De där skyltarna som varnar för kameror har jag nästan tappat förtroendet för.
Det enda som är ganska säkert är att när det dyker upp en skylt så sitter det i de allra flesta fallen en kamera strax efter första skylten.
Men sen kan det gå många mil innan nästa. Skräckexemplet är väl en sträcka jag åkte nyss där skylten varnade för kameror på en sträcka av 8 mil. Under den sträckan noterade jag totalt 3 kameror! Första direkt efter skylten och sedan en efter cirka 1,5 mil och därefter en efter 4 mil. Sen var det inga mer kameror.
Kamrorna tycker jag är bra på många ställen - men om man skulle sätta upp dem på varenda väg och överallt samt börja mäta snitthastighet mellan kamrorna...då skulle jag protestera kraftigt eller byta land :)
Jag åker mycket bil och tycker mig notera att de allra flesta håller hastighetsgränserna mycket bra. Det är väldigt sällan som jag blir omkörd när jag ligger i linje med hastighetsgränsen eller 10-20 km över. 20 km över är i praktiekn 10 km över eftersom hastighetsmätaren visar 10 km för fort i praktiken.
Det är alltså väldigt väldigt sällan jag märker någon som kör på tok för fort. Snarare tycker jag de flesta nästan kör för sakta. Alltså man ligger strax under hastighetsgränsen.
Olyckor sker ofta för att det händer oförutsedda saker, att man är i rörelse och inte hinner reagera och framförallt för att man inte är uppmärksam.
Jag är ganska så övertygad om att de flesta olyckorna som sker på våra vägar inte har att göra med att man kör 110 på 90 vägen, eller 130 på 110 vägen. Det visar ju även vägverkets försök med höjda hastighetsgränser på motorvägarna i södra Sverige.
Olyckor sker nog snarare pga trötthet, fylla, vänstersvängar, farliga omkörningar etc.
Blev tex omkörd av en riktig galning igår. Var bara tur att hon klarade sig, och hade hela bilen full av kompisar. Intressant var dock att efter hennes vansinnesomkörningar så drog hon inte på hastigheten, utan snarare så fortsatte hon att köra i ca 120 km/H på 90-väg. Alltså de galna omkörningarna var inte i relation till hennes hastighet. Hon skulle förmodligen bara spara några få minuter på sträckan totalt. Och då riskerade hon ändå livet för sig och hela bilen samt medtrafikanter!
Fartkameravarnare har jag nu funderat på att införskaffa. Och detta som hjälpmedel att hålla rätt hastighetsgräns. Det finns varnare som både har radaravkänning samt gps. Dessa visar hela tiden vilken hastighet som gäller på vägen. Perfekt när man själv glömt eller missat om det är 70 eller 90 eller kanske 110. Händer mig ofta faktiskt. OCh då chansar man och håller 90 istället för 70.
Det borde finnas inbyggt i alla bilar en liten varnare istället som talar om vilken hastighet osm gäller, eller att man kör för fort. Det tror jag skulle ge mer än överförmynderifasonerna som diskuterats med ökad kameraövervakning och genomsnittshastighet.
Det finns dock ett ställe i Sverige där jag chockas över hur fort bilisterna kör. Jag är van att de flesta cruisar fram ganska lugnt och försiktigt. Men när man kör motorvägen mellan sthlm och arlanda i båda riktningar så kör folk som galningar.
Senast jag åkte ner låg jag i 160 km i timmen och höll trafikrytmen. Då kändes det sjukt. En majoritet av bilarna höll konstant mellan 140 och 160 km/h!
Jag kör själv så att det känns säkert. Växlar tempo efter omständigheterna. TYcker hastigheter runt 100-120 är skönt och det gör att man tar sig fram fort också. Sparar mycket tid på att ha en bra motor också, så att omkörningar går fort och lätt. Där sparar man mycket tid på långkörning!
Sen drar det så mycket mindre soppa också att ligga i 100-120. Många fördelar.