Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Snart så kommer någon underfund med att båt och skoter faktiskt kan transporteras på ett släp bakom en bil och ser sin chans till fordonsskatt. :D

Är själv en skoteråkare och och betalar förstås skatt i och med bränslet men ska jag vara ärlig så skulle jag inte gå i taket om det infördes fordonsskatt på både båt och skoter så länge det inte är en orimligt hög skatt förstås. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:
grammse skrev:Jag har en liten fritids båt och betalar skatt på bensinen som den går på och båtklubben kostar 800 årlingen att vara med i. Vi använder acrylat bensin till våra gräsklippare nere på klubben :)
Är ute max 10 ggr på en sommar och inte är det många man möter. Annan lär det vara i stora hamnar där rikemanns folket ligger. De kan gott betala skatt på sina lyxkryssare.
Folk klagar på utsläpp hit och dit sen tar de en 24h kryssning till finland och njuter eller flyger till thailand. är det sunt tänkande??
Vad släpper en stor FÄRJA ut i förhållande till våra småbåtar?
Inte många man möter...?
Jag tycker det kryllar av båtar och vattenskotrar, här i den lokala pölen då det är fint väder.

Om båtskattens vara eller inte vara, fastighetsskatten då?
Eller avgiften som det heter idag. Vad är det en fastighet "sliter" på, som krävde en sådan kraftig skatt?
I östra hjälmaren där jag har båten är det ingen livat trafik och inga vattenskotrar.
Är ej insatt i fastighets skatt så svarar ej på det :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Miljöskatten ligger ju som tidigare nämts på drivmedlet. Där betalar skoterförare, båtägare och bilägare lika mycket.
Så sant, men miljömässigt så ligger minskat brukande av fritidsbåtar i allmänhetens intresse (om man köper hela miljögrejen). och då för att det används i princip noll rening och till absolut största delen är ren nöjeskörning.

Skall man jobba för lägre utsläpp så måste man vara konsekvent, och även gå på t.ex gräsklippare, motorsågar mm. och t.ex köra dessa på bättre bränslen. Sluta använda petroleumbaserad tändvätska på grillen borde även det vara en självklarhet.

Det blir helt enkelt konstigt om man undantar helt orenade utsläpp ur debatten bara för att dom har ett personligt värde för vissa. Sedan om vägen till minskning av dem är teknikskifte, eller minimering med hjälp av skattetryck det är bara två sidor av samma mynt. Eftersom teknikskiftet inte hänt ännu så får man kanske tvinga fram det med skattetryck..

/Thomas
av Rådlös
Jag vill bara berätta lite om den nya tekniken med fritidsbåtar.
Funk skrev t.ex. "Noll rening". Visst det är riktigt, men det finns redan förbättringar. Redan nu kan man köpa VP:s bensinmotorer (GM:s V8-or) med elektronisk insprutning. Man får betala lite extra för det, men det ger otvivelaktigt renare avgaser, och några ören på bränslekontot. Och insprutningstekniken för dieselmotorer utvecklas ständigt.
Den gamla sortens tvåtakts utombordare säljs inte längre sedan slutet på nittiotalet. Där var det på gång med ett "idiotstopp" för alla tvåtaktare rakt av, men lobbygrupper lyckades ända lagförslaget från att förbjuda tekniken till att bara förbjuda utsläpp över XX/YY. Många tillverkare gick över till fyrtakts utombordare, och dom nytillverkade tvåtaktare som blev kvar har bättre värden än tidigare modeller. Men jättelångt kvar till fyrtaktarens siffror. Man kan väl på goda grunder gissa att tvåtaktarna försvinner på sikt.
Det finns uppfinnarjockar som har satt insprut på äldre bensininombordare. Och t.o.m. Lambdasond för att kunna styra förbränningen. Och det är ju lovvärt. Om inte annat, så för deras egen bränsleekonomi. Men som jag skrev tidigare, katalysator på en båtmotor är väldigt avlägset.
Det optimala miljötänkandet för fritidsbåtar torde väl vara en segelbåt? Men även dom behöver, av bl.a. säkerhetsskäl en hjälpmotor ibland.
Det har även talats om alternativa bränslen för fritidsbåtar. Det har gjorts några enstaka experiment, men det syns knappast utöver sensation för stunden i något media. Och båtorganisationerna instämmer med den allmänna etanolskepsien, som vissa dagstidningar vräker ut. Trots att allt fler upptäcker att det fungerar utmärkt. Det gäller samma sak för biodiesel.
Den som vill fördjupa sig i detta har ett utmärkt tillfälle nu inom kort. Då hålls dom stora båtmässorna i Göteborg och Stockholm, och jag tror även Helsingfors om någon är där.
Som ni ser, så vill jag "skriva av mig" i denna fråga, för det finns massor av vanföreställningar inom detta område. Vanligtvis grundas dom av helt grundlösa rykten och påståenden. Jag hoppas att jag har kunnat förklara för någon hur det kan ligga till, i bästa fall?
av bilgalen
En annan sak att begrunda gällande båtar och bränsle är ju att varje enskild båtägare inte gör av med så väldigt stor mängd bränsle på ett år. Den stora mängden fritidsmotorbåtar är ju ganska små och dess ägare kanske kör max 50 sjömil på ett år. Med en förbrukning på kanske 0.5liter/sjömil så blir det ju ca 25liter per båtägare och år.

De riktigt stora bränsletörstiga fritidsbåtarna som gör av med massor av bränsle är på det stora hela ganska ovanliga i Svenska vatten.

Detta ska ju då jämföras med att normal bilisten gör av med ca 1200 liter bränsle per år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev: En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.
Klart det går om man vill. Busenkelt ....

Gör katten i rostfritt, gör den vattenmantlad. Låt vattnet blandas med avgaserna efter katten.

Redan idag är limpan vattenmantlad och vattnet blandas inte in i avgaserna förräns i knäet.
Användarvisningsbild
av Funk
De riktigt stora bränsletörstiga fritidsbåtarna som gör av med massor av bränsle är på det stora hela ganska ovanliga i Svenska vatten.
Som granne med en av Sveriges största småbåtshamnar och otaliga sommarvistelser på Västkustens smultronställen så är mina observationer om inte motsatta så i alla fall kraftigt avvikande..

/Thomas
av bilgalen
Funk skrev:
Som granne med en av Sveriges största småbåtshamnar och otaliga sommarvistelser på Västkustens smultronställen så är mina observationer om inte motsatta så i alla fall kraftigt avvikande..

/Thomas
Nejdå, de är inte avvikande egentligen. Men var tror du att alla stora, dyra bränsletörstiga båtar vistas allt som oftast? Västkustens smlutronställen är ett hett alternativ. Precis som Sandhamn och liknande i Sthlms skärgård.

Tyvärr hittar jag inte statestiken just nu. Men runda slängar 70-80% av alla Sveriges fritidsbåtar är 5m eller mindre. Då har förståss de allra flesta motorer som är under 15-20hk.

Edit:

Här hittade jag lite gammal statestik från år 2000:

Antal fritidsbåtar:

I Sverige finns det 1,3 miljoner fritidsbåtar.
  • 38 procent av dessa båtar är små, öppna och utrustade med motor under 10 hk.
    21 procent är öppna småbåtar utan motor - t.ex. eka, jolle, roddbåt, segeljolle, segelkanot och segelbåt utan övernattningsmöjligheter.
    15 procent av alla båtar är övernattningsbara.
    En övervägande del av båtbeståndet är motorbåtar.
    Att fritidsbåtliv skulle vara en utpräglad lyxsysselsättning stämmer inte. I landet finns det bara c:a 10 000 motorbåtar och segelbåtar som har en skrovlängd på över 10 meter. Det motsvarar bara omkring 0,8 procent av båtbeståndet.
Senast redigerad av 1 bilgalen, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
En annan sak att begrunda gällande båtar och bränsle är ju att varje enskild båtägare inte gör av med så väldigt stor mängd bränsle på ett år. Den stora mängden fritidsmotorbåtar är ju ganska små och dess ägare kanske kör max 50 sjömil på ett år. Med en förbrukning på kanske 0.5liter/sjömil så blir det ju ca 25liter per båtägare och år.
Läser jag din uppskattning av årsförbrukning så skäms jag.
Våran båt förbrukar ca 35-40 liter i timman, vi kör i snitt 100 timmar per säsong det blir ca 4000 liter orenade avgaser :oops: ...man talar om att en gräsklippare som man använder i en timma , det motsvarar 100 mils körning av en katalysator renad bil.

Det finns nog anledning till att även vi båtägare och "gräsklippare" tänker till lite :shock: :shock:
av bilgalen
Steff 99 skrev:Läser jag din uppskattning av årsförbrukning så skäms jag.
Våran båt förbrukar ca 35-40 liter i timman, vi kör i snitt 100 timmar per säsong det blir ca 4000 liter orenade avgaser :oops: ...man talar om att en gräsklippare som man använder i en timma , det motsvarar 100 mils körning av en katalysator renad bil.

Det finns nog anledning till att även vi båtägare och "gräsklippare" tänker till lite :shock: :shock:
Då tillhör din båt garanterat de 0.8% av det totala beståndet med den förbrukningen. Vad är det för båt vi pratar om? :)

Även jag ligger betydligt högre i årsförbrukning med min båt än "min uppskattning" tidigare. Men det som drar ner är ju att det i Sverige är så stor andel små "ekor" och liknande med väldigt små motorer som går väldigt korta sträckor.

Kan ju gissa att normalanvändaren med 4m eka och 5hk kanske kommer upp i 5-10 sjömil per år :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering