En faktor som har stor betydelse för förbrukningen är hur fort man kör. Jfrt med GPS visar min mätare 100 vid 93 km/h Så när jag kör "120" så är det ca 110 verkliga. Detta gör ju att förbrukningen kan te sig lägre än vad det i verkligheten är.
Min bil har 140hp och har som bäst gått på 0,67 enligt färddatorn. Detta med 100 GPS km/h och ca 80 i snittfart enligt färdatorn. Jag har aldrig kontrollmätt men kollar alltid körsträcka mot tankad volym och det stämmer hyfsat vid huvudräkning. Jag är förvånad att era turbobilar ligger uppåt litern med tanke på min bil inte drar så mycket ens med 900 kg släp med kapell som sticker upp minst 20cm över bilen. Jag har aldrig kommit äver litern på landsväg ens med släpet påkopplat. I söndags körde jag linköping -Västerås med 0,9 i medelförbrukning och vanliga "runt 100" på bilens hastighetsmätare.
Det lönar sig faktiskt inte att ligga på låg acceleration. Se till att komma upp i fart relativt snabbt och håll den farten jämt så blir det snabbast resa för pengarna! Det brukar gå att läsa om eco-driving då och då. Att bromsa är naturligtvis dumt då man bränner upp rörelse energin. Bättre att släppa gasen och låta bilen motorbromsa, då drar den inget alls. Nackdelen är då att bromsskivorna rostar och måste bytas...
Jag har fö en gammal 780 bertone också. Den går i bästa fall på litern eller gärna 1,5 med lite kortare körsträckor, men det är det värt. Då finns det ändå varken dragkrok eller turbo.