Fixaren skrev:Brainded skrev:
Ja, och slutar vi åka bil så skulle vi bli av med ännu fler trafikskadade...
Smart konstaterande! Ungefär som att antingen äter man hela kakan på en gång eller så låter man bli den helt. Varför inte spara en bit till senare?
Att köra lagligt i alla lägen borde vara det minsta man kan kräva av sina medtrafikanter. Eller är du av en annan åsikt?
Hade hastighetsbegränsningen alltid varit satt utifrån medtrafikantens bil(Idag har en modern bil oftast betydligt bättre vägegenskaper än för 20år sedan, bromssträckan är kortare osv.), den aktuella vägen, rådande väderlek, trafikläge osv. så då hade jag varit av åsikten att hastighetsbegränsningen alltid ska hållas.
En väg som i Norrland är 90-väg är oftast 70-väg söder om dalälven, om jag då kör på den vägen när trafikläget är detsamma som när det är som värst på norrlandsvägen? varför är det då osäkrare om jag kör 90km/h där än i Norrland?
Om det spöregnar och ligger 5cm vatten på motorvägen? är det då säkert att köra 110km/h där bara för att det är hastighetsbegränsningen? om det är strålande solsken, lite trafik och torr vägbana är det då mer respektlöst av mig att ligga i 120km/h på motorvägen än att ligga i 110km/h i föregående exemplet? jag tycker då snarare tvärt om.
På 110-vägar och 90-vägar utanför norrland har man i regel alltid samma hastighet året om, är det lika säkert att ligga i 90km/h på E4 mellan Gävle och Uppsala när vägen är snöklädd mot för på sommaren när vägen är tom? Själv brukar jag köra långsammare om situationen kräver det och snabbare om situationen tillåter det.
Märk väl att jag även tar emot eventuella fortkörningsböter utan att gnälla! Därmed inte sagt att jag inte svor åt mig själv för att inte ha varit försiktigare för någon vecka sedan då jag blev fotad precis efter att ha svängt in framför en långtradare jag precis kört om för att han låg i 70km/h på 90-väg...
Går kön i 95km/h på en 90-väg så håller jag även trafikrytmen för att inte vara stoppklossen som folk retar sig på och gör farliga omkörningar pg.a.
Men tycker du att du har rätt att kräva att jag ska visa den respekten mot dig och våra medtrafikanter att jag inte ligger och kör 120km/h på en i princip öde motorväg så får det stå för dig, Norrköpingspolisen söker säkerligen så nitiskt folk som vill stå kl.03 och lasra bilar på E4.
Vet du vad som hände när man i centrala Gävle sänkte hastighetsbegränsningen från 50km/h till 30km/h? Jo dödsolyckorna minskade marginellt men pga okoncetrationen som uppstår i allt för låga hastigheter så har antalet olyckor med lindriga skador OCH ALLVARLIGA skador som följd ökat markant. Så vad grundar du ditt belägg om att samtliga typer av olyckor markant kommer att minska om alla håller hastighetsbegränsningen? Vägverkets publikationer som dom aldrig kan visa någon bakomliggande forskning för?
Jag anser som sagt att sunt förnuft i trafiken skulle minska antalet olyckor/skador betydligt mer, dåliga förutsättningar = lägre hastighet än den tillåtna och bra förutsättningar gör att det går att köra lite snabbare än tillåtet.
Fixaren skrev:
Men varför sätta egna normer när det finns en klockren trafiklagstiftning som alla körkortsinnehavare faktiskt lärt sig en gång? Om alla körde efter den så skulle vi inte ha några problem alls.
Vi är som sagt oense här, det står t.ex. inte någonstans i lagboken att jag ska köra långsammare än hastighetsbegränsningen om det är dåligt väglag, praxis visar dessutom att brottsmöjligheten vårdslöshet i trafik heller inte är anpassningsbar om det är det dåliga väglaget som tillsammans med en lagligt hållen hastighet som varit direkt orsak till olyckan.
Fixaren skrev:
Personligen brukar jag strunta i om folk kör för fort. Men när dom har mage att gnälla när dom väl åker dit, då är det bara för mycket. Alla vet vad som gäller och sen är det bara att välja. Dom ska vara glada att det bara är pengar dom blir av med och inte sitt eller någon annans liv.
Som sagt, varje gång jag kör snabbare än tillåtet så är jag fullt medveten om att jag kan få böter och kalkylerar även in detta i nyttan med att köra för fort(även en liten överträdelse ger rätt så mycket när man kör ~300mil/vecka vilket ger ungefär 15 000mil om året) och gnäller därför heller inte.
just my few cents...
Missade antagligen att få med minst hälften av det jag ville säga.
mvh
Anders