- tis 05 aug 2014, 17:37
#886234
Nu är det dags igen. Ett väldigt vanligt återkommande problem på min Volvo 855 2.5 SE -95 är att fläkten med ECC styrningen inte fungerar som den skall.
Jag vet om att effektsteget vanligen ryker då fläkten går tungt och jag har med lycka bytt ut både fläkt och effektsteg. Vet även om att om jag byter effektsteg så ryker det troligen omedelbart om jag inte byter fläkten.
Symptom:
* Klassiska blinket vid start. Fläkten gillar att köra på full effekt och ibland reglerbart vid tändning och väldigt sällan (nuförtiden aldrig) vid start.
* Fläkten går på ett lågt varv konstant ibland när motorn är igång utan möjlighet att styra
* Ibland går fläkten igång och då bara på fullt ös (indikerar trasigt effektsteg) men då märker jag även att fläktvarvet dyker när varvtalet dyker snabbt (kan detta vara relaterat till missljudet från generatorn som ofta hörs när bilen är igång, kanske indikation på en trasig regulator (dock mätt bra värden))
* Går ej att ställa in spjällmotorerna
* Felkod 5-1-1 i sockel B1 (Självjustering av spjällmotorenas ändlägen ej utförd)
Utförda åtgärder:
* Mätt upp spänning under körning, ligger på ett bra värde stabilt så generatorn verkar ladda. Ligger på runt 14 volt.
* Bytt transistor i effektsteget till en som skall klara mycket högre strömmar och därav klara en mer skadad fläkt
* Bytt fläkt (från skroten)
* Bytt effektsteg (bytte transistorn i den nya)
* Då AC är trasig har jag satt på en kortare fläktrem och kopplat bort ACkompressorn
Så i all denna harrang funderar jag på att börja med att byta generatorn då den aldrig är bytt för att garantera att det inte finns ett spänningsfel effektstegets logik inte tycker om. Andra steget är att köpa både nytt effektsteg och fläkt IGEN men det vore en sjukt tråkig utgift för en fattig student.
Uppskattar all tankesmedja och hjälp! Börjar bli lite bökigt vid kraftiga regn och dylikt att inte kunna imma av rutorna etc.
och ja WINTER IS COMING.
mvh lusius
Jag vet om att effektsteget vanligen ryker då fläkten går tungt och jag har med lycka bytt ut både fläkt och effektsteg. Vet även om att om jag byter effektsteg så ryker det troligen omedelbart om jag inte byter fläkten.
Symptom:
* Klassiska blinket vid start. Fläkten gillar att köra på full effekt och ibland reglerbart vid tändning och väldigt sällan (nuförtiden aldrig) vid start.
* Fläkten går på ett lågt varv konstant ibland när motorn är igång utan möjlighet att styra
* Ibland går fläkten igång och då bara på fullt ös (indikerar trasigt effektsteg) men då märker jag även att fläktvarvet dyker när varvtalet dyker snabbt (kan detta vara relaterat till missljudet från generatorn som ofta hörs när bilen är igång, kanske indikation på en trasig regulator (dock mätt bra värden))
* Går ej att ställa in spjällmotorerna
* Felkod 5-1-1 i sockel B1 (Självjustering av spjällmotorenas ändlägen ej utförd)
Utförda åtgärder:
* Mätt upp spänning under körning, ligger på ett bra värde stabilt så generatorn verkar ladda. Ligger på runt 14 volt.
* Bytt transistor i effektsteget till en som skall klara mycket högre strömmar och därav klara en mer skadad fläkt
* Bytt fläkt (från skroten)
* Bytt effektsteg (bytte transistorn i den nya)
* Då AC är trasig har jag satt på en kortare fläktrem och kopplat bort ACkompressorn
Så i all denna harrang funderar jag på att börja med att byta generatorn då den aldrig är bytt för att garantera att det inte finns ett spänningsfel effektstegets logik inte tycker om. Andra steget är att köpa både nytt effektsteg och fläkt IGEN men det vore en sjukt tråkig utgift för en fattig student.
Uppskattar all tankesmedja och hjälp! Börjar bli lite bökigt vid kraftiga regn och dylikt att inte kunna imma av rutorna etc.
och ja WINTER IS COMING.
mvh lusius