Sorry - den här tråden var för bra för att låta vila.
Jag har RTI - har även haft andra GPS prylar men tycker att de i detta fall är överflödiga.
Fördelen med RTI - ja även om man bara åker runt mellan fasta platser är ju att det är just en "Road and Traffic Information" - händer en olycka på vägen eller om det finns något äckligt vägbygge längs vägen så kommer det upp när man skall till jobbet - då är det busenkelt att låta naven räkna ut en annan väg. Det e nog inte så fet chans att man rattar in färdvägen på sin bärbara GPS eller ens tar den i bilen i dessa fall.
Den andra saken som en handburen GPS inte klarar av är den tröga navigeringen - den har inte en susning om vart bilen är på väg så fort den tappar kontakten, det vet däremot RTI:n eftersom den har koll på rattutslaget och hastigheten och även har ett kartanpassat läge. In i en tunnel så vet den med stor noggranhet var du befinner dig även om du inte har sattelitkontakt.
Sen en annan sak som ger RTI fördelar - Grabb85 du verkar ju åtminstone lite sugen på att göra "något mer" av bilen än att bara ha standard - jag har gjort det genom att köpa en IMIV - en ipodadapter från Kanada (
http://www.imiv.ca), den är bara att plugga in i RTI enheten så har man inte bara rattstyrning av Ipoden utan den ger dig även möjligheten att låta dig spela upp video på RTI skärmen. Dessutom har den en extra video- och ludingång vilket gör det nöjligt för den som är någorlunda prylfixerad att koppla in en dator eller DVDspelare eller vad fan som helst med bild och/eller ljud.
Sen till sist - jag företog mig en resa till Tyskland under fotbolls VM - kan ju säga att RTI:n under den resan betalade sig själv i och med att man då hittade precis överallt och dessutom hade lagrade saker som Berlinmuren och annat som man gärna ville se under resan. Att hitta bensinmackar under vägen och planera resan vart ju åxxå rätt mycket enklare eftersom all den informationen finns i RTI.
Edit - okej nu får säkert jag alla på halsen som inte har en Ipod - faktum är att när jag fick reda på att denna ipodadapter var på g så kiladejag ner och beställde en ipod video på studs, jag är inte besviken.
S60 T5 -05 extra allt.