- tis 20 jun 2006, 12:12
#48411
Efter krocken i januari blev det då ett nyinköp av liknande bil. Det blev en S60 2.5T AWD 2004.
Under 3 veckor kollade jag på bilar som var till salu och det fanns inte många av denna kan jag säga.. Det fanns det 6 stycken av årsmodell 2003/04 i hela landet. I slutändan stod avgörandet mellan 3 st; i Karlstad, i Uppsala och i Luleå.
Fick bilder tillsända eposten och hade tät kontakt med säljare på respektive ställe. Det var inte så mycket att prata om då jag visste vad det var för bil och vad dess svagheter (generellt) respektive fördelar är.
Skicket fick avgöra, tänkte jag.
Totalt sett var bilen i Luleå den som attraherade mig mest; rätt färg, rätt utrustning, rätt pris och framför allt en god säljare. Ett aber: mellan Örebro - Luleå är det 103 mil... Om det, trots alla bilder och allt pratandes i telefon, skulle visa sig att bilen inte var i det skick jag hade utlovats, är det ju inte bara att vända på klacken och gå på nästa bil.. Men som sagt; en bra säljare som gav gott intryck och förstod att inte "försköna" svaren på mina frågor fällde avgörandet.
Jag kan oxå tillägga att jag har en kompis som är servicemarknadschef på Hans Persson Bil och kunde kolla upp bilen i interna register samt informera mig om vilka speciella frågor jag skulle ställa innan jag åkte.
Åkte upp till http://www.rondellens-bil.se i Luleå och köpte bilen utan större anmärkningar. Jag fick oxå telefonnummer till den tidagre ägaren och ringde denne 3-4 ggr för att fråga om allt möjligt. Även han gav ett gott intryck och hade mycket bra stylingideer han delade med sig av.
Fick nya sommardäck, servicen var gjord, växelspaksknoppen var dock lite glapp vilket inte framgått vid våra kontakter per telefon/epost. men, men.. Allt eftersom har det uppträtt lite problem med bilen som behövde åtgärdas. Listar dessa:
1. Byte av växelspaken då den glappade och till slut släppte och snurrade runt helt. = Blev åtgärdat och bra, som förväntat.
2. Draggande koppling. Märktes, typiskt nog, efter ca; 400 mil. Jag hann knappt hem.. Det berömda problemet med ingående axel till växellådan som behövdes fettas om. En rätt lång modellserie av 2003/04 har ett mindre bra fett på den axeln. Och i mitt fall så behövde växellådan plockas ned och fettas om alltså. (Kostar ca; 11.000:- för privatpersonen att åtgärda). = Blev en helt annan känsla i växellänkaget. Nu går det rasp-fritt och exakt!
3. Byte av momentstag och gummibussning för övre motorupphängning.
Det märktes ett klonkande ljud när man förde växeln i läge. Man kunde då se att detta var orsaken till klonket, efter lite letande både här å där. = Klonket finns inte kvar längre .
4. Uppgradering av mjukvara till telefonen. Det var ett fasligt burkigt ljud när man talade i den integrerade telefonen. Inte alls likt ljudet i den förra. Kändes ungefär som att sitta i en konservburk och prata. Hoppas det blir bättre nu. = Blev bra [060807].
5. Byte av låspaket vänster framdörr. Ibland så låste förardörren upp sig fastän bilen var låst och larmad. Man bestämde att låset skulle bytas. = Låset förblir låst numera [060807].
6. Backspeglarna hackar, oavsett väderlek. Kanske inte går att komma tillrätta med enligt Volvoverkstaden, men värt ett försök att uppgradera mjukvaran. Finns en hel del bilar som har detta lilla störande problem. = Lyckades de inte komma tillrätta med.. Verkstaden ska kolla detta vid nästa inbokade tid igen. Är numera fixat [070112]
Kostnaden så här långt för privatpersonen är ca: 16.000:-
7. Punkt sju får bli vinkelväxeln. Hans persson Bil i Köping håller på med bilen just nu och de ringde och sa att vinkelväxeln var sliten. De tyckte att det var lika bra att byta den nu då de hade växellådan nere för att spara mycket av kostnaden. Sannolikt är ju att det problemet kommer poppa upp vid ett senare tillfälle och då kosta mycket mera i arbetskostnad. Ligger just nu i förhandling med Rondellens Bil om hur vi ska lösa denna kostnad. Återkommer med mer info senare.
EDIT: jag får stå för denna kostnad då slitaget inte är ett fel utan just ett slitage. Även om slitaget är stort. Nåväl.. Får väl vara okey då. Delen kostar 1100:- = Blev säkert bra. Har inte märkt att den var sliten, men nu räknar jag med att slippa det framtida problemet iaf. Fick 20% på arbete och delen.
Ett verbalt misstag mellan meken & servicechefen ledde till att de främre bromsklotsarna bytes. Jag var informerad om att de hade ca; 1000 mil kvar, och väntade på prisuppgift innan godkännande. Men de blev alltså bytta utan mitt godkännande. Jag accepterar denna "fadäs" då jag känner servicechefen och betalar ett reducerat pris för detta. Fick 20% rabatt på arbete och delar på klotsarna samt vinkelväxeln. Helt ok alltså!
Totalt sett är jag nöjd med min bilaffär och det bemötande jag fått från säljaren. En del fel har kommit längs vägen men det var inga konstigheter att få detta åtgärdat via MRF-garantin. Dessutom på hemmaplan, vilket inte är självklart! Säljaren kan ju be att man kommer till dem för åtgärd..Å andra sidan hade jag pratat om att ev. fel som kom, ville jag ha åtgärdade på plats.
Det känns väldigt skönt att få genomföra en bilaffär utan tanke på om säljaren "mörkar" några stora, kostsamma fel. När sedan några fel, oturligt nog, uppträder visar det sig att det är bekymmersfritt att få dessa åtgärdade. Nu är jag nästan lika nöjd med denna S60 som den förra; jag har inte riktigt vant mig vid klädseln Nidingen/Sisal. Men det blir bättre å bättre..
En solskenshistoria från
----> Matz
Under 3 veckor kollade jag på bilar som var till salu och det fanns inte många av denna kan jag säga.. Det fanns det 6 stycken av årsmodell 2003/04 i hela landet. I slutändan stod avgörandet mellan 3 st; i Karlstad, i Uppsala och i Luleå.
Fick bilder tillsända eposten och hade tät kontakt med säljare på respektive ställe. Det var inte så mycket att prata om då jag visste vad det var för bil och vad dess svagheter (generellt) respektive fördelar är.
Skicket fick avgöra, tänkte jag.
Totalt sett var bilen i Luleå den som attraherade mig mest; rätt färg, rätt utrustning, rätt pris och framför allt en god säljare. Ett aber: mellan Örebro - Luleå är det 103 mil... Om det, trots alla bilder och allt pratandes i telefon, skulle visa sig att bilen inte var i det skick jag hade utlovats, är det ju inte bara att vända på klacken och gå på nästa bil.. Men som sagt; en bra säljare som gav gott intryck och förstod att inte "försköna" svaren på mina frågor fällde avgörandet.
Jag kan oxå tillägga att jag har en kompis som är servicemarknadschef på Hans Persson Bil och kunde kolla upp bilen i interna register samt informera mig om vilka speciella frågor jag skulle ställa innan jag åkte.
Åkte upp till http://www.rondellens-bil.se i Luleå och köpte bilen utan större anmärkningar. Jag fick oxå telefonnummer till den tidagre ägaren och ringde denne 3-4 ggr för att fråga om allt möjligt. Även han gav ett gott intryck och hade mycket bra stylingideer han delade med sig av.
Fick nya sommardäck, servicen var gjord, växelspaksknoppen var dock lite glapp vilket inte framgått vid våra kontakter per telefon/epost. men, men.. Allt eftersom har det uppträtt lite problem med bilen som behövde åtgärdas. Listar dessa:
1. Byte av växelspaken då den glappade och till slut släppte och snurrade runt helt. = Blev åtgärdat och bra, som förväntat.
2. Draggande koppling. Märktes, typiskt nog, efter ca; 400 mil. Jag hann knappt hem.. Det berömda problemet med ingående axel till växellådan som behövdes fettas om. En rätt lång modellserie av 2003/04 har ett mindre bra fett på den axeln. Och i mitt fall så behövde växellådan plockas ned och fettas om alltså. (Kostar ca; 11.000:- för privatpersonen att åtgärda). = Blev en helt annan känsla i växellänkaget. Nu går det rasp-fritt och exakt!
3. Byte av momentstag och gummibussning för övre motorupphängning.
Det märktes ett klonkande ljud när man förde växeln i läge. Man kunde då se att detta var orsaken till klonket, efter lite letande både här å där. = Klonket finns inte kvar längre .
4. Uppgradering av mjukvara till telefonen. Det var ett fasligt burkigt ljud när man talade i den integrerade telefonen. Inte alls likt ljudet i den förra. Kändes ungefär som att sitta i en konservburk och prata. Hoppas det blir bättre nu. = Blev bra [060807].
5. Byte av låspaket vänster framdörr. Ibland så låste förardörren upp sig fastän bilen var låst och larmad. Man bestämde att låset skulle bytas. = Låset förblir låst numera [060807].
6. Backspeglarna hackar, oavsett väderlek. Kanske inte går att komma tillrätta med enligt Volvoverkstaden, men värt ett försök att uppgradera mjukvaran. Finns en hel del bilar som har detta lilla störande problem. = Lyckades de inte komma tillrätta med.. Verkstaden ska kolla detta vid nästa inbokade tid igen. Är numera fixat [070112]
Kostnaden så här långt för privatpersonen är ca: 16.000:-
7. Punkt sju får bli vinkelväxeln. Hans persson Bil i Köping håller på med bilen just nu och de ringde och sa att vinkelväxeln var sliten. De tyckte att det var lika bra att byta den nu då de hade växellådan nere för att spara mycket av kostnaden. Sannolikt är ju att det problemet kommer poppa upp vid ett senare tillfälle och då kosta mycket mera i arbetskostnad. Ligger just nu i förhandling med Rondellens Bil om hur vi ska lösa denna kostnad. Återkommer med mer info senare.
EDIT: jag får stå för denna kostnad då slitaget inte är ett fel utan just ett slitage. Även om slitaget är stort. Nåväl.. Får väl vara okey då. Delen kostar 1100:- = Blev säkert bra. Har inte märkt att den var sliten, men nu räknar jag med att slippa det framtida problemet iaf. Fick 20% på arbete och delen.
Ett verbalt misstag mellan meken & servicechefen ledde till att de främre bromsklotsarna bytes. Jag var informerad om att de hade ca; 1000 mil kvar, och väntade på prisuppgift innan godkännande. Men de blev alltså bytta utan mitt godkännande. Jag accepterar denna "fadäs" då jag känner servicechefen och betalar ett reducerat pris för detta. Fick 20% rabatt på arbete och delar på klotsarna samt vinkelväxeln. Helt ok alltså!
Totalt sett är jag nöjd med min bilaffär och det bemötande jag fått från säljaren. En del fel har kommit längs vägen men det var inga konstigheter att få detta åtgärdat via MRF-garantin. Dessutom på hemmaplan, vilket inte är självklart! Säljaren kan ju be att man kommer till dem för åtgärd..Å andra sidan hade jag pratat om att ev. fel som kom, ville jag ha åtgärdade på plats.
Det känns väldigt skönt att få genomföra en bilaffär utan tanke på om säljaren "mörkar" några stora, kostsamma fel. När sedan några fel, oturligt nog, uppträder visar det sig att det är bekymmersfritt att få dessa åtgärdade. Nu är jag nästan lika nöjd med denna S60 som den förra; jag har inte riktigt vant mig vid klädseln Nidingen/Sisal. Men det blir bättre å bättre..
En solskenshistoria från
----> Matz
Senast redigerad av 4 matzen10, redigerad totalt 0 gång.