- tor 23 mar 2006, 21:21
Jag ahr själv sett & mätt på spänningsomvandlaren som finns i Volvos bilar, så den sitter där!
den sitter under VB säte, som en mellan skarv mellan det ordenarie kontaktstycket till tankamaturen & bilens kabelhärva.
jag känner desvere inte till nån hemsida med denna infon, ingen annan specefik infom om någon bils elsystem heller för den delen.
du får kolla i ett kopplings schema om du hr tillgång till det. Eller spana in en bil.
Nybbe_gefle skrev:Ja det är växelströms genratorar på alla bilar sen 30m år tilbaka. lika så har alla generatorer inbygda likriktare, så man får bara ut likström ur dom.CarMan skrev:[Men sitter det inte växelströmmsgeneratorer i de flesta moderna bilar??? Det skulle vara kul att få höra motiveringen och förklaringen till åtgärderna! Jag har själv inte läst något mer djuplodande (finns det offentligt eller vill tillverkarna hålla det dolt?). förklaring annat än att det är "hörsägen". Har du några länkar som underbygger anledningarna?
Dom visar ju varför dom gjort åtgärderna.
varför har man nickelbalagt fulerailen, jo för att den inte ska kunna korigera.
varför ha man 1000 mils intervall, jo för oljan pallar inte mer.
det finns en förklaring till varje åtgärd.
den enda åtgärden jeg inte fått hudra kläm på är varför man vill ha en tankmätare som arbetar med växelström istället för likspänning? detta fördyrar massor, då man inte har växelström i bilen & måste byga en omvandlare, bara för att kunna köra denna tankmätare.
låter som mycke besvär i onöden??? Nä det måst finnas en rimlig förklaring hä med.
får man mindre gnist bildningpå det viset?
//David[/b]
Jag ahr själv sett & mätt på spänningsomvandlaren som finns i Volvos bilar, så den sitter där!
den sitter under VB säte, som en mellan skarv mellan det ordenarie kontaktstycket till tankamaturen & bilens kabelhärva.
jag känner desvere inte till nån hemsida med denna infon, ingen annan specefik infom om någon bils elsystem heller för den delen.
du får kolla i ett kopplings schema om du hr tillgång till det. Eller spana in en bil.