Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej "sarren" och andra. Hade först inte skriva eftersom tråden i det mesta saknar seriositet, men ser att det bara verkar vara Andreas som vet lite om taxi, främst i Stockholm. Eftersom jag trafikerat Stockholms gator med taxibil åren 1972 - 2009 kan jag försöka "bena ut" detta med konkurrensen. Arlanda ÄR ingen allmän plats, det är tomtmark. Terminalägaren, Luftfartsverket, bestämmer vem som får ta upp kunder på deras terminaler. De vill skapa mervärde åt flygpassagerarna genom att erbjuda säkra och prisvärda resor till slutdestinationen. Därför reglerar de trafiken och sluter avtal med de som de anser vara seriösa. Att de stora bolagen står i olika köer beror på att kunden skall få lättare att välja taxibolag. Om du skall köpa en tidning så ligger inte alla tidningar i en stor hög, utan de står i olika ställ. Det är det ingen som klagar på. De har sedan avregleringen märkt vilka som är seriösa. Det är så att det finns några få "trottoarskrapare" som är seriösa, men det är mycket få. De som vet lite om taxi och vill vara seriösa ansluter sig till något av de stora växlarna. De som inte gör det menar på att de inte vill ha kontroll från växelledningen. Varför vill växelledningen kontrollera sina åkare, jo för att säkerställa seriositeten. Med andra ord de som vill vara "trottoarskrapare" är troligen inte seriösa och vill inte ha kontroll, annars hade de anslutit sig. Men det är inte bara Arlanda detta gäller på. Även Centralplan, Färjeterminalerna, Arlandatåget, Bromma flygplats, och troligen snart Stockholmsmässan. Avslutningsvis, varför får "trottoarskrapare" över huvudtaget trafikera terminalerna på Arlanda, jo för att när de avtalsanslutna bilarna från bolagen tar slut är det trots allt bättre att en "trottoarskrapare" får ta kunden än att inte få bil alls. Men även den bilen måste skrivit avtal med Remotbolaget som hanterar köordningen åt Luftis.
Stora bolagen är en maffiaverksamhet.
Och alla som jobbar för dessa är med på noterna. "gänget".
Stora bolagen är inte alls billigast, sätter en kroppsdel på att dom slänger ut friåkare som aktörer på marknaden för att förstöra för dom ärliga företagarna och därmed skaffar sig monopol.
Men tror dom är säkra, tror dom fel.
Finns väll bombare där som på andra ställen.
teddysoft skrev:Har läst varje kommentar i denna tråd med ett gott skratt, men förstår inte varför
denna tråd urartar sig hela tiden.

Varför inte gå tillbaka till ursprungsfrågan och stanna där?

På ursprungsfrågan skulle jag vilja säga Volvo är ett bra val.
Ja, de andra är ju också bra val med sedan började Sarren dilla om att Lada var bättre än Mercedes för att den drog mer soppa och därmed gav mer pengar till staten.

Jag skulle vilja påstå att ingen av dessa bilar är jämförbara rakt av så du får gärna precisera lite mer vad du det är för egenskaper du tycker är viktiga för dig som blivande droskförare.
sarren skrev:
Ynot skrev:Kul att vi fått besök av marknadschefen på LADA här på forumet, eller ?:-/
Tog LADA som exempel för att jag vet det finns tonvis med reservdelar till den och att den varit med ett tag.
Säkert kort med andra ord, i alla fall statistiskt sett.
Vad skulle du själv säga om volvo fortfarande kunde erbjuda nytillverkade 740 och 940 till sina kunder?
Och varför inte volvovalpen.
Så du förstår vad jag menar, när jag nämner LADA.
När du startar tråden så ställer du frågan:
Vilken bil bör man välja.
Volvo
SAAB
Toyota Prius
Mercedes

Sen kommer massa drabbel om LADA???, om jag var intresserad av som du säger "försörja sig som taxichaffis" så hamnar en ny LADA sist på listan av vilken bil jag skulle välja att köra mina kunder i och en ny volvo är mitt självklara val för att kunderna vet att den har säkerhet och komfort och jag vet att det är en j.vla bra bil.
sarren skrev:Stora bolagen är en maffiaverksamhet.
Stora bolagen är inte alls billigast, sätter en kroppsdel på att dom slänger ut friåkare som aktörer på marknaden för att förstöra för dom ärliga företagarna och därmed skaffar sig monopol.
Det inlägget slog "spiken i kistan" för mig i denna tråden. Självklart kan jag tänka mig att fortsätta diskussionen om tråden blir seriös, om inte föreslår att denna tåd låses på grund av osaklighet.

//Sven
KKR skrev:
sarren skrev:Stora bolagen är en maffiaverksamhet.
Det inlägget slog "spiken i kistan" för mig i denna tråden. Självklart kan jag tänka mig att fortsätta diskussionen om tråden blir seriös, om inte föreslår att denna tåd låses på grund av osaklighet.

//Sven
Nej! Lås inte! Väldigt intressanta resonemang i den här tråden! :-)-)
llesrof skrev:
teddysoft skrev:Har läst varje kommentar i denna tråd med ett gott skratt, men förstår inte varför
denna tråd urartar sig hela tiden.

Varför inte gå tillbaka till ursprungsfrågan och stanna där?

På ursprungsfrågan skulle jag vilja säga Volvo är ett bra val.
Ja, de andra är ju också bra val med sedan började Sarren dilla om att Lada var bättre än Mercedes för att den drog mer soppa och därmed gav mer pengar till staten.

Jag skulle vilja påstå att ingen av dessa bilar är jämförbara rakt av så du får gärna precisera lite mer vad du det är för egenskaper du tycker är viktiga för dig som blivande droskförare.
Att få bilen krocksäker när den är gjord av plåt är bara att glömma, det är en fantasi och ingen ide att försöka.
Säger jag efter att ha sett en ny volvo krocka i hela 56,3 km/t. På youtube.
Den som säger volvo är säker borde sitta där i stället för krockdockorna.

Har ingen lust att somna i en volvo med alla dessa krockkuddar, snacka om att vagga in folk i falsk trygghet.
När jag säger volvo menar jag alla bilar, undantag formel 1.
Eftersträvar lite mer mad max atmosfär där man tillverkar sina egna bilar och kör runt folk med.
Efter att ha sett krocktesterna säger jag det utan att skämmas.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740