Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Örnen skrev:Hej
Detta hör egentligen inte hit men kan inte undanhålla er från denna för bilägarens/taxiåkarens tråkiga händelse.
En olycka med en buss och personbil inträffade i Luleåtrakten för ngt år sen (2006). En förbipasserande taxichaufför stannade för att bistå med hjälp åt två av bussens passagerare som stod och frös i den 20-gradiga kylan som klev in och satte sig i den varma taxibilen. Taxichauffören lät motorn gå på tomgång och inväntade polis och räddningstjänst. Uppenbarligen blev något fel för när brandbilarna kom till platsen cabbades taxin snabbt med några snabba klipp med hyraulsaxarna. Kvar på platsen stod en gapande chaufför med sin nästan nya taxibil. Ingen ville ta på sig ansvaret för klippet. R-tjänsten hade gjort bedömningen att personerna skulle klippas ur bilen pga risk för nackskador och kommunen där klippet skett avsvor sig allt ansvar. Även försäkringsbolagen sade sig inte vilja ersätta något. Efter några månader ersattes dock taxiägaren.

Han hade nog varit glad om de bara knackat en ruta. :D
Det är ju så att allt är ju korrekt gjort av dom alla..
Han som värmde förebyggde chock..
Han som klippte av taket förebyggde skador då en klagade på nackont..
Och varför skulle försäkringsbolaget som taxiföraren har ersätta en bil det inte var fel på?..
I slutändan var det en av dom skadades bolag som ersatte taxibilen..
Observera att jag lade ingen värdering av räddningstjänstens bedömning av situationen. De är experter! Självklart skall man inte riskera någons hälsa, liv eller lem för att "spara" en bil. Det måste ju självklart vara så att den som hjälper en skadad person vid ett sådant tillfälle får ersättning för de skador som han får till följd. Annars vågar/vill/törs ingen stanna och hjälpa för "man inte har råd" eller "kommer få besvär" det är ju tillräckligt många som skiter i att stanna redan idag. Man har hört om exempel där någon stått blodig och skadad vid vägkanten och viftat att någon ska stanna, men de flesta tittat bort och åkt förbi...så vill inte jag ha det. Knappast någon annan heller.
Såvitt jag förstått ska man ersättas av sitt eller annans försäkringsbolag om man tar in en skadad person som tex blöder ner inredningen i ens bil eller om man använder sin brandsläckare för att släcka någon annans brinnande bil eller egendom. "Cabbning" under sådana omständigheter borde också ersättas utan att som i detta fall förorsaka stora besvär få ensättning för sin bil. Det kostade flera månaders strid innan han slutligen fick rätt.
I och för sig hade aldrig någon liknande situation uppstått tidigare i Sverige turerna och buden var många om hur man bäst kunde fått ut passagernarna som de facto själva satt sig i taxin efter olyckan. Om jag minns rätt så beskrevs det så att när R-tjänsten anlände till olycksplatsen, pekade taxichauffören på sin bil då han fick frågan vilka som suttit i olycksbilarna. Jag vet, men inte av egen erfarenhet att man kan ibland kan gå med bruten nacke eller ha skador man först inte känner av, men är dödliga.
Ja ett är säkert man dör medans man lever sen är det försent... :cry:
av *pettson*
Örnen skrev:Observera att jag lade ingen värdering av räddningstjänstens bedömning av situationen. De är experter! Självklart skall man inte riskera någons hälsa, liv eller lem för att "spara" en bil. Det måste ju självklart vara så att den som hjälper en skadad person vid ett sådant tillfälle får ersättning för de skador som han får till följd. Annars vågar/vill/törs ingen stanna och hjälpa för "man inte har råd" eller "kommer få besvär" det är ju tillräckligt många som skiter i att stanna redan idag. Man har hört om exempel där någon stått blodig och skadad vid vägkanten och viftat att någon ska stanna, men de flesta tittat bort och åkt förbi...så vill inte jag ha det. Knappast någon annan heller.
Såvitt jag förstått ska man ersättas av sitt eller annans försäkringsbolag om man tar in en skadad person som tex blöder ner inredningen i ens bil eller om man använder sin brandsläckare för att släcka någon annans brinnande bil eller egendom. "Cabbning" under sådana omständigheter borde också ersättas utan att som i detta fall förorsaka stora besvär få ensättning för sin bil. Det kostade flera månaders strid innan han slutligen fick rätt.
I och för sig hade aldrig någon liknande situation uppstått tidigare i Sverige turerna och buden var många om hur man bäst kunde fått ut passagernarna som de facto själva satt sig i taxin efter olyckan. Om jag minns rätt så beskrevs det så att när R-tjänsten anlände till olycksplatsen, pekade taxichauffören på sin bil då han fick frågan vilka som suttit i olycksbilarna. Jag vet, men inte av egen erfarenhet att man kan ibland kan gå med bruten nacke eller ha skador man först inte känner av, men är dödliga.
Ja ett är säkert man dör medans man lever sen är det försent... :cry:
Det är ju såhär att försäkringsbolagen pratar ju sinsemellan om olika skador. Det är som när du blir drabbad av att ha blivit påkörd. Om du har helförsäkring så brukar bolagen helt enkelt ta skadan på DITT bolag. När bilen är reparerad ska ditt bolag kontakta den skyldigas bolag som i sin tur betalar kostnaden för reparationen. Samt att det bolaget betalar tillbaka din självrisk. Allt bara för att i värsta fall kan det ta månader innan dom trätt färdigt om vem som ska bekosta vad.. Samma blev ju här fast taxiförarens bolag vägrade och han fick vänta på regleringen. Det som det inte skrivs om är ju att han blev av med sin tjänstebil och därmed inte kan dra in pengar. Plötsligt så lär bolaget fått betala uteblivna intäkter för sin tröghet..Kan tänka mej att det sporrar nästa gång att göra saker och ting lite lättare.. lite fortare.
Jag läste lite här och jag tänkte dela mitt äventyr med Volvo 855.
Hade varit på bröllopsfest i September och det va lite kyligt runt midnatt så innan jag lastade in ungarna i bilen startade jag motorn för att få upp lite värme, lastade sedan in 1,5åringen och 1månaders babyn sen slängde jag in barnvagnen i skufen och drämde igen luckan...... rassel... BILEN LÅST.. nyckeln i tändningslåset!
Inte så kul att stå 5mil hemifrån med 2 skrikande ungar i bilen utan att komma in.
Kusinen hade närmast hem så han åkte efter div verktyg. kändes tråkigt att panga rutan så jag gav mig på bagagelåset. en smäll så föll det in i luckan.. ingen hjälp av det.. sedan fick man bulta på låset på förarsidan rejält innan det gav med sig.. dörrplåten intryckt... men vad gör man när paniken närmar sig?
av *pettson*
Magistern skrev:Jag läste lite här och jag tänkte dela mitt äventyr med Volvo 855.
Hade varit på bröllopsfest i September och det va lite kyligt runt midnatt så innan jag lastade in ungarna i bilen startade jag motorn för att få upp lite värme, lastade sedan in 1,5åringen och 1månaders babyn sen slängde jag in barnvagnen i skufen och drämde igen luckan...... rassel... BILEN LÅST.. nyckeln i tändningslåset!
Inte så kul att stå 5mil hemifrån med 2 skrikande ungar i bilen utan att komma in.
Kusinen hade närmast hem så han åkte efter div verktyg. kändes tråkigt att panga rutan så jag gav mig på bagagelåset. en smäll så föll det in i luckan.. ingen hjälp av det.. sedan fick man bulta på låset på förarsidan rejält innan det gav med sig.. dörrplåten intryckt... men vad gör man när paniken närmar sig?
Tja JAG hade istället tagit fram en tejprulle. Tejpat på glaset som en tokig. Tagit min körnare. Satt den i kanten på den lämpliga rutan som var tejpad och knackat till. Det är enklare, snabbare och billigare. Tejpen tar hand om det mesta glaset. Överblivna glaset är ganska enkelt att borsta bort sen med så att inte barnen behöver lida..
Ja, det hade jag nog gjort själv om jag hade tillång till tejp, körnare o.s.v. och det inte va minusgrader ute ståendes i kostym och vitskjortan med ungarna skrikandes i stereo i bilen.. då är det bara in som gäller.
av *pettson*
Magistern skrev:Ja, det hade jag nog gjort själv om jag hade tillång till tejp, körnare o.s.v. och det inte va minusgrader ute ståendes i kostym och vitskjortan med ungarna skrikandes i stereo i bilen.. då är det bara in som gäller.
Helt klart..
Fick en minnesbild för mej när jag läste ditt inlägg nu hur fel det kan bli innan de blir rätt... ber om ursäkt men berättar den ändå..
Min bror jobbade kväll och slutade runt 1 på natten. Körde en gammal audi, när han skulle tanka tänkte han att bilen skulle få gå upp i temp. Det var vinter och runt 15 minusgrader. Så han lämnade bilen på och började tanka. När han står där och fryser röven av sej så ser han bilen sakta låsa sej...
Han ringde mej hem och jag erkänner att jag blev lite grinig. Han förklarade att om jag kunde komma med en hammare så kunde jag få dunka höger bakdörrsfönster så han kom hem. Han skulle ändå byta dörren komplett. Sagt och gjort så ut grinig och starta bilen tuffa o iväg.. Efter en stund växte hornen i takt med min grinighet och det underbart hala underlaget. När jag nästan är vid macken är det en raksträcka som är ganska lång. Jag Ylade på min peppade 240 rejält och planerade att precis exakt göra ett perfekt bredställ/stoppsladd och liksom bara glida upp på macken för att göra lite häftig ankomst. Jag gjorde som planerat men till min chockade förvåning när jag glider där på högvarv så står det en polisbil på macken med två tjänstemän ute som då vrider nacken av sej när jag kommer på tvären, jag höll ändå runt 6000rpm. Jag bestämmer mej på en halv sekund att i det läget att det finns inget att förlora.. upp på macken.. bilen på tomgång.. kastar mej ur frågar höger? Vänster? Brorsan säger höger. En smäll med hammaren, krash och så sa jag bara gonatt och hoppade in o åkte igen. Fick ett samtal lite senare från min bror med lite hälsningar från ordningsmakten samt att... det var vänster dörr han hade hemma... :lol:
*pettson* skrev:
Magistern skrev:Ja, det hade jag nog gjort själv om jag hade tillång till tejp, körnare o.s.v. och det inte va minusgrader ute ståendes i kostym och vitskjortan med ungarna skrikandes i stereo i bilen.. då är det bara in som gäller.
Helt klart..
Fick en minnesbild för mej när jag läste ditt inlägg nu hur fel det kan bli innan de blir rätt... ber om ursäkt men berättar den ändå..
Min bror jobbade kväll och slutade runt 1 på natten. Körde en gammal audi, när han skulle tanka tänkte han att bilen skulle få gå upp i temp. Det var vinter och runt 15 minusgrader. Så han lämnade bilen på och började tanka. När han står där och fryser röven av sej så ser han bilen sakta låsa sej...
Han ringde mej hem och jag erkänner att jag blev lite grinig. Han förklarade att om jag kunde komma med en hammare så kunde jag få dunka höger bakdörrsfönster så han kom hem. Han skulle ändå byta dörren komplett. Sagt och gjort så ut grinig och starta bilen tuffa o iväg.. Efter en stund växte hornen i takt med min grinighet och det underbart hala underlaget. När jag nästan är vid macken är det en raksträcka som är ganska lång. Jag Ylade på min peppade 240 rejält och planerade att precis exakt göra ett perfekt bredställ/stoppsladd och liksom bara glida upp på macken för att göra lite häftig ankomst. Jag gjorde som planerat men till min chockade förvåning när jag glider där på högvarv så står det en polisbil på macken med två tjänstemän ute som då vrider nacken av sej när jag kommer på tvären, jag höll ändå runt 6000rpm. Jag bestämmer mej på en halv sekund att i det läget att det finns inget att förlora.. upp på macken.. bilen på tomgång.. kastar mej ur frågar höger? Vänster? Brorsan säger höger. En smäll med hammaren, krash och så sa jag bara gonatt och hoppade in o åkte igen. Fick ett samtal lite senare från min bror med lite hälsningar från ordningsmakten samt att... det var vänster dörr han hade hemma... :lol:
Haha, klockrent - Den där berättelsen muntrade upp min morgon! :lol:
En märkesverkstad som inte kan ta sig in i bilen utan att förstöra en av sidorutorna !?.Ledsen att säga det men då har de blåst dig riktigt eller så har de fått sitt certifikat genom en bokklubb.Har aldrig hört något så dumt efter måååånga olika bilar med både avancerade centrallås och larm där de ibland även tagit sig in på det mer tjuvaktiga sättet om man så säger utan att ha fördärvat ytterligare material.

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]