- mån 13 jan 2014, 23:01
#824516
Fläkte får nog jobba lite mer i Skodan för att hålla rutan imfri i minus 20 än i en V70. Gissar att det kan bero på tunnare glas som inte isolerar lika bra.
Jag har kört dieselbilar på jobbet i 14 år nu. Den som startat bäst i svinkyla har varit Toyotas gamla hederliga 2.4D utan turbo. Då det är minus 25 krävs det kanske njö njö istället för njö för att den ska hoppa igång och visst går den lite ojämnt några sekunder men sen är det bara att köra.
Renault 2.0 dCi hoppar igång fint den med. Värmen är det sämre med, men med dieselvärmare blir det varmt och skönt i hytten. Dagens i-landsproblem är väl att den är eftermonterad så man får sitta och direktstarta den med 30 minuters mellanrum då man kör.
Jag har aldrig varit med om att kallstart i minus 14 skulle vara några problem för en frisk dieselmotor oavsett märke och modell. Den kanske låter lite illa men det hör ju till, typ.
Jag har kört dieselbilar på jobbet i 14 år nu. Den som startat bäst i svinkyla har varit Toyotas gamla hederliga 2.4D utan turbo. Då det är minus 25 krävs det kanske njö njö istället för njö för att den ska hoppa igång och visst går den lite ojämnt några sekunder men sen är det bara att köra.
Renault 2.0 dCi hoppar igång fint den med. Värmen är det sämre med, men med dieselvärmare blir det varmt och skönt i hytten. Dagens i-landsproblem är väl att den är eftermonterad så man får sitta och direktstarta den med 30 minuters mellanrum då man kör.
Jag har aldrig varit med om att kallstart i minus 14 skulle vara några problem för en frisk dieselmotor oavsett märke och modell. Den kanske låter lite illa men det hör ju till, typ.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)