- fre 10 feb 2012, 12:45
#617205
Hej "sarren" och andra. Hade först inte skriva eftersom tråden i det mesta saknar seriositet, men ser att det bara verkar vara Andreas som vet lite om taxi, främst i Stockholm. Eftersom jag trafikerat Stockholms gator med taxibil åren 1972 - 2009 kan jag försöka "bena ut" detta med konkurrensen. Arlanda ÄR ingen allmän plats, det är tomtmark. Terminalägaren, Luftfartsverket, bestämmer vem som får ta upp kunder på deras terminaler. De vill skapa mervärde åt flygpassagerarna genom att erbjuda säkra och prisvärda resor till slutdestinationen. Därför reglerar de trafiken och sluter avtal med de som de anser vara seriösa. Att de stora bolagen står i olika köer beror på att kunden skall få lättare att välja taxibolag. Om du skall köpa en tidning så ligger inte alla tidningar i en stor hög, utan de står i olika ställ. Det är det ingen som klagar på. De har sedan avregleringen märkt vilka som är seriösa. Det är så att det finns några få "trottoarskrapare" som är seriösa, men det är mycket få. De som vet lite om taxi och vill vara seriösa ansluter sig till något av de stora växlarna. De som inte gör det menar på att de inte vill ha kontroll från växelledningen. Varför vill växelledningen kontrollera sina åkare, jo för att säkerställa seriositeten. Med andra ord de som vill vara "trottoarskrapare" är troligen inte seriösa och vill inte ha kontroll, annars hade de anslutit sig. Men det är inte bara Arlanda detta gäller på. Även Centralplan, Färjeterminalerna, Arlandatåget, Bromma flygplats, och troligen snart Stockholmsmässan. Avslutningsvis, varför får "trottoarskrapare" över huvudtaget trafikera terminalerna på Arlanda, jo för att när de avtalsanslutna bilarna från bolagen tar slut är det trots allt bättre att en "trottoarskrapare" får ta kunden än att inte få bil alls. Men även den bilen måste skrivit avtal med Remotbolaget som hanterar köordningen åt Luftis.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo