Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
V70 går ju få mer AUX in, Ipod adapter jukbox, där kan du fu spala det mästa!

S80N har USB m.m.
av Dark_Vader
Sorry - den här tråden var för bra för att låta vila.

Jag har RTI - har även haft andra GPS prylar men tycker att de i detta fall är överflödiga.

Fördelen med RTI - ja även om man bara åker runt mellan fasta platser är ju att det är just en "Road and Traffic Information" - händer en olycka på vägen eller om det finns något äckligt vägbygge längs vägen så kommer det upp när man skall till jobbet - då är det busenkelt att låta naven räkna ut en annan väg. Det e nog inte så fet chans att man rattar in färdvägen på sin bärbara GPS eller ens tar den i bilen i dessa fall.

Den andra saken som en handburen GPS inte klarar av är den tröga navigeringen - den har inte en susning om vart bilen är på väg så fort den tappar kontakten, det vet däremot RTI:n eftersom den har koll på rattutslaget och hastigheten och även har ett kartanpassat läge. In i en tunnel så vet den med stor noggranhet var du befinner dig även om du inte har sattelitkontakt.

Sen en annan sak som ger RTI fördelar - Grabb85 du verkar ju åtminstone lite sugen på att göra "något mer" av bilen än att bara ha standard - jag har gjort det genom att köpa en IMIV - en ipodadapter från Kanada (http://www.imiv.ca), den är bara att plugga in i RTI enheten så har man inte bara rattstyrning av Ipoden utan den ger dig även möjligheten att låta dig spela upp video på RTI skärmen. Dessutom har den en extra video- och ludingång vilket gör det nöjligt för den som är någorlunda prylfixerad att koppla in en dator eller DVDspelare eller vad fan som helst med bild och/eller ljud.

Sen till sist - jag företog mig en resa till Tyskland under fotbolls VM - kan ju säga att RTI:n under den resan betalade sig själv i och med att man då hittade precis överallt och dessutom hade lagrade saker som Berlinmuren och annat som man gärna ville se under resan. Att hitta bensinmackar under vägen och planera resan vart ju åxxå rätt mycket enklare eftersom all den informationen finns i RTI.

Edit - okej nu får säkert jag alla på halsen som inte har en Ipod - faktum är att när jag fick reda på att denna ipodadapter var på g så kiladejag ner och beställde en ipod video på studs, jag är inte besviken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
RTI dvs uppdateringar vid olyckor har ju de flesta lösa navigatorer också det är på inget sätt unikt för Volvos RTI.

Om det är värt 30.000 raketer för att hitta rätt i tunnlar får väl var och en avgöra. Det är ju svårt att köra fel i öresundtunneln :D . För övrigt har Alpines navigator ett gyro som håller reda på dig i tunnlarna om det är viktigt för dig.

På köpet kan den visst spotta ut g-krafter 0-100 tider osv.

Tycker det är suveränt med en portabel navi. Då kan man göra allt det du nämner som att lägga upp rutter, lägga upp snabbval till sådant man vill se redan i soffan hemma eller på hotellrummet istället för att fnula med det nere i bilen.

Och så kan man ju flytta över allt man kört till datorn när man kommer hem också. Tex se hur fort man körde var på autobahn, eller hur högt upp man var i det där alppasset.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ju en hel det tunlar som inehåller flera vägbyten m.m. då måste man veta exakt ar man är föra att få vägledningshjälp
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:det finns ju en hel det tunlar som inehåller flera vägbyten m.m. då måste man veta exakt ar man är föra att få vägledningshjälp
Oj. Jag har "navigerat" i Stockholm,Göterborg, London, Paris, Dallas, Miami, Montreaul, Barcelona, Madrid, Sydney, Denver osv och kan inte förstå problemet.

Min lilla navi visar ju i förväg vilka svängar man ska göra så står det att man ska ta avfart 3 i tunneln behöver man ju inte vara Einstein för att svänga avfart 3 även om den inte piper exakt på sekunden just då i tunneln.

Men som sagt, upplever man inte att man reder ut det är det nog bäst att slanta upp för en RTI. (Eller köpa Alpines navi)
Användarvisningsbild
av black
VolvoB20 skrev:RTI dvs uppdateringar vid olyckor har ju de flesta lösa navigatorer också det är på inget sätt unikt för Volvos RTI.

Om det är värt 30.000 raketer för att hitta rätt i tunnlar får väl var och en avgöra. Det är ju svårt att köra fel i öresundtunneln :D . För övrigt har Alpines navigator ett gyro som håller reda på dig i tunnlarna om det är viktigt för dig.

Tycker det är suveränt med en portabel navi. Då kan man göra allt det du nämner som att lägga upp rutter, lägga upp snabbval till sådant man vill se redan i soffan hemma eller på hotellrummet istället för att fnula med det nere i bilen.

Och så kan man ju flytta över allt man kört till datorn när man kommer hem också. Tex se hur fort man körde var på autobahn, eller hur högt upp man var i det där alppasset.
30.000? ....du behöver inte överdriva
Användarvisningsbild
av VolvoB20
black skrev:
VolvoB20 skrev:RTI dvs uppdateringar vid olyckor har ju de flesta lösa navigatorer också det är på inget sätt unikt för Volvos RTI.

30.000? ....du behöver inte överdriva
Vad kostar det då? På min tid ville volvo i alla fall ha 20.000 (19.900) för RTI om man beställer en ny bil. Ville man ha RTI eftermonterat så kostade det betydligt mer dvs boxar, skärm, reglage, kablage, givare, skivor osv + montering och då låg det på Ca 30.000 sade man mig i alla fall, kanske har priserna rasat.

Du kan ju iofs ha tur och hitta en beggad bil med RTI i och säljaren lyckas kanske inte klämma ut en krona mer i pris för bilen bara för att den har RTI och då får du ju den gratis och det är väl inte fel.
Användarvisningsbild
av black
RTI-navigationssystem 19 900 kr
Navigationssystem med karta + röst och fjärrkontroll DVD och färg
Förutsätter:
[029] Läderklädd ratt, färganpassad

gäller S80N ...
verkar som att det är samma pris även idag

om jag förstog rätt så är trådskaparen mer inne på att köpa begagnade grejer....
han skrev att........JB ville ha 6400 för delar, kablarna kostar 1500 och 2400 för mjukvaran och jobb
10300??? .....har man inte tummen mitt i handen så kan man ju skruva lite själv också.....det blir billigare.....det går att hitta bra monteringsanvisningar för RTI....... sen ska man väl se till så att de begagnade grejer passar till just din bil
av Dark_Vader
VolvoB20 skrev:För övrigt har Alpines navigator ett gyro som håller reda på dig i tunnlarna om det är viktigt för dig.
Alpines navigator är väl i DIN format om jag inte är ute och cyklar? Då måste du väl ändå montera in den i bilen och samtidigt öka stöldrisken.
Användarvisningsbild
av CarMan
priss skilnaden är väll den intrasanta. 10500: för begagnat - vad "annan perat kosrar 5000:- = är det värt 5500:- extra...? ja eller nej, kan bara köparen själv bestämma.

det samma gäller vid nyköp.

ny bil 350 000:-
+ RTI 19000 - "bärbar GPS" 5000:- = är det värt 14000:- att få sin nya bil snygg? & funktions duglig, eller ska man snåla? (det rörsig kanske om 50 öre på lånet.)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid