- tor 03 jan 2008, 13:26
Jag vill bara berätta lite om den nya tekniken med fritidsbåtar.
Funk skrev t.ex. "Noll rening". Visst det är riktigt, men det finns redan förbättringar. Redan nu kan man köpa VP:s bensinmotorer (GM:s V8-or) med elektronisk insprutning. Man får betala lite extra för det, men det ger otvivelaktigt renare avgaser, och några ören på bränslekontot. Och insprutningstekniken för dieselmotorer utvecklas ständigt.
Den gamla sortens tvåtakts utombordare säljs inte längre sedan slutet på nittiotalet. Där var det på gång med ett "idiotstopp" för alla tvåtaktare rakt av, men lobbygrupper lyckades ända lagförslaget från att förbjuda tekniken till att bara förbjuda utsläpp över XX/YY. Många tillverkare gick över till fyrtakts utombordare, och dom nytillverkade tvåtaktare som blev kvar har bättre värden än tidigare modeller. Men jättelångt kvar till fyrtaktarens siffror. Man kan väl på goda grunder gissa att tvåtaktarna försvinner på sikt.
Det finns uppfinnarjockar som har satt insprut på äldre bensininombordare. Och t.o.m. Lambdasond för att kunna styra förbränningen. Och det är ju lovvärt. Om inte annat, så för deras egen bränsleekonomi. Men som jag skrev tidigare, katalysator på en båtmotor är väldigt avlägset.
Det optimala miljötänkandet för fritidsbåtar torde väl vara en segelbåt? Men även dom behöver, av bl.a. säkerhetsskäl en hjälpmotor ibland.
Det har även talats om alternativa bränslen för fritidsbåtar. Det har gjorts några enstaka experiment, men det syns knappast utöver sensation för stunden i något media. Och båtorganisationerna instämmer med den allmänna etanolskepsien, som vissa dagstidningar vräker ut. Trots att allt fler upptäcker att det fungerar utmärkt. Det gäller samma sak för biodiesel.
Den som vill fördjupa sig i detta har ett utmärkt tillfälle nu inom kort. Då hålls dom stora båtmässorna i Göteborg och Stockholm, och jag tror även Helsingfors om någon är där.
Som ni ser, så vill jag "skriva av mig" i denna fråga, för det finns massor av vanföreställningar inom detta område. Vanligtvis grundas dom av helt grundlösa rykten och påståenden. Jag hoppas att jag har kunnat förklara för någon hur det kan ligga till, i bästa fall?