- tis 10 feb 2015, 22:01
Petzzon skrev:Skulle tro att mer än hälften av alla husvagnar åker med överlast, och som skrevs längre upp blir det kännbara böter då den procentuella övervikten ofta blir ganska stor. Det problemet lider inte jag av med vår vagn, en totalvikt på 2650 och en tjänstevikt på 1960 ger närmare 700 kg att lasta, om man nu haft bil till detta. Åker en XC60 så då blir det bara 40kg över om man skall färdas lagligt, detta är givetvis en utopi. Oftast väger nog vagnen drygt 2300-2400kg, inte rätt egentligen men det fungerar alldeles utmärkt. Finns inte en chans i mina ögon att en XC60 skulle vara en sämre dragbil än en Tiguan som får dra upp till 2500kg. Om jag skulle bli stoppad måste dom väga mig för att bevisa, risken är nog ganska liten och om det mot förmodan skulle ske är det samma böter upp till 20% så det ger mig 2400kg till en kostnad av 2000:- så vi lär fortsätta dra med XC60. Jag har givetvis BE kort. (frågan är vad som händer när man stoppats otaliga gånger om det nu skulle ske.....)Om du träffar en kinkig konstapel, en riktig paragrafryttare. Då får du körförbud tills ekipaget är vägt.