- lör 24 okt 2015, 23:29
http://www.svensktmodellflyg.se/users/5 ... filter.JPG
Den troligen välutbildade och certifierade men sannolikt stressade Volvomekanikern som arbetar under högsta lönenivå hade lyckats med konststycket att knyckla till filtret ordentligt vid monteringen. När jag skulle montera mitt nya filter förstår jag varför. När man för upp det nya filtret i sitt fack finns en kant någonstans som gör att filtret inte glider ända upp på plats och det tog mig en stund med att vicka och lirka med det nya filtret för att passera kanten men sedan gled det på plats utan att det deformerades. Själv är bäste dräng.... :) ..!
jockep83 skrev:Jag servar min bil enligt serviceschemat som gäller.. Förutom motoroljan och filter byter jag på 1000mil, alltid.. sen lägger jag till oljebyte i växellåda på 4000mil.. Jag gör allt själv och jag törs nog påstå att det blir bättre gjort än på verkstad. Då man själj kan kolla över bilen i sin helhet och smörja länkage, dörrgångjärn med mera och sammtidigt ge bilen en ordentlig rekond :)Håller helt med jockep83 och gör all service själv. Köpte min S80(02a) för ett drygt år sedan, då med prydligt ifylld servicebok, men det är det nu slut med. Härom veckan klagade min fru över allt damm på instrumentbrädan och frågade: finns det inget pollenfilter på S80an..??. Jag svarade att det tar jag för givet, så det var bara att krypa ner under handskfacket och ta ut det gamla pollenfiltret..... :twisted: .... :-(O) ....och då uppdagades varför allt damm fanns i bilen:
http://www.svensktmodellflyg.se/users/5 ... filter.JPG
Den troligen välutbildade och certifierade men sannolikt stressade Volvomekanikern som arbetar under högsta lönenivå hade lyckats med konststycket att knyckla till filtret ordentligt vid monteringen. När jag skulle montera mitt nya filter förstår jag varför. När man för upp det nya filtret i sitt fack finns en kant någonstans som gör att filtret inte glider ända upp på plats och det tog mig en stund med att vicka och lirka med det nya filtret för att passera kanten men sedan gled det på plats utan att det deformerades. Själv är bäste dräng.... :) ..!

- By Senagy