- fre 06 jan 2012, 21:13
#604654
För snabba omkörningar gäller att medeleffekten är så hög som möjligt. Då blir accelerationen som högst. Acceleration anges i m/s2. Ju högre värde desto större hastighetsökning per tidsenhet. Om man jämför den tillgängliga accelerationen i olika hastigheter mellan två bilar i ett diagram så ser man tydligt skillnader.
Här är ett diagram på D5 MY12 och 2,5FT MY11 (båda manuellt växlade) som visar tillgänglig acceleration genom växlarna. Diagrammet tar hänsyn till tillgänglig drivhjulseffekt, luftmotstånd, rullmotstånd, etc. och inte bara effekt, utväxling och vikt. Det är nästan så nära sanningen man kan komma utan att köra praktiskt.

D5 accelererar snabbast i farter under ca 35 km/h på 1:an (om nu drivhjulsfästet tillåter).
2,5FT accelerar snabbare i farter över ca 35 km/h till toppfarten med undantag för intervallet 55-70 km/h där D5 accelererar snabbare.
Snabbast möjliga hastighetsökning t.ex. 120-150 km/h ska ske på 4:an i D5 och 3:an i 2,5FT.
Jag skrivit mer om fordonsdynamik i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
Marlboroman skrev:Efter att ha kollat igenom tabellerna så är jag nog på noterna. Men borde inte ett g-kraftsdiagram med bilens dragkraft (inte motorns!) ge ett exaktare svar på växlingspunkterna?Du är bönhörd.
För snabba omkörningar gäller att medeleffekten är så hög som möjligt. Då blir accelerationen som högst. Acceleration anges i m/s2. Ju högre värde desto större hastighetsökning per tidsenhet. Om man jämför den tillgängliga accelerationen i olika hastigheter mellan två bilar i ett diagram så ser man tydligt skillnader.
Här är ett diagram på D5 MY12 och 2,5FT MY11 (båda manuellt växlade) som visar tillgänglig acceleration genom växlarna. Diagrammet tar hänsyn till tillgänglig drivhjulseffekt, luftmotstånd, rullmotstånd, etc. och inte bara effekt, utväxling och vikt. Det är nästan så nära sanningen man kan komma utan att köra praktiskt.

D5 accelererar snabbast i farter under ca 35 km/h på 1:an (om nu drivhjulsfästet tillåter).
2,5FT accelerar snabbare i farter över ca 35 km/h till toppfarten med undantag för intervallet 55-70 km/h där D5 accelererar snabbare.
Snabbast möjliga hastighetsökning t.ex. 120-150 km/h ska ske på 4:an i D5 och 3:an i 2,5FT.
Jag skrivit mer om fordonsdynamik i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."