Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Fixaren skrev:
Brainded skrev:
Ja, och slutar vi åka bil så skulle vi bli av med ännu fler trafikskadade...
Smart konstaterande! Ungefär som att antingen äter man hela kakan på en gång eller så låter man bli den helt. Varför inte spara en bit till senare?

Att köra lagligt i alla lägen borde vara det minsta man kan kräva av sina medtrafikanter. Eller är du av en annan åsikt?
Det minsta jag önskar, är att medtrafikanterna kör på ett sätt som inte äventyrar säkerheten.

Om de sedan kör för fort ( inom rimliga gränser ) bekymrar mig inte alls, eller mycket sällan.
Ofta upplever jag de som kör långsamt och "försiktigt" som farligare i trafiken än de som kör fort.

Edit:
Tänkvärd krönika av Robert Collin
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 53,00.html
av matzen10
Det är orealistiskt att ens ha tanken att kräva av medtrafikanterna att de ska köra lagligt ;-) Inte fel, men orealistiskt. De flesta sätter ändå sina egna normer och eftersom det är så många bilister så...blir det många egensnickrade normer. Detsamma gäller för hur man uppfattar t.ex. dödsstraff, krig eller inkomstdeklarationen...

Men jag tror det finns ett värde i Plåtpoliserna på sträckor som e olycksdrabbade; om de placeras rätt..Och inte i t.ex. direkt anslutning till ett stigningsfält..För då funderar åtminstone jag på om syftet är att sätta dit förare eller förhindra olyckor..hmm..Och i Örebro Län så har kameraövervakningen INTE ersatt manuella kontroller på landsvägarna. Men det har (nog) frigjort mer resurser till 30-sträckorna utanför skolor/förskolor; åtminstone där jag bor! Och gissa om vi som har skolbarn e glada för det?! :-))

Men jag skulle aldrig namnge en vän, på förfrågan, om det enbart gällde fortkörning.. Har Staten beslutat att införskaffa ett övervakningssystem får Staten oxå ta ansvar för funktionen! Gör man inte det så tycker, åtminstone jag, att det är slöseri med skattepengar! En halvdan lösning är vad kameraskåpen är...
Tur att Levi`s inte sydde i varannan knapp i brallorna eller att Grabber säljer ogängad skruv eller att IFÖ säljer toaletter utan avloppsanslutning..haha.. Men å andra sidan har de inte skattepengar att laborera med ;-)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Det kom inte hem till mina föräldrar utan det kom direkt till mig.
Visst om alla körde lagligt hade väl varit skitbra men i ärlighetens namn, vem fasen orkar? Man kommer ju aldrig fram.
Hade dom bara höjt hastigheten på vissa sträckor så tror jag trafiken hade flytit på mera, tycker snarare det är dom som ligger i 70 på 90 väg som skapar olyckor eftersom det skapar irritation.
av Fixaren
Qaskiz skrev: Man kommer ju aldrig fram.
Faktum är det att många fortkörare inte kommer fram. En del tar med sig andra trafikanter som inte heller kommer fram. 8)
matzen10 skrev:De flesta sätter ändå sina egna normer och eftersom det är så många bilister så...blir det många egensnickrade normer. Detsamma gäller för hur man uppfattar t.ex. dödsstraff, krig eller inkomstdeklarationen...
Men varför sätta egna normer när det finns en klockren trafiklagstiftning som alla körkortsinnehavare faktiskt lärt sig en gång? Om alla körde efter den så skulle vi inte ha några problem alls.

Personligen brukar jag strunta i om folk kör för fort. Men när dom har mage att gnälla när dom väl åker dit, då är det bara för mycket. Alla vet vad som gäller och sen är det bara att välja. Dom ska vara glada att det bara är pengar dom blir av med och inte sitt eller någon annans liv.
av matzen10
Fixaren skrev:Men varför sätta egna normer när det finns en klockren trafiklagstiftning som alla körkortsinnehavare faktiskt lärt sig en gång? Om alla körde efter den så skulle vi inte ha några problem alls.
Jaadu..det torde bli en filosofisk fråga som behandlar mycket, mycket mer än enbart trafiklagstiftningen... Som egna exempel; Jag har gått mot röd gubbe, jag har fått 34:- för mycket i växel på McDonalds 1 gång och gick inte tebax med dom när jag upptäckte det efter 20-30 meter, jag har mottagit musik i .mp3-format som jag anat varit olaglig att inneha, jag har varit på barnförbjuden film som underårig och på krogen med trots att jag visste det var olagligt vid de tidpunkterna. Dessutom skulle jag inte haft sexuell debut, enligt lagstiftaren, före 15 års ålder ;-) Osv..
Du slår huvudet på spiken; varför sätta egna normer? Och varför bryta normer som samhället, genom lagstiftaren, har accepterat?
Kan det vara så att individens egen tolkning av samhälleliga normer inte stämmer överens vid en given tidpunkt? Är det därför sjukvårdspersonal/advokater/präster inte behöver lämna ut viss information till statsmakten? Jag vet inte.. bara spånar lite..Men det finns rätt mycket dualism/dubbelmoral..T.ex. domaren i Malmö som använde sig av prostituerade..
Förstår du hur jag menar?! Det är inte så enkelt som en enskild fråga! Men vi har nog alla en/flera speciella saker som man inte "tullar" på. Ett exempel för mig är att köra 30 där det är skyltat så..Men för någon annan betyder det inte samma sak. Denne kanske däremot tycker att dödsstraff inte borde finnas eftersom ingen människa kan avgöra liv eller död (kristen uppfattning oftast), medans det för mig kan kännas som ett alternativ vid osedvanligt grymma dåd eller illgärningar. Vem har rätt och vem har fel? Lagstiftaren har iaf inte rätt alltid, enligt mina normer ;-) Och om jag bryter mot fastlagda normer och blir påkommen får jag sannolikt ta konsekvenserna. En medveten handling där "mina" normer väger tyngre än vad lagstifterens gör även om det kan innebära svåra konsekvenser.

M VH
--> matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Fixaren skrev:
Brainded skrev:
Ja, och slutar vi åka bil så skulle vi bli av med ännu fler trafikskadade...
Smart konstaterande! Ungefär som att antingen äter man hela kakan på en gång eller så låter man bli den helt. Varför inte spara en bit till senare?

Att köra lagligt i alla lägen borde vara det minsta man kan kräva av sina medtrafikanter. Eller är du av en annan åsikt?
Hade hastighetsbegränsningen alltid varit satt utifrån medtrafikantens bil(Idag har en modern bil oftast betydligt bättre vägegenskaper än för 20år sedan, bromssträckan är kortare osv.), den aktuella vägen, rådande väderlek, trafikläge osv. så då hade jag varit av åsikten att hastighetsbegränsningen alltid ska hållas.

En väg som i Norrland är 90-väg är oftast 70-väg söder om dalälven, om jag då kör på den vägen när trafikläget är detsamma som när det är som värst på norrlandsvägen? varför är det då osäkrare om jag kör 90km/h där än i Norrland?

Om det spöregnar och ligger 5cm vatten på motorvägen? är det då säkert att köra 110km/h där bara för att det är hastighetsbegränsningen? om det är strålande solsken, lite trafik och torr vägbana är det då mer respektlöst av mig att ligga i 120km/h på motorvägen än att ligga i 110km/h i föregående exemplet? jag tycker då snarare tvärt om.

På 110-vägar och 90-vägar utanför norrland har man i regel alltid samma hastighet året om, är det lika säkert att ligga i 90km/h på E4 mellan Gävle och Uppsala när vägen är snöklädd mot för på sommaren när vägen är tom? Själv brukar jag köra långsammare om situationen kräver det och snabbare om situationen tillåter det.

Märk väl att jag även tar emot eventuella fortkörningsböter utan att gnälla! Därmed inte sagt att jag inte svor åt mig själv för att inte ha varit försiktigare för någon vecka sedan då jag blev fotad precis efter att ha svängt in framför en långtradare jag precis kört om för att han låg i 70km/h på 90-väg...

Går kön i 95km/h på en 90-väg så håller jag även trafikrytmen för att inte vara stoppklossen som folk retar sig på och gör farliga omkörningar pg.a.

Men tycker du att du har rätt att kräva att jag ska visa den respekten mot dig och våra medtrafikanter att jag inte ligger och kör 120km/h på en i princip öde motorväg så får det stå för dig, Norrköpingspolisen söker säkerligen så nitiskt folk som vill stå kl.03 och lasra bilar på E4.

Vet du vad som hände när man i centrala Gävle sänkte hastighetsbegränsningen från 50km/h till 30km/h? Jo dödsolyckorna minskade marginellt men pga okoncetrationen som uppstår i allt för låga hastigheter så har antalet olyckor med lindriga skador OCH ALLVARLIGA skador som följd ökat markant. Så vad grundar du ditt belägg om att samtliga typer av olyckor markant kommer att minska om alla håller hastighetsbegränsningen? Vägverkets publikationer som dom aldrig kan visa någon bakomliggande forskning för?

Jag anser som sagt att sunt förnuft i trafiken skulle minska antalet olyckor/skador betydligt mer, dåliga förutsättningar = lägre hastighet än den tillåtna och bra förutsättningar gör att det går att köra lite snabbare än tillåtet.
Fixaren skrev: Men varför sätta egna normer när det finns en klockren trafiklagstiftning som alla körkortsinnehavare faktiskt lärt sig en gång? Om alla körde efter den så skulle vi inte ha några problem alls.
Vi är som sagt oense här, det står t.ex. inte någonstans i lagboken att jag ska köra långsammare än hastighetsbegränsningen om det är dåligt väglag, praxis visar dessutom att brottsmöjligheten vårdslöshet i trafik heller inte är anpassningsbar om det är det dåliga väglaget som tillsammans med en lagligt hållen hastighet som varit direkt orsak till olyckan.
Fixaren skrev: Personligen brukar jag strunta i om folk kör för fort. Men när dom har mage att gnälla när dom väl åker dit, då är det bara för mycket. Alla vet vad som gäller och sen är det bara att välja. Dom ska vara glada att det bara är pengar dom blir av med och inte sitt eller någon annans liv.
Som sagt, varje gång jag kör snabbare än tillåtet så är jag fullt medveten om att jag kan få böter och kalkylerar även in detta i nyttan med att köra för fort(även en liten överträdelse ger rätt så mycket när man kör ~300mil/vecka vilket ger ungefär 15 000mil om året) och gnäller därför heller inte.

just my few cents...

Missade antagligen att få med minst hälften av det jag ville säga.

mvh
Anders
av Fixaren
Långt och välförfattat inlägg. Jag har tyvärr inte tiden att kommentera allt. Men det är trots allt så att man som trafikant inte kan välja vilka regler som passar en själv bara för att förutsättningarna finns. För det håller jag med om. Vissa vägar i sverige har man haft som landningsbanor för flygvapnet. Så visst, men det är inte där saken ligger. Grejen är den att reglerna säger klart och tydligt att det inte är tillåtet att köra fortare än vad skyltarna säger. Vill man ha en ändring så får man kontakta vägverket och länsstyrelsen för att få en prövning av den akuella sträckan.

Om folk gör farliga omkörningar så är det deras fel, inte att du har kört i laglig hastighet. Det är snarare så att om alla verkligen kördei max skyltad hastighet så skulle enbart tyngre fordon och enstaka vanliga fordon bli omkörda. Att folk kör om nu är för att dom kommer ikapp andra fordon och detta oavsett om man kör lagligt eller för fort.
Självklart ska sunt förnuft användas, men varför inte kombinera det med reglerna?

Angående det du skriver att det inte står att du ska köra långsammare så kan jag berätta att du är lite snett ute på den punkten. Därför tänker jag klistra in trafikförordningen 2a kap 14-15§ här:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk
Sen till sist,, om du behöver köra för fort för att hålla lönsamhet på ditt arbete så borde du kanske byta arbete eller rutiner. Åka tidigare och jobba mer effektivt på plats. Men det lägger inte jag mig i. ;)

Jag vet mycket väl att det egentligen inte går att diskutera vett i folk som struntar i att det faktiskt finns ganska många regler att ta hänsyn till. Som att få pedofiler att sluta tänka på barn. Men det är ju kul att skriva av sig lite, men nu räcker det för ikväll. :)

Ha en fortsatt trevlig helg
*edit* la till att det gällde trafikförorningen.
Senast redigerad av 2 Fixaren, redigerad totalt 0 gång.
av Fixaren
matzen10 skrev:
Fixaren skrev:Men varför sätta egna normer när det finns en klockren trafiklagstiftning som alla körkortsinnehavare faktiskt lärt sig en gång? Om alla körde efter den så skulle vi inte ha några problem alls.
Jaadu..det torde bli en filosofisk fråga som behandlar mycket, mycket mer än enbart trafiklagstiftningen... Som egna exempel; Jag har gått mot röd gubbe, jag har fått 34:- för mycket i växel på McDonalds 1 gång och gick inte tebax med dom när jag upptäckte det efter 20-30 meter, jag har mottagit musik i .mp3-format som jag anat varit olaglig att inneha, jag har varit på barnförbjuden film som underårig och på krogen med trots att jag visste det var olagligt vid de tidpunkterna. Dessutom skulle jag inte haft sexuell debut, enligt lagstiftaren, före 15 års ålder ;-) Osv..
Du slår huvudet på spiken; varför sätta egna normer? Och varför bryta normer som samhället, genom lagstiftaren, har accepterat?
Kan det vara så att individens egen tolkning av samhälleliga normer inte stämmer överens vid en given tidpunkt? Är det därför sjukvårdspersonal/advokater/präster inte behöver lämna ut viss information till statsmakten? Jag vet inte.. bara spånar lite..Men det finns rätt mycket dualism/dubbelmoral..T.ex. domaren i Malmö som använde sig av prostituerade..
Förstår du hur jag menar?! Det är inte så enkelt som en enskild fråga! Men vi har nog alla en/flera speciella saker som man inte "tullar" på. Ett exempel för mig är att köra 30 där det är skyltat så..Men för någon annan betyder det inte samma sak. Denne kanske däremot tycker att dödsstraff inte borde finnas eftersom ingen människa kan avgöra liv eller död (kristen uppfattning oftast), medans det för mig kan kännas som ett alternativ vid osedvanligt grymma dåd eller illgärningar. Vem har rätt och vem har fel? Lagstiftaren har iaf inte rätt alltid, enligt mina normer ;-) Och om jag bryter mot fastlagda normer och blir påkommen får jag sannolikt ta konsekvenserna. En medveten handling där "mina" normer väger tyngre än vad lagstifterens gör även om det kan innebära svåra konsekvenser.

M VH
--> matz
Så det du egentligen säger nu är att jag bara kan gå ut och våldta en tjej lite så där bara för att jag vill ha nåt? Jag menar,,, samhället ska ju inte lägga sig i om jag är sugen eller inte. Sen får jag ju ta konsekvenserna om jag åker dit. Och om jag är försiktig så är det ju bara ett samlag och det har hon ju säkert haft förrut eller kommer att ha. Ingen skada skedd liksom..
Eller om jag går ut på stan och slår ner folk med järnrör bara för att jag känner mig arg. Ska jag väl få göra om jag vill?

Visst är det fel av domaren att ha sex med prostituerade när han själv sitter och dömmer andra för samma grej. Men det är ju en fråga för rättsväsendet att bestraffa.

Nä egna värderingar ska aldrig någonsin få gå före lagar och regler. för då blir det individens egna val och då får vi såna situationer som vi garanterat inte vill ha. Jag är ogillande till mycket. Men jag behöver inte bryta mot det bara för att jag anser att det är tramsigt eller löjligt eller för att det går mot min vilja.

Hellre ordning än anarki.
av matzen10
Nehej, se det säger jag då rakt inte! Skulle aldrig falla mej in att säga de e ok för dej att våldta någon! Eller lemlästa!
Med det resonemanget kan det bli lite urspårningar... Jag träffar på både våldtäktsmän och mördare i mitt jobb och det är, i mitt jobb, mycket sjuka människor. Jag kan inte på ett sunt sätt relatera en mördares dåd till att köra 100 på 90-väg. Det är lixom inte riktigt samma värderingar som görs innan "brottet" begås. Vare sig fysiologiskt eller mentalt..
Jag tror iofs inte att du riktigt menade det så hårddraget som du skrev precis ovan här.. Det var kanske jag som var luddig i skriften och genererade ditt svar? Min tanke var att vidga ditt påstående att även omfatta andra vardagliga ting för att se varför det är orealistiskt att kräva av sina medmänniskor att följa ex.vis. en fartbegränsning. Det är egentligen inget annorlunda än det Brainded skrev; bara på ett annat sätt och inte fullt så detaljerat i sak; jag hade bara en annan utgångspunkt ;-)

Ber att få återkomma ikväll; ska te sommarstugan en sväng!

MVH
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Fixaren skrev:Långt och välförfattat inlägg. Jag har tyvärr inte tiden att kommentera allt. Men det är trots allt så att man som trafikant inte kan välja vilka regler som passar en själv bara för att förutsättningarna finns. För det håller jag med om. Vissa vägar i sverige har man haft som landningsbanor för flygvapnet. Så visst, men det är inte där saken ligger. Grejen är den att reglerna säger klart och tydligt att det inte är tillåtet att köra fortare än vad skyltarna säger. Vill man ha en ändring så får man kontakta vägverket och länsstyrelsen för att få en prövning av den akuella sträckan.

Om folk gör farliga omkörningar så är det deras fel, inte att du har kört i laglig hastighet. Det är snarare så att om alla verkligen kördei max skyltad hastighet så skulle enbart tyngre fordon och enstaka vanliga fordon bli omkörda. Att folk kör om nu är för att dom kommer ikapp andra fordon och detta oavsett om man kör lagligt eller för fort.
Självklart ska sunt förnuft användas, men varför inte kombinera det med reglerna?

Angående det du skriver att det inte står att du ska köra långsammare så kan jag berätta att du är lite snett ute på den punkten. Därför tänker jag klistra in trafikförordningen 2a kap 14-15§ här:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk
Sen till sist,, om du behöver köra för fort för att hålla lönsamhet på ditt arbete så borde du kanske byta arbete eller rutiner. Åka tidigare och jobba mer effektivt på plats. Men det lägger inte jag mig i. ;)

Jag vet mycket väl att det egentligen inte går att diskutera vett i folk som struntar i att det faktiskt finns ganska många regler att ta hänsyn till. Som att få pedofiler att sluta tänka på barn. Men det är ju kul att skriva av sig lite, men nu räcker det för ikväll. :)

Ha en fortsatt trevlig helg
*edit* la till att det gällde trafikförorningen.
Ja, och anser jag att jag kan köra säkert i några km/h högre än begränsningen så gör jag det och tar sedan även eventuella böter, nu var inte frågan vad man fick göra utan att du ansåg det respektlöst.

Ja och hur går de där reglerna ihop med gällande praxis?

1) När du ligger med farthållaren på dina 90km/h så visar antagligen min navigator omkring 85km/h = jag kör om fast du tycker att du är bror duktig som håller hastigheten så fint.

2) Alla bilar och förare klarar inte av att hålla samma hastighet även om den inte överskrider max tillåtna hastighet = omkörningar kommer ske ändå

3) Det handlar inte ett dugg om att få lönsamhet i mitt arbete, det handlar om att få så mycket fritid som möjligt = åka tidigare motarbetar det. Du kan gärna få följa med mig en dag och visa hur jag ska jobba effektivare :wink:

4) Jag följer samtliga regler som jag anser vara till skada för annan människa att bryta, alt. utsätta dem för en onödigt stor risk, att köra lite för fort när jag gör det anser jag inte höra dit.

5) Som jag redan skrivit, den dag reglerna blir verklighetsförankrade så ska jag glädjeligen hålla dem åt båda håll.

En intressant reflektion, har kört några vändor Stockholm - Gävle och Örebro - Gävle med tungt släp senaste veckorna och min reflektion är att de som kör "lagligt" är också dom som aldrig tackar för att jag ligger med hela ekipaget i väggrenen och balanserar så dom kan komma om. Dom som bryter mot hastighetsbegränsningen mest är dom som oftast tackar och sen har vi ett mellanläge där dom som håller den normala trafikrytmen tackar ibland och ibland inte.
De som ligger och kör 85-90km/h på landsväg verkar således anse att det är deras fulla rättighet att ligga och köra den hastigheten och ser det som en självklarhet att jag ska gå åt sidan för dom så att dom tar sig om utan att överskrida 90km/h. Ändå så är detta den grupp som själva är överrepresenterad när det gäller att ligga så långt ut i vägen som möjligt med en ringlande kö bakom sig.
Som exempel kan vi ta en bil jag kom ikapp i veckan, denna höll 80km/h på 90-väg, 10min senare så fanns det inget tillfälle där han inte hållit tillräckligt till vänster för att jag inte skulle kunna köra om honom på innern, lagligt hade det däremot inte funnits ett tillfälle för mig att komma om. Sate vad ni som kör "lagligt" visar andra respekt i trafiken.
Jag har en bekant som kuggade uppkörningen för att han körde för långsamt, säger en hel del ;)

Att du jämför mig med en pedofil gör att jag inte tänker önska dig en trevlig helg tillbaka men du får väl ha det så roligt ute på vägarna medans du sitter och skriker våldtäktsman och peddofarfar till alla som kör om dig.

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]