Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag var och besiktades min bil häromdagen och hade då en felkod på mangnetventilen i wastegaten.
Jag har inte upplevt något problem med att köra bilen förutom att min service lampa har lyst ett tag och då fått upp ett meddelande i displayen att motorservice erfordras och bilen körförmåga försämrats avsevärds, har då stannat, stängt av motorn och startat igen och kört vidare.

Så min teori är att det (kan) ha något med det att göra.

Jag har nu släckt min servicelampa men ej kört efteråt

Finns det någon som kan tro sig veta vad mitt problem är?
Den har visserligen en kcr-Box men det är inget jag tror skulle ställa till det

Volvo V70 D5 diesel 163hk 2004 aut

Mvh Johan
Ja så kan det absolut vara, jag har ingen aning har inte upplevt att bilen har gått sämre direkt men felkoden jag fick var: (EG: 8.2.1.1) Omborddiagnossytem, P0244 turboladdade wastegate-mangnetventil "A" område/prestanda.

Är det lätt att byta mangnetventilen själv om man nu skulle göra detta?
Är det inte så att det sitter två stycken, en i samband med turbon och en vid luftfiltret?

Men iofs så behöver det väl inte vara mangnetventilen som spökar utan lika väl en vakumslang,läckage, eller givare?

Får väl bita i det sura äpplet och lämna in den på Volvo och låta kulorna rulla :/
Ja visst är det så, nu har jag beställt tid på fredag hos en verkstad som många pratar gott om. Vi bestämde att dom skulle göra felsökningen och jag bytar/lagar felet själv.
Jag har väl varit lite förtvivlad över det här då jag har tänkt att det kan bero på 1k olika faktorer. De jag kan tillägga är att jag har en kcrbox och öppet luftfiltret men känns inte som att det kan ställa till det, finns ju fler än jag som kör runt så.

Får jag bara bekräftat vad felet är som nu då tex mangetventilen så byter jag det enkel själv på en kvart.
öppetfilter kan ställa till det, har för mig V70N bilarna är lite känsliga på det. Nä det sitter bara en magnetventil på bilen, på turbon sitter avlastningsventilen(dump).
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]