag att man kan samla upp den och återanvända den?
Användarvisningsbild
av sthlm
Kollade upp detta för egen del för något år sedan och då kostade det runt 12000:- för nya solenoider i ventilpaket + jobbet.
Då på firmor som renoverar växellådor och inte Volvo så klart.
dieselmagnus skrev:Lånar tråden lite. Har ju samma problem nästan men det är solenoiden som håller lock-up den hoppar ur, får felkod och lådan går bara på fyran och nedåt. Startar jag om bilen funkar den igen. V70 D5 2002 aut
alltså man får skilja på lock-up och växling. Det är olika solenoider till varje funktion.
Fungerar inte 4-5 planeten så beror det antgligen på att lammlerna till planeten inte går ihop. De ska pressas ihop av oljetryck som solenoiden släpper fram så att planeten ger olika utväxlinga beroende på vilken del som låses med koppling.
Det ska vara solenoid S2 som sköter växlingen mellan 4:e o 5:e om jag inte har helt fel.
Bild

ANSY skrev:Tack milkrucker, det låter lovande.
Behöver jag tömma ojan innan jag tar bort kåpan över solenoiden?
Jag lättade lite på skruvarna och då trängde det fram lite olja.
Eftersom oljan är ny så gissar jag att man kan samla upp den och återanvända den?
ne oljan kan vara kontaminerad och minsta smutspartikel kan göra att ventilerna kärvar. Dessutom är det inte någon stor mängd som rinner ut. 1 liter 3309 är inte så farligt dyrt.
så åk till volvo och säg att du vill byta lock-up-solenoiden. antingen gör du det själv om du kan meka, annars låter du volvo göra det. borde inte kosta mer än max 2500:-
Problemet är ju att ingen på Volvo kan ju något om lådor. Så du tror att man kan byta solenoiden utifrån utan att riva lådan på min V70 02. Den har ju rullat 33000 mil med jämna oljebyten i lådan. Bytte oljan förra året juni och problemet kom i juli. Nu händer det bara när jag drar min vagn. Låser jag lådan på 4an så går den bra. På Volvo sa dom att man måste riva lådan och att solenoiden sitter inne i lådan.
dieselmagnus skrev:Problemet är ju att ingen på Volvo kan ju något om lådor. Så du tror att man kan byta solenoiden utifrån utan att riva lådan på min V70 02. Den har ju rullat 33000 mil med jämna oljebyten i lådan. Bytte oljan förra året juni och problemet kom i juli. Nu händer det bara när jag drar min vagn. Låser jag lådan på 4an så går den bra. På Volvo sa dom att man måste riva lådan och att solenoiden sitter inne i lådan.
händer det bara när du drar släp?
i så fall kan det vara lamellerna som är slitna och det är ett stort ingrepp att byta, det måste ske av någon som pysslar med växellådor, annars får de aldrig ihop den till att fungera igen.
Lamellerna sitter inne i lådan och den måste rivas ner totalt och varje del i lådan måste avlägsnas.

[youtube]PrAe4XBzENc[/youtube]
dieselmagnus skrev:Den slirar inte utan lock-up hoppar ur helt enkelt. Händer med och ibland utan. Misstänker elfel. På Volvo sa dom att lock.up funktionen är elektrisk och styrs av en magnetventil.
ja magnetventil kan man kalla det, även att det är en megnetisk solenoid som öppnar/stänger oljeflödet.
Att den släpper LU kan bero på många saker, men det sker från TCM. Prova ny solenoid eller ny programvara till TCM som första steg.
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]