Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Fläkte får nog jobba lite mer i Skodan för att hålla rutan imfri i minus 20 än i en V70. Gissar att det kan bero på tunnare glas som inte isolerar lika bra.

Jag har kört dieselbilar på jobbet i 14 år nu. Den som startat bäst i svinkyla har varit Toyotas gamla hederliga 2.4D utan turbo. Då det är minus 25 krävs det kanske njö njö istället för njö för att den ska hoppa igång och visst går den lite ojämnt några sekunder men sen är det bara att köra.

Renault 2.0 dCi hoppar igång fint den med. Värmen är det sämre med, men med dieselvärmare blir det varmt och skönt i hytten. Dagens i-landsproblem är väl att den är eftermonterad så man får sitta och direktstarta den med 30 minuters mellanrum då man kör.

Jag har aldrig varit med om att kallstart i minus 14 skulle vara några problem för en frisk dieselmotor oavsett märke och modell. Den kanske låter lite illa men det hör ju till, typ.
Användarvisningsbild
av bem
xerent skrev:
Vänta bara tills PK-maffian tvingar på oss elbilar allihopa. Då står Sverige still vid första bästa köldknäpp.
V60 hybrid har väl dieselvärmare som standard?
Om ja borde det väl funka hyfsat så man slipper frysa rumpan av sig på vintern.

Men rena elbilar, hm... hur fasen löser de värmen på vintern i dessa? Liten dieselvärmare för uppvärmning innan man skall iväg och sen får man ha den på när det är riktigt kallt? Eller har man "el-element" inne i kupén? ?:-/

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan värma upp bilen med elektrisk värmare innan man ska iväg.. jag menar, den är ju inkopplad i eluttag ändå redan! De flesta elbilar har den funktionen så man kan förvärma.

Men i smällkalla vintern blir det nog lite jobbigt.. Körsträckan man kan köra kan ju minska till hälften bl.a p.g.a att så mycket energi går åt till uppvärmning.
Jag gissar att dom jobbar febrilt på att lösa det här.. kanske med bättre isolering i bilar eller så.. Borde man inte kunna använda luftvärmepump-teknik? Jag menar, luftvärmepumpen jag har hemma har ju rätt så bra verkningsgrad, ner till temperatur på -22 grader.
Användarvisningsbild
av Perc
Det var -19 imorse då jag kom till jobbet. På rent j-velskap testade jag en kallstart utan dieselvärmare i firmaskåpet som stått sen igår eftermiddag. Startade direkt med en sång på alla cylindrar, utan mer glödning än normalt eller nånting. :)
av osla
Perc skrev:Det var -19 imorse då jag kom till jobbet. På rent j-velskap testade jag en kallstart utan dieselvärmare i firmaskåpet som stått sen igår eftermiddag. Startade direkt med en sång på alla cylindrar, utan mer glödning än normalt eller nånting. :)
det gör min gamla 250D också. som dessutom har ca 50 tusen på mätaren :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
osla skrev:
Perc skrev:Det var -19 imorse då jag kom till jobbet. På rent j-velskap testade jag en kallstart utan dieselvärmare i firmaskåpet som stått sen igår eftermiddag. Startade direkt med en sång på alla cylindrar, utan mer glödning än normalt eller nånting. :)
Inte förvånad. W124 är ju, enligt mig och många andra, bästa bilen som nånsin har tillverkats och det är osäkert om det nånsin kommer att komma nånting som överträffar den. Biltillverkarna har inte råd med sånt mera.

Men det är lustigt att så många i andra (varmare) delar av världen är skeptiska till dieselbilars startförmåga på vintern. Det är ju iofs sant att vissa tillverkares dieselmotorer är bättre än andra på kallstarter, och sen ska man ju inte gärna ha sommarbränsle i om det börjar bli köldgrader. Men om allt funkar som det ska så är 20-25 minusgrader inga som helst problem.

För övrigt fick jag idag tillfälle att jämföra Renaultens tomgångsknatter med en ungefär lika ny Mondeo. Dvs årsmodell cirka 2010 båda två. Eller det gick egentligen inte att jämföra för man hörde inget av Renaulten när Forden stod och slamrade bredvid. :lol:

Märks det att jag gillar franska dieselmotorer? :oops:
av osla
Perc skrev:
osla skrev:
Inte förvånad. W124 är ju, enligt mig och många andra, bästa bilen som nånsin har tillverkats och det är osäkert om det nånsin kommer att komma nånting som överträffar den. Biltillverkarna har inte råd med sånt mera.

Men det är lustigt att så många i andra (varmare) delar av världen är skeptiska till dieselbilars startförmåga på vintern. Det är ju iofs sant att vissa tillverkares dieselmotorer är bättre än andra på kallstarter, och sen ska man ju inte gärna ha sommarbränsle i om det börjar bli köldgrader. Men om allt funkar som det ska så är 20-25 minusgrader inga som helst problem.

För övrigt fick jag idag tillfälle att jämföra Renaultens tomgångsknatter med en ungefär lika ny Mondeo. Dvs årsmodell cirka 2010 båda två. Eller det gick egentligen inte att jämföra för man hörde inget av Renaulten när Forden stod och slamrade bredvid. :lol:

Märks det att jag gillar franska dieselmotorer? :oops:
håller helt med dig. dieslar har oförtjänt dåligt ryckte på att vara segstartade. har en diesel bara bra komp och får bränsle så startar den kall utan problem.

fransmännen har alltid gjort bra dieselmotorer. och även bra/komfortabla bilar. dock många idiotiska lösningar och el som man inte vill börja rota i :mrgreen: .

så nej, strular inte nå mer på vintern, fått smörja dörrlåset för det frös men det löste sig med 5-56
av Andis
Hur låter era nya diesel motor i sträng kyla när ni dom går innan dom blivit varma.

Min polares cheva 6,5 turbo diesel lätt verkligen som en stenkross när den startades i minus grader. Starta direkt. Men Vilket diesel knackande det var :-)

Här en video på en som har lite jobbigare att starta sin kalla lastbil :D
Önskar en fin stunds tv tittande koppla in ljudet till stora stereon så får ni höra på mafigt ljud i denna video.

Användarvisningsbild
av Perc
Min V70 -97 hade återkommande problem med fruset centrallås på vintern. Jag vill minnas att jag slutligen fixade det genom att ta av dörrklädseln, dränka låskistan i kopiösa mängder WD-40 och köra nån timme kupevärmare riktat rakt på. Sedan riktig smörjande låsolja efter det. Detta gjorde jag alltså efter att jag t.o.m bytte en låskista till en fabriksny från Volvo utan att det blev bättre.

Problemet var inte att mekaniken gick trögt utan det var någon liten fånig mikrobrytare som strulade och gjorde att strömmen inte gick fram, så BLL (blockerat låsläge) gick aldrig upp. Så fort det kröp under -15 slutade ena eller båda bakdörrarna funka och pga BLL kunde man inte låsa upp inifrån heller. Infernaliskt irriterande med en tvåsitsig V70.

V70N hade inga direkta vinterproblem vad jag minns, annat än ovanligt trög startmotor då det var kallt. Lösningen där var att ta ur 55Ah-batteriet som någon idiotjävel till tidigare ägare lagt i och stoppa i ett 100Ah från dieselmodellen istället. Genast betydligt bättre snurr på starten. :D

Att köpa dieselbatteri nästa gång det är dags är förresten ett knep jag rekommenderar åt alla som åker P2. Det är inte nödvändigtvis dyrare och passar i alla modeller oavsett motor. Batterifästet går att flytta så det passar 55Ah, 72 (original på bensinaren) och 100Ah och även kåpan passar på det större batteriet. Jag monterade i en väns 170hk -01 senast igår.

Antar att 55Ah var standard nånstans i mellanöstern eller så. Definitivt inte tillräckligt för vårt klimat.
av llesrof
Hm... har aldrig märkt att man behöver nöta med startmotorn. Någon enstaka gång, typ fem gånger om året, får jag nöta lite eftersom den inte vill starta lika direkt som den brukar. Oftast släpper jag reflexmässigt startläget vid samma ögonblick som alltid och då avbryter jag starten. Då har jag fått göra ett nytt försök som alltid belönas med den raka femmans spinnande :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]