Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Petzzon skrev:Skulle tro att mer än hälften av alla husvagnar åker med överlast, och som skrevs längre upp blir det kännbara böter då den procentuella övervikten ofta blir ganska stor. Det problemet lider inte jag av med vår vagn, en totalvikt på 2650 och en tjänstevikt på 1960 ger närmare 700 kg att lasta, om man nu haft bil till detta. Åker en XC60 så då blir det bara 40kg över om man skall färdas lagligt, detta är givetvis en utopi. Oftast väger nog vagnen drygt 2300-2400kg, inte rätt egentligen men det fungerar alldeles utmärkt. Finns inte en chans i mina ögon att en XC60 skulle vara en sämre dragbil än en Tiguan som får dra upp till 2500kg. Om jag skulle bli stoppad måste dom väga mig för att bevisa, risken är nog ganska liten och om det mot förmodan skulle ske är det samma böter upp till 20% så det ger mig 2400kg till en kostnad av 2000:- så vi lär fortsätta dra med XC60. Jag har givetvis BE kort. (frågan är vad som händer när man stoppats otaliga gånger om det nu skulle ske.....)
Om du träffar en kinkig konstapel, en riktig paragrafryttare. Då får du körförbud tills ekipaget är vägt.
*pettson* skrev:
joel80 skrev:Precis.. Då blir totalvikten inte över 3500kg för B-kort, men samtidigt får man inte lasta släpet så det väger mer än 1200kg vilket är bilens/krokens maxvikt. (Så har släpet med totalvikt på 2000kg en tjänstevikt på 400kg får man lasta 800kg..)
:)
Nej det får du inte på B. Då räknas ALLTID släpet som att det väger sina 2000kg, även om det är tomt. Vilket du nu inte får dra på din krok.
Men med BE räknas den faktiska vikten. Släpet är tomt, jag har bara 400 kilo bakom bilen+last. Med BE får jag alltså lasta 800 kilo på exempelvagnen. Med B däremot är det olovlig körning. Det spelar ingen roll om jag håller mej inom 3500 kilo. Eller för den delen B96 och 4250kilo.
ne pettson
Med b-behörighet får man dra tunga släp, under förutsättning att den sammanlagda totalvaktinerna inte överstiger 3500 kg, samt lätta släp.
Ponera att det är en bil i golfklassen med totalvikt 1800 kg med max släpvikt 1000. Nisse ska köpa en hörnsoffa på loppis och hyr ett flyttsläp på macken. Släpet har totalvikt 1200 kg och tjänstevikt(egnvikt) 400 kg, dvs får lasta 800 kg.
Får nisse köra släpet?
JA - sammanlagda totalvikterna(1800 kg bil + 1200 kg släp = 3000 kg) uppnår inte gränsen på 3500 kg.
Bilen får dra 1000 kg, släpet väger 400 kg. Dvs Nisse kan lasta 600 kg hörnsoffa helt lagligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Håll isär körkortsbehörighet (där det på B enbart räknas med totalvikt) och bilens dragvikt (där det alltid räknas på bruttovikt, oavsett körkortsbehörighet.)
av Mwi
Gotlandsbästa skrev:Om du träffar en kinkig konstapel, en riktig paragrafryttare. Då får du körförbud tills ekipaget är vägt.
Du får väl heller inte åka vidare efter vägning om vikten är för hög, utan antingen få fram en godkänd dragbil eller sänka vikten på husvagnen innan du får köra vidare.
https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... t-lastbil/
Sedan vet jag inte hur böterna kommer att räknas på din kombination med 40 kg lastmöjlighet och ha lastat 300-400 kg, troligtvis kommer det bli betydligt dyrare än 2000:-.
Mwi skrev:
Gotlandsbästa skrev:Om du träffar en kinkig konstapel, en riktig paragrafryttare. Då får du körförbud tills ekipaget är vägt.
Du får väl heller inte åka vidare efter vägning om vikten är för hög, utan antingen få fram en godkänd dragbil eller sänka vikten på husvagnen innan du får köra vidare.
Sedan vet jag inte hur böterna kommer att räknas på din kombination med 40 kg lastmöjlighet och ha lastat 300-400 kg, troligtvis kommer det bli betydligt dyrare än 2000:-.
Japp bara lasta av tills vikten är rätt, eller få fram en med rätt behörighet eller rätt dragbil.

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor

21-30 procent = 2 500 kronor

31-40 procent = 3 000 kronor

41-50 procent = 4 000 kronor

51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

Källa: Polisen
Användarvisningsbild
av joel80
Kollegan åkte dit för strax över 65% överlast på ett släp... En kund som "glömde bort" att säg att en av kamerorna vi skulle ha med i släpet var en kran, med typ 400kg motvikter.. kostade 4000kr, men inget åtal eller så.
av *pettson*
Då är reglerna ändrade.
Jag har blivit bötfälld för att ha dragit tom bilsläpa 2000kg totalvikt med ett fordon som får ta 1300kg totalvikt på b kort. Jag passerade inga 3500kg.med ekipaget.
Släpet räknades som 2000kg, dvs fullastat, för att jag hade B behörighet. Det kostade mej då 1800 kronor och eftersom jag inte skrev på så fick jag det noga förklarat. Det blev olovlig körning. Det är 10 år sen drygt.
Hade jag haft BE hade jag inte haft några problems alls. Släpet var ju tomt och vägde således inte 2000kg.

Då ska jag definitivt ha mina pengar tillbaka.
Användarvisningsbild
av joel80
Så bilens totalvikt var under 1500kg?! (Annars kom du ju upp i över 3500kg på totalvikt...)
Alltså man får inte överskrida 3500kg totalvikt när man han B-kort.. Däremot får man överskrida bilens dragvikt (så länge de gemensamma totalvikterna är under 3500kg) med släpets totalvikt så länge man inte lastar upp över det.

Du blev troligen bötfälld för att du hade en totalvikt på båda ekipagen som överskred 3500kg?
fram tills för något/några år sedan var även reglerna att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt, vilket det gjorde i pettsons fall.
Du har framfört en fordonskombination som du saknar behörighet till. Du kan skatta dig lycklig över lite böter.....
Detta har inget med last eller ej att göra, utan att släpets totalvikt var för stor för ditt körkort.
Hade du lastat en kanot på biltransporten hade utgången blivit densamma eftersom din bil(inte du) får dra släpets tjänstevikt + en kanot.
Du hade säkert kunnat lasta en bil på också utan att åka dit för överlast pga att det allvarliga/allvarkigaste är den olovliga körningen
av Petzzon
Gotlandsbästa skrev:
Mwi skrev:
Japp bara lasta av tills vikten är rätt, eller få fram en med rätt behörighet eller rätt dragbil.

Bötesbelopp för överlast
1-20 procent = 2 000 kronor

21-30 procent = 2 500 kronor

31-40 procent = 3 000 kronor

41-50 procent = 4 000 kronor

51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

Källa: Polisen
Övervikten är ju på bilen inte på vagnen, bilen får dra 2000kg vilket ger 2000:- i böter om den skulle väga 2400kg. Vagnen i sig är inte överlastad, bara för tung för den aktuella dragbilen.
Sen att ja troligen inte kan åka vidare är ju en annan sak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]