Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jockep83 skrev:Jag servar min bil enligt serviceschemat som gäller.. Förutom motoroljan och filter byter jag på 1000mil, alltid.. sen lägger jag till oljebyte i växellåda på 4000mil.. Jag gör allt själv och jag törs nog påstå att det blir bättre gjort än på verkstad. Då man själj kan kolla över bilen i sin helhet och smörja länkage, dörrgångjärn med mera och sammtidigt ge bilen en ordentlig rekond :)
Håller helt med jockep83 och gör all service själv. Köpte min S80(02a) för ett drygt år sedan, då med prydligt ifylld servicebok, men det är det nu slut med. Härom veckan klagade min fru över allt damm på instrumentbrädan och frågade: finns det inget pollenfilter på S80an..??. Jag svarade att det tar jag för givet, så det var bara att krypa ner under handskfacket och ta ut det gamla pollenfiltret..... :twisted: .... :-(O) ....och då uppdagades varför allt damm fanns i bilen:
http://www.svensktmodellflyg.se/users/5 ... filter.JPG
Den troligen välutbildade och certifierade men sannolikt stressade Volvomekanikern som arbetar under högsta lönenivå hade lyckats med konststycket att knyckla till filtret ordentligt vid monteringen. När jag skulle montera mitt nya filter förstår jag varför. När man för upp det nya filtret i sitt fack finns en kant någonstans som gör att filtret inte glider ända upp på plats och det tog mig en stund med att vicka och lirka med det nya filtret för att passera kanten men sedan gled det på plats utan att det deformerades. Själv är bäste dräng.... :) ..!
Själv är bäste dräng, definitivt. :)
En annan kan pyssla med ett enkelt oljebyte en hel eftermiddag i garaget så att så mycket som möjligt av den gamla oljan tillåts droppa ur.
Att sådant knappast är ett alternativ för en stressad servicemekaniker säger sig självt.

Äger två V70n som ska få en ordentlig höstservice nu.
Bil 1 än en 2.4 170 hk -02 med 34.000 mil. Dags för kamrem+rullar+vattenpump där, samt olja+filter.
Stift, soppafilter och luftfilter är nyligen bytt. Kupéfiltret byts nu, liksom kylvätskan.

Bil 2 är en 2.5T 210 hk -04 med 24.000 mil. Helservice med stift, samtliga filter samt olja.

Total materialkostnad för allt detta blir 3.500-4.000 kr på Biltema. Räknar med att ta det lugnt och avsätta en ledig dag till kamremsbytet.
Och medan jag vilar mig så fixar jag resten, samt ger oljan tid att droppa klart. :wink:

Har programmerat om serviceindikatorerna med VIDA så att de larmar efter 1.000 mil. Det är också då oljan byts.
Jag litar mer på tillverkaren än den gamla skolan. Köpte jag ny bil skulle jag byta efter kanske 1500mil sen är det bara tuffa på i 1.5 år eller 3000 mil. Följer Vidas serviceprotokoll.

Om nu tillverkaren vill tjäna pengar varför skulle dom då säga att oljan klarar 3000 och ibland 4000 mil. Byter man efter 5-7 hundra mil så har man antingen gott om pengar, lite att göra eller så får man lämna 80-talet och kliva in i 2000-talet.
Har i huvudsak servat min V70 T5 -02 själv sedan jag köpte den 2007, fem och ett halvt år gammal och med ca 16000 mil på mätaren. Man tjänar ju någon tusenlapp timmen efter skatt på det och jag insåg att jag inte skulle få mycket extra betalt för Volvos stämplar i serviceboken när det väl blev dags att göra sig av med den (d.v.s. ungefär nu). Fast jag har förstås sparat kvitton på allt material och GDS-hyror så att jag vid behov kan dokumentera vad som gjorts.

Den enda del av rutinservicen som jag hittills valt att lämna bort är rengöring/kontroll av vevhusventilationen vid 24000 mil. Jag har hela tiden följt rekommenderade serviceintervall inklusive intervalltillägg. Det enda jag någon gång slarvat med är byte av kupéfilter (ett s.k. multifilter i mitt fall). Det drabbar å andra sidan mer mig själv och mina passagerare än bilen. ;-)

Men jag lär nu ta lite paus när det gäller servicearbetet. Min nästan nya V70 D4 -15 lär av tämligen uppenbara skäl gå till Volvo för service de närmsta åren.
3000 mil mellan oljebytena finns inte i min värld heller. Max 2000 mil och då kör jag långkörning, skulle jag köra mycket kortkörning skulle jag byta oftare kanske 1000 - 1500 mil. Jag litar inte på dagens mekaniker, de kan bara byta delar, tyvärr är det allt för många som saknar grundkunskap i hur delar förslits i en bil. Byter man bil vart tredje år spelar det ingen roll då blir det den nya ägaren som får ta kostnaderna på för tidigt förslitna maskinelement.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]