Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:[
Dom visar ju varför dom gjort åtgärderna.
varför har man nickelbalagt fulerailen, jo för att den inte ska kunna korigera.
varför ha man 1000 mils intervall, jo för oljan pallar inte mer.

det finns en förklaring till varje åtgärd.

den enda åtgärden jeg inte fått hudra kläm på är varför man vill ha en tankmätare som arbetar med växelström istället för likspänning? detta fördyrar massor, då man inte har växelström i bilen & måste byga en omvandlare, bara för att kunna köra denna tankmätare.
låter som mycke besvär i onöden??? Nä det måst finnas en rimlig förklaring hä med.
får man mindre gnist bildningpå det viset?
Men sitter det inte växelströmmsgeneratorer i de flesta moderna bilar??? Det skulle vara kul att få höra motiveringen och förklaringen till åtgärderna! Jag har själv inte läst något mer djuplodande (finns det offentligt eller vill tillverkarna hålla det dolt?). förklaring annat än att det är "hörsägen". Har du några länkar som underbygger anledningarna?

//David[/b]
Ja det är växelströms genratorar på alla bilar sen 30m år tilbaka. lika så har alla generatorer inbygda likriktare, så man får bara ut likström ur dom.

Jag ahr själv sett & mätt på spänningsomvandlaren som finns i Volvos bilar, så den sitter där!
den sitter under VB säte, som en mellan skarv mellan det ordenarie kontaktstycket till tankamaturen & bilens kabelhärva.

jag känner desvere inte till nån hemsida med denna infon, ingen annan specefik infom om någon bils elsystem heller för den delen.
du får kolla i ett kopplings schema om du hr tillgång till det. Eller spana in en bil.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:jag känner desvere inte till nån hemsida med denna infon, ingen annan specefik infom om någon bils elsystem heller för den delen.
du får kolla i ett kopplings schema om du hr tillgång till det. Eller spana in en bil.
Det som är intressant i sammanhanget är ju att få veta hur Ford, Volvo och SAAB tänkt, resonerat och antagligen forskat och kommit på attbyta dessa delar.

Kan ju klistra in det som jag skrev i Konvertering S80-tråden förut angående utbytta detaljer:
"Citat:
Fick låna en bränslepump till en Ford Focus flexifuel,
från en Fordverkstad. Har kollat upp nummren på den
och det är samma pump till alla Ford Focus 1.4 - 2.0 liter.
Och flexifuelen.

Så det är inte någon skillnad....

Fick veta lite om skillnaderna mellan "vanliga" Focus
och flexin. Det enda som skilljer är motorstyrningen,
flexin har dubbla lambdasonder, en före och en efter kat.
(vilket många "vanliga" bilar har idag), naturligtvis skilljer
även programmvaran i ECU'n. Men i övrigt är det samma
detaljer till båda, slangar och allt. Inga speciella material."

Detta stjälper väl ändå teorin om att man måste byta etaljer för att det ska hålla......

//David
av matzen10
falcon skrev:Att E85 skulle förstöra soppaslangar osv som många säger, är ngt som jag och kompis fick för oss och kolla så vi tog en slangstump från en 745 -88 och en från en bmw 5 serie 01 eller 02 (kommer inte ihåg exakt)

Vi klippte dom i ca 10cm bitar och lade dom i en flaska med rent E85.
detta var i juni 05, så när jag läste denna tråd kom jag i håg att vi hade lagt stumparna i blöt, så jag kikade ut i garaget och hittade flasken med "provet". jag är ingen expert och testet gjordes bara för att se om slangarna pallade för E85( om dom inte gjorde det så borde det synas på ngt sätt efter nästen 1 år i en E85 eller?? )
Och vad jag kan se så är dom inte påverkade på ngt sätt, ska prov trycka dom vad ngt tillfälle.

//Peter
Det skulle vara kul att se resultatet av just detta; hur den klarar trycket. Du har möjligtvis inte tillgång till mikroskop så du kan kolla riktigt nära? Det skulle oxå vara intressant!

M V H
---> Matz
av Peter.H
Angående detta med att testa dom mer än väl påstådda korrosiviteten hos etanolen har bra många redan gjort och av merparten har det inte inneburit några problem, även efter provtryckning osv med.

Har naturligtvis själv genom åren haft en del högst ovetenskapliga tester, då jag själv i början i sanningens namn var lite skeptisk av allt det man "hört", men är det inte längre! Av många skäl.
Dessa tester förutom en fortlöpande kontroll av egna rullande konverterade vagnparken och även med ett antal olika material liggande i både E85 och ren etanol i flera år (som naturligtvis bytes ut), har det heller inte ännu,,, framkommit något orsakat av etanol, detta är bara fakta mina vänner.

Det är bland annat detta som jag med fler backar upp oss emot att det fungerar och jag är iaf i dag helt övertygad om detta, kikar man sedan i vilken slangrekommendations tabell (tex: http://www.hydroscand.se/catalogues/bro ... kemtab.pdf) som helst så finner man faktiskt att dom flesta slangar tål etanol men inte bensin! Vilket bara säger mycket, eller?
av martin1g
Det enda det är B på på Etanol är ju Polypropylen (?) så etanol verkar "passa" utmärkt till alla andra material i listan, men vad används i bensinslangarna i en modern bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:jag känner desvere inte till nån hemsida med denna infon, ingen annan specefik infom om någon bils elsystem heller för den delen.
Det som är intressant i sammanhanget är ju att få veta hur Ford, Volvo och SAAB tänkt, resonerat och antagligen forskat och kommit på attbyta dessa delar.

Kan ju klistra in det som jag skrev i Konvertering S80-tråden förut angående utbytta detaljer:
"Citat:
Fick låna en bränslepump till en Ford Focus flexifuel,
från en Fordverkstad. Har kollat upp nummren på den
och det är samma pump till alla Ford Focus 1.4 - 2.0 liter.
Och flexifuelen.

Så det är inte någon skillnad....

Fick veta lite om skillnaderna mellan "vanliga" Focus
och flexin. Det enda som skilljer är motorstyrningen,
flexin har dubbla lambdasonder, en före och en efter kat.
(vilket många "vanliga" bilar har idag), naturligtvis skilljer
även programmvaran i ECU'n. Men i övrigt är det samma
detaljer till båda, slangar och allt. Inga speciella material."

Detta stjälper väl ändå teorin om att man måste byta etaljer för att det ska hålla......

//David
Nu är det ju svårt för er o veta om jag talar sanning eller ej. Men jag vet att det är skilnader & vileka som är. så det där utalandet är ju bara ett i mängden av dom söm försöker mörka det hela.
Nu blir jag änum er skeptisk till att köra på E85, när man inte ens kan erkönna dom skilnader som faktiskt finns!
Hur mycke annat är det som dom mörkar?
Tror ni att Jude utrorningen & gaskamrar är påhitt också?
av martin1g
Nejmen nu får ni väl för f-n ge er (CarMan), hur långt får man gå i detta liksom ,kan vi inte hålla detta på en lite mer passande nivå? Jämföra olika teorier om E85 med judeutrotningen är lite väl magstarkt
av Peter.H
Jo denna tråd håller nu på att spåra ur totalt,,, vilket är mycket tråkigt och ser då själv ingen mening med att ens försöka föra vettiga diskussioner mer här och det är troligt inte heller vad trådskaparen tänkt sig. :cry:
Användarvisningsbild
av CarMan
martin1g skrev:Nejmen nu får ni väl för f-n ge er (CarMan), hur långt får man gå i detta liksom ,kan vi inte hålla detta på en lite mer passande nivå? Jämföra olika teorier om E85 med judeutrotningen är lite väl magstarkt
Jamen det var ju ren lögn det du klistra in i tråden. snacka om misvisande!
av martin1g
¨Det VEM klistrade in i tråden? Jag ? Vad har jag klistrat in? Och för den delen så spelar det ingen roll vad någon har klistrat in, att överhuvudtaget gå från E85 tråden till judeutrotning är på alla sätt fel, punk slut och tack för mig, här kan man ju inte vara. Varenda jävla tråd på internet tycks spåra ur så fort det finns två kontrahenter och inte alla är enade från början. Helt otroligt, lycka till med diskussionerna och tack för mig
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!