- tor 01 maj 2014, 19:13
#860852
Gjorde en intressant observation idag som kanske intresserar fler nerdar på det här forumet. Pluggade i min OBD2-dongel i nya bilen. Från den ser jag bland annat kylvätsketemperaturen i grader. Volvo har ju återinfört temp-nålen i kombiinstrumentet, men visste ni detta:
- när "nålen" lämnar bottenläget är den verkliga temperaturen 40 grader
- När "nålen" når normalläget är den verkliga temperaturen 65 grader
- Skalan mellan 40 och 65 är linjär
- när den verkliga temperaturen ökar från 65 grader upp till full arbetstemperatur (88 grader) står nålen helt still!
Hur hög temperaturen skall bli innan nålen klättrar över sitt normalläge vet jag inte, har inte lyckats plåga motorn såpass hårt ännu. Det var kanske fler än jag som trodde att när nålen var i normalläget så var motorn helt varm, men såär det alltså inte.
- när "nålen" lämnar bottenläget är den verkliga temperaturen 40 grader
- När "nålen" når normalläget är den verkliga temperaturen 65 grader
- Skalan mellan 40 och 65 är linjär
- när den verkliga temperaturen ökar från 65 grader upp till full arbetstemperatur (88 grader) står nålen helt still!
Hur hög temperaturen skall bli innan nålen klättrar över sitt normalläge vet jag inte, har inte lyckats plåga motorn såpass hårt ännu. Det var kanske fler än jag som trodde att när nålen var i normalläget så var motorn helt varm, men såär det alltså inte.