Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#860852
Gjorde en intressant observation idag som kanske intresserar fler nerdar på det här forumet. Pluggade i min OBD2-dongel i nya bilen. Från den ser jag bland annat kylvätsketemperaturen i grader. Volvo har ju återinfört temp-nålen i kombiinstrumentet, men visste ni detta:

- när "nålen" lämnar bottenläget är den verkliga temperaturen 40 grader
- När "nålen" når normalläget är den verkliga temperaturen 65 grader
- Skalan mellan 40 och 65 är linjär
- när den verkliga temperaturen ökar från 65 grader upp till full arbetstemperatur (88 grader) står nålen helt still!

Hur hög temperaturen skall bli innan nålen klättrar över sitt normalläge vet jag inte, har inte lyckats plåga motorn såpass hårt ännu. Det var kanske fler än jag som trodde att när nålen var i normalläget så var motorn helt varm, men såär det alltså inte.
Användarvisningsbild
av laser2
#861085
Det var likadant på den gamla goda analoga tiden, motortempmätaren parkerade i mitten på skalan inom ett ganska stort temperaturspann. Detta för att många kunder klagade på för låg eller hög motortemp.
av BennyL
#862440
Jag har för mig att när nuvarande V70 togs fram så skulle man inte ha någon tempmätare, men det blev nedröstat eftersom en "riktig bil" har tempmätare. Gissar att detta är någon form av kompromiss och att det nu inte märks om motorn går lite kallt på vintern om man kör utan värmaren på.

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]