Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Raggz
greeeken skrev:Ja det låter ju som om den ska smörjas.
Min gick på garantin då jag haft bilen i ca 4 månadeer.
Ja köpte min bil begagnad.
Ska också få min v-låda smörjad på garantin, men undrar bara om att alla ingrepp i typ motor kan ju vara riskabelt. Får dom ihop lådan riktigt sen tro, så att det inte läcker en massa olja och sådant ?
För det kan väl knappast bli lika bra som fabriksmonterad, eller ?
Inget att oroas för kanske ?
av nevyn
vaddå inte lika bra som fabriksmonterad? lådan är bara skruvad i blocket, ingen tätning däremellan. om den läcker olja på en så ny bil beror det snarare på fabriksmonteringen än något verkstadsingrepp.

tror jag svarar ja på din sista fråga, inget att oroas över.

(med reservation för klåpare, som finns överallt tyvärr)
Användarvisningsbild
av Raggz
Undra bara när dom har nere v-lådan, ska man be dom att byta kopplingen också. Det är ju inget problem med den, men när dom ändå har tagit isär lådan så kanske det är lika bra att göra det.

När ungefär är det kopplingsbyte ?

min har gått c:a 8500 mil
av nevyn
Raggz skrev:Undra bara när dom har nere v-lådan, ska man be dom att byta kopplingen också. Det är ju inget problem med den, men när dom ändå har tagit isär lådan så kanske det är lika bra att göra det.

När ungefär är det kopplingsbyte ?

min har gått c:a 8500 mil
Det beror väl på, en koppling kan väl hålla 30000 mil eller 5000 mil... Det är svårt att säga.
av SportHenke
Hej!
Jag har också svårrt att få i 1an o backen när bilen stått still ett litet tag.
Är det någon som fått sina splines till växellådan uppsmorda på garanti?
Jag har idag varit i kontaktat med Volvo i Karlstad och berättat om problemet. Verkstadsmottagaren kände till problemen men visste inte om de åtgärdat det på garanti nån gång, fick en tid på felsökning i morgon då en tekniker skulle kolla på det. Jag visade TNN-en jag hittade i länken ovan för verkstadsmottagaren, tyvärr var jag där precis innan stängning så jag fick inget svar om det går på garanti eller inte.
Jag har redan parkerat bilen där så den ska vara kall när de provar och sambon får ta sig dit och snacka med dem då jag inte kan komma loss från jobbet.
Ska bli spännade att höra vad de säger.
Bilen ifråga är en 2002-03 V70 140hk 10600mil med service gjord i rätt tid och miltal.

F.ö mitt första inlägg på detta eminenta forum.
/Henrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
nevyn: du måste släppa på drivaxlar, avgasystem, vinkelväxel+kardan (om du har AWD) lossa på subframen.

Det är ett hästjobb iaf om man kollar instruktionerna. Inget jag skulle ge mig på själv. Men det kanske är enklare än det ser ut (men det är sällan det ;)
av SportHenke
Nu ringde Volvo i Karlstad och sa att det inte finns något slags åtagande från volvos sida att fixa den trögväxlade lådan. Är det nån här som har drivit det längre och lyckats få volvo att stå för det? Förut körde jag Saab och där bytte de displayer (50% rabatt om garantin gått ut) sen bytte de tändkasseter efter 5år etc utan kostnad. Man kanske inte skulle ha bytt märke.
Användarvisningsbild
av hemglass
greeeken skrev:Har haft detta felet oxå.
Svårt att få in backen o 1:ans växel.
Lösningen var att de fick smörja in lådan pånytt.
Fungerar utmärkt.
Detta gick på min garanti
"smörja in lådan på nytt" menar du byta växellådsolja ? (HMM) ??:-/
av jbl
Smörja in lådan på nytt är nog menat att man smörjer splines till ingående axel på lådan. Kärvar detta så kopplar det inte i och ur när man trycker ned eller släpper upp kopplingen.

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser u[…]

Jag tänker... försäkringsbolaget? T[…]