Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Marlboroman skrev:Efter att ha kollat igenom tabellerna så är jag nog på noterna. Men borde inte ett g-kraftsdiagram med bilens dragkraft (inte motorns!) ge ett exaktare svar på växlingspunkterna?
Du är bönhörd.

För snabba omkörningar gäller att medeleffekten är så hög som möjligt. Då blir accelerationen som högst. Acceleration anges i m/s2. Ju högre värde desto större hastighetsökning per tidsenhet. Om man jämför den tillgängliga accelerationen i olika hastigheter mellan två bilar i ett diagram så ser man tydligt skillnader.

Här är ett diagram på D5 MY12 och 2,5FT MY11 (båda manuellt växlade) som visar tillgänglig acceleration genom växlarna. Diagrammet tar hänsyn till tillgänglig drivhjulseffekt, luftmotstånd, rullmotstånd, etc. och inte bara effekt, utväxling och vikt. Det är nästan så nära sanningen man kan komma utan att köra praktiskt.
Bild

D5 accelererar snabbast i farter under ca 35 km/h på 1:an (om nu drivhjulsfästet tillåter).
2,5FT accelerar snabbare i farter över ca 35 km/h till toppfarten med undantag för intervallet 55-70 km/h där D5 accelererar snabbare.
Snabbast möjliga hastighetsökning t.ex. 120-150 km/h ska ske på 4:an i D5 och 3:an i 2,5FT.

Jag skrivit mer om fordonsdynamik i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
Användarvisningsbild
av len
len skrev:Snabbaste omkörning.... Hurdå? Jo, växla runt motorns effekttopp, och detta oavsett diesel eller bensin.
Om motorn (som exempel) har max effekt vid säg 4000 varv, så lägger du i en växel som ger mindre än 4000 varv, och gasar fullt. Säg att du växlar vid 4500 varv, så ska nästa högre växel ge 3500 varv. Om den ger 3300 varv (700 varv under), skulle du varvat på förra växeln till 4700 varv (700 varv över)! Så varvräknaren pendlar med maxeffekt i ”mitten”.......Dagens automatlådor är programmerade för detta. Testa på en tom raksträcka med gasen i botten så ser man att varvräknaren pendlar med effektmax som ”snittvarvtal”. Man ska vara mycket skicklig för att växla bättre än automatlådan.....
Hade jag rätt eller fel??
Blir det inte overkill av trådarna ibland? Jag tror att det jag skrev är korrekt, men så brakar utläggningarna iväg så jag förstår till slut inte målet med inläggen. Ska man jämföra teoretiska saker, tycker jag manb ska göra det i en separat tråd. Jag tror att trådskaparen fick svar efter en sida?? Man orkar ju inte följa till slut. (och det finns ingen levande varelse som kan växla men den teoretiska exaktheten som man kan visa. Därför har F1-förarna sina lampor som säger till.
fast det är ju bara min åsikt!! Trevlig helg på er och heja Sverige i dagens skidor :mrgreen:
av kamilenski
Själv gillar jag svaret. Just teori låter mig förstå på djupet.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Någon som läste om BMW 335 d med ett vridmoment på 711 i bilsport 26 2011? tror den slår alla rekord! 100-150 på 4,2 sekunder.. de är väl oftast där runt man gör de flesta omkörningar ? rätta mig om jag har fel, är ju trots allt bara en liten epa pöjk med en fräsig 740 turbo på 260 hästar :$
Användarvisningsbild
av Alfredo
len skrev:
Alfredo skrev:Jag undrar angående Min 850 t5 2,0 med automat som har inställning för Sport, Ekonomi, Vinter. På sporten växlar den vid 6000 varv och på ekonomin 4000 varv, finns det någon med erfarenhet vilken som är bäst vid omkörningar.
Är det inte så, att om du gasar fullt så går elektroniken över i sportläge oavsett inställnig för att ge mest effekt? (Tidigare kopplades även AC.n ur.)
När ekonomiläget är påslagen växlar den på 4000 varv, men skulle akset vara snabbare på 6000 med gasen i botten.
Användarvisningsbild
av Mabuse
len skrev: Och F1-motorerna har vridmoment ungefär som min D5:a.
Då är det dags att ta din bil till verkstaden, för du borde ha närmare dubbla vridet...

Toyotas V8 på 2.4liter från 2006 hade ~270Nm.
På en sugmotor är maxvridet i stort sett hängande på cylindervolymen.
av kamilenski
Är det verkligen så låg vrid på F1 bilar ???
Användarvisningsbild
av Camel
F1-motorer har 2,4 l slagvolym och ger ca 700-800 hk vid 18.000 rpm, låt oss här anta 750 hk. Det blir 292 Nm. Observera att detta är vridmomentet vid varvtalet för max effekt. På en vanlig sugmotor erhålls ofta något lite högre moment vid ett lägre varvtal. Men maximala vridmomentet är lägre på en F1-motor än på t.ex. volvos V70II D5 MY12 som ger maximalt 420 Nm.

En D5 ger 215hk vid 4000 rpm. Det blir 377 Nm vid varvtal för maxeffekt. En D5 ger 420Nm vid 2000 rpm. Det blir 120 hk vid 2000 rpm. En D5-motor ger alltså något mer än halva maxeffekten redan vid halva varvtalet för maxeffekten. Det gör sannolikt inte en F1-motor.

Tomgångsvarvtalet på en F1-motor är ca. 4000 rpm och motorn börjar inte ge effekt på allvar förrän vid ca +14.000 rpm. Men svårt att få officiella siffror.

Uträkningar:
Spoiler »
Reglemente F1-motorer:
Spoiler »
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mabuse skrev:
Då är det dags att ta din bil till verkstaden, för du borde ha närmare dubbla vridet...

Tacka vet jag Wärtsiläs stora dieselmotor, där kan man snacka om vrid.

7.603.850 Nm :-O) :-O) :-O) Nästan 8 millioner Nm är ju en del

Men det är klart, den har ju inte 2.4 liter utan 25480 liter slagvolym i 14 cylindersversionen.

Bild

Osså har den turbo......

Bild
Användarvisningsbild
av len
Mabuse skrev:
Nä, min motor mår bra. jag ville bara visa på en faktor man kanske inte tänker på.
Och snabbaste omkörningen har ju även F1 runt sin effekttopp.
En (gammal, dom nya vet vi nog lite om?) Ferrarimotor gav 880 hk vid 18000 rpm, och 343 Nm vid 15 500 rpm.
Så dubbla vridet har jag inte i min rova. :mrgreen:
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]