Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startmotorn fästs genom två skruvar som går genom startmotorns drevhus och in i "kopplingskåpan" motsv. Ett bakre fäste har man väl bedömt vara onödigt, kan inte minnas att jag sett någon startmotor med bakre infästning. På bilden ser det ut som muttrarna på de långa pinnskruvar som håller ihop starmotorn är lossade; det är inte nödvändigt för montaget.
rid54 skrev:Startmotorn fästs genom två skruvar som går genom startmotorns drevhus och in i "kopplingskåpan" motsv. Ett bakre fäste har man väl bedömt vara onödigt, kan inte minnas att jag sett någon startmotor med bakre infästning. På bilden ser det ut som muttrarna på de långa pinnskruvar som håller ihop starmotorn är lossade; det är inte nödvändigt för montaget.
Tackar, då vågade jag knacka ut den.

En sak som jag undrar. Jag har ju monterat ihop allt nu men de där skruvarna längst nertill på bilden har jag inte brytt mig på mer än att skruvat ner de med handkraft. Tror du benämnde de som pinnskruvar.

Sedan så är det dubbla flatkabelstift på var sin sida om 12v matningen. Räcker med att sätta på ena väl?

Bild
Hilmer skrev:På pinnbultarna bak ska det sitta ett bakre fäste till startmotorn, sitter det inget sådant så är det väl någon tidigare som "glömt" att återmontera det...
Ah... Jag tänker nog på en annan motortyp; beklagar om det förvirrade. Pinnskruvarna måste vara dragna för att hålla ihop startmotorn, men om det är extra muttrar för ett fäste så är det ju en annan sak.
Så var det. Andra flatkabelstiftet fungerade men bilen startar ändå inte bättre, vilket jag visste innan men jag hade ingen bytesrätt på den prylen hos biltema.

Nu till något intressant.
Koppla in mig på gulvit kabel till tändspolen från styrboxen. Den (transistor) låg på 0.150v stängd och jag ville mäta signalen vid läge III. Då ligger den och fladdrar på strax över tre volt tills dess att bilen startat då lägger den sig på runt 5.8v . Så jag tror att styrboxen skickar ut en signal om tändning men kan det vara så att transistor har svårt att öppna vid låga 3 volt? Kanske transistorn är lite kass? För styrboxen borde ju skicka ut samma spänningspuls hela tiden medan den ändrar frekvens på pulsen bara.
Åsikter mottages tacksamt
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]