Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lusius0
Nu är det dags igen. Ett väldigt vanligt återkommande problem på min Volvo 855 2.5 SE -95 är att fläkten med ECC styrningen inte fungerar som den skall.

Jag vet om att effektsteget vanligen ryker då fläkten går tungt och jag har med lycka bytt ut både fläkt och effektsteg. Vet även om att om jag byter effektsteg så ryker det troligen omedelbart om jag inte byter fläkten.

Symptom:
* Klassiska blinket vid start. Fläkten gillar att köra på full effekt och ibland reglerbart vid tändning och väldigt sällan (nuförtiden aldrig) vid start.
* Fläkten går på ett lågt varv konstant ibland när motorn är igång utan möjlighet att styra
* Ibland går fläkten igång och då bara på fullt ös (indikerar trasigt effektsteg) men då märker jag även att fläktvarvet dyker när varvtalet dyker snabbt (kan detta vara relaterat till missljudet från generatorn som ofta hörs när bilen är igång, kanske indikation på en trasig regulator (dock mätt bra värden))
* Går ej att ställa in spjällmotorerna
* Felkod 5-1-1 i sockel B1 (Självjustering av spjällmotorenas ändlägen ej utförd)

Utförda åtgärder:
* Mätt upp spänning under körning, ligger på ett bra värde stabilt så generatorn verkar ladda. Ligger på runt 14 volt.
* Bytt transistor i effektsteget till en som skall klara mycket högre strömmar och därav klara en mer skadad fläkt
* Bytt fläkt (från skroten)
* Bytt effektsteg (bytte transistorn i den nya)
* Då AC är trasig har jag satt på en kortare fläktrem och kopplat bort ACkompressorn

Så i all denna harrang funderar jag på att börja med att byta generatorn då den aldrig är bytt för att garantera att det inte finns ett spänningsfel effektstegets logik inte tycker om. Andra steget är att köpa både nytt effektsteg och fläkt IGEN men det vore en sjukt tråkig utgift för en fattig student.

Uppskattar all tankesmedja och hjälp! Börjar bli lite bökigt vid kraftiga regn och dylikt att inte kunna imma av rutorna etc.
och ja WINTER IS COMING.

mvh lusius
av SubMarine
Byta generatorn när du har 14V från den känns spontant som fel väg att gå. Om du demonterar fläkten och snurrar på den för hand, känns det då som att den går trögt? Testa att smörja upp den med något lämpligt. Har du modifierat effektsteget med rätt typ av transistor så att du inte skapat dig ett annat problem?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
vill än en gång tipsa om retur bilen.se om du har det där du bor.
effektsteg 50 spänn fläkt 200. ecc panel ser ja inget pris på. ingen garanti du får ta bort skiten med egna verktyg.

ny pirat fläkt 1170 finns ju med men är skit enl min åsikt (nån annan har troligen en annan åsikt) har snart knäckt motorn på min
men det är ett års garanti dock inge kul att byta den hela tiden ca 2 mån mellan rum.

jag jobbar inte åt retur bilen för kännedom och kommer aldrig att göra det heller.

Med vänlig hälsning hasse.
av lusius0
Ja det vore ju absolut en idé att testa att byta panelen och se om det gör någon skillnad. Inte gjort förr men det kanske inte är världens jobb.

Transistorn vet jag är av rätt typ, ingen fara där. Anledningen till att jag ens sneglar lite på generatorn är fläktens beteende vid varvtalsändringar, missljud och att det finns testlogik som kontrollerar överström vilket borde vara känsligt för felaktig spänning om ingen referensspänning finns i logiken...
av *pettson*
Ecc systemet förutsätter att allt finns och fungerar. När inte acn fungerar så.blir temperaturerna helfel när den försöker reglera.
Ska du ha allt att fungera så blir det att ha fungerande ac pump för att till sist kalibrera systemet.
Precis allt som händer i systemet är inte felkodsbelagt. Det blir lika fel om du tar bort en parameter som systemet förlitar sej på.
av lusius0
Ang fläkten så har jag testat att vrida lite på den och ja den går hyffsat trögt. inga missljud men den snurrar inte mer än gärna ett varv själv efter en liten skjuts.

Ang funktion utan AC. Finns det något känt sätt att kalibrera systemet utan AC ? Eller är det snarare frågan om att byta ut den trasiga ac-kompressorn och utgå därifrån?

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]