Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-71
V70 -04'a(my03) 140hp med sommardäck

Stadskörning 0,92
Blandad 0,85
Landsväg 125km/tim 0.87
Landsväg ca 100km/tim 0.76
Landsväg Norge 80km/tim 0.68

Mikael
Användarvisningsbild
av P1800
En faktor som har stor betydelse för förbrukningen är hur fort man kör. Jfrt med GPS visar min mätare 100 vid 93 km/h Så när jag kör "120" så är det ca 110 verkliga. Detta gör ju att förbrukningen kan te sig lägre än vad det i verkligheten är.

Min bil har 140hp och har som bäst gått på 0,67 enligt färddatorn. Detta med 100 GPS km/h och ca 80 i snittfart enligt färdatorn. Jag har aldrig kontrollmätt men kollar alltid körsträcka mot tankad volym och det stämmer hyfsat vid huvudräkning. Jag är förvånad att era turbobilar ligger uppåt litern med tanke på min bil inte drar så mycket ens med 900 kg släp med kapell som sticker upp minst 20cm över bilen. Jag har aldrig kommit äver litern på landsväg ens med släpet påkopplat. I söndags körde jag linköping -Västerås med 0,9 i medelförbrukning och vanliga "runt 100" på bilens hastighetsmätare.

Det lönar sig faktiskt inte att ligga på låg acceleration. Se till att komma upp i fart relativt snabbt och håll den farten jämt så blir det snabbast resa för pengarna! Det brukar gå att läsa om eco-driving då och då. Att bromsa är naturligtvis dumt då man bränner upp rörelse energin. Bättre att släppa gasen och låta bilen motorbromsa, då drar den inget alls. Nackdelen är då att bromsskivorna rostar och måste bytas...

Jag har fö en gammal 780 bertone också. Den går i bästa fall på litern eller gärna 1,5 med lite kortare körsträckor, men det är det värt. Då finns det ändå varken dragkrok eller turbo.
av perhall
el Toro skrev:kul att alla har såna positiva upplevelser från sina semestrar.
själv blev jag lite besviken...
ok ok ok... jag VET att min bränsleförbrukning på inget sätt är hög, men jämfört med färddatorn blev det ändå lite negativt.

bil: S60 T5 -02 aut
färdsträcka: ca 100 mil mestadels landsväg
antal personer: 2st + normal packning.
övrigt: "Rätt" lufttryck i däcken (dvs högre än vad instruktionsboken säger) samt bensin 95 oktan.

snittförbrukning, färddator: 0,75 l/mil
snittförbrukning, verklig: 0,81 l/mil

som jag förstår det är det ingen hög förbrukning, men jag trodde nog FD skulle visa en mer korrekt snittförbrukning. :(
fast det är klart - använder man bara en decimal så är ju noggrannheten bättre! :)

det är ändå snålt med tanke på motor o växellåda. och jag är inte den som kör med äggkartonger under gaspedalen...

fotnot: min förbrukning vid blandad körning ligger enl FD på 0,85, vilket man kan anta motsvarar en verklig förbrukning på 0,91?!
Har också en S60 T5-02. Den visar ca 5 cl för mycket (vilket jag tror gäller en och annan "skrytmåns" som kör en snål Volvo, BMW eller något annat).

Drar knappt 0,6 enl färddatorn om man kör riktigt försiktigt, kanske 0,63 verkligt
0,85 normal motorvägskörning ca 130 km/h, dvs 0,9 verkligt
150-180 på E4 1-1,05 på datorn, 1,05-1,10 verkligt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
ok ok ok... jag VET att min bränsleförbrukning på inget sätt är hög, men jämfört med färddatorn blev det ändå lite negativt.

övrigt: "Rätt" lufttryck i däcken (dvs högre än vad instruktionsboken säger) samt bensin 95 oktan.

som jag förstår det är det ingen hög förbrukning, men jag trodde nog FD skulle visa en mer korrekt snittförbrukning. :(
fast det är klart - använder man bara en decimal så är ju noggrannheten bättre! :)

det är ändå snålt med tanke på motor o växellåda. och jag är inte den som kör med äggkartonger under gaspedalen...

fotnot: min förbrukning vid blandad körning ligger enl FD på 0,85, vilket man kan anta motsvarar en verklig förbrukning på 0,91?!
Har också en S60 T5-02. Den visar ca 5 cl för mycket (vilket jag tror gäller en och annan "skrytmåns" som kör en snål Volvo, BMW eller något annat).

Drar knappt 0,6 enl färddatorn om man kör riktigt försiktigt, kanske 0,63 verkligt
Du menar väl att den visar 5 cl för lite mot verklig eller.

Min visar 8% för lite mot verklig.

På BMW fanns en bra funktion på färddatorn, busenkel att kalibrera, man gick bara in i menyen, knappade in tex +8% (tex om det nu visade 8% för lite) ock vips var den exakt.
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:

Du menar väl att den visar 5 cl för lite mot verklig eller.

Min visar 8% för lite mot verklig.

På BMW fanns en bra funktion på färddatorn, busenkel att kalibrera, man gick bara in i menyen, knappade in tex +8% (tex om det nu visade 8% för lite) ock vips var den exakt.
Du har helt rätt, jag menar att den visade 5% för lite (vilket framgick av siffrorna).

Såna saker gillar jag med BMW och det är trist med Volvo att man t ex inte kan få upp backvarnaren på skärmen.
PH
Användarvisningsbild
av Loner
perhall skrev: Såna saker gillar jag med BMW och det är trist med Volvo att man t ex inte kan få upp backvarnaren på skärmen.
Denna option finns väl till S80II och V70II :roll:

/L
av Alminjo
S60 -03 260hp med 18" + 3 vuxna + fullastad

Medelförukning vid ca 70 km/tim = 9,0 liter/100km
Landsväg 130 km/tim = 9,5 liter/100km
Landsväg 160 km/tim = 10,5 liter/100km
Landsväg 200 km/tim = 12,0 liter/100km

Totalt under juli: 9500 km
av perhall
Loner skrev:
perhall skrev: Såna saker gillar jag med BMW och det är trist med Volvo att man t ex inte kan få upp backvarnaren på skärmen.
Denna option finns väl till S80II och V70II :roll:

/L
Backvarnaren på skärmen - nej, tyvärr inte :(

Fanns åtminstone en visuell indikering på förra E-klassen som kom 96...
av perhall
Alminjo skrev:S60 -03 260hp med 18" + 3 vuxna + fullastad

Medelförukning vid ca 70 km/tim = 9,0 liter/100km
Landsväg 130 km/tim = 9,5 liter/100km
Landsväg 160 km/tim = 10,5 liter/100km
Landsväg 200 km/tim = 12,0 liter/100km

Totalt under juli: 9500 km
jag tycker din spridning i förbrukning verkar alldeles galen. I jämn hastighet måste det skilja mer.

Min T5 drar 6-6,5 i 70; 8,5-9 i 130; 10,5 i 160 och säkert 15 i 200...

PH
Användarvisningsbild
av Loner
perhall skrev: Backvarnaren på skärmen - nej, tyvärr inte :(
Jag har då sett det informationen i nån volvobroschyr, man får upp kameran i RTi-skärmen...

/L
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]